نروژ چگونه به هدف صفر مرگ‌های جاده‌ای دست یافت؟

دولت نروژ در سال ۲۰۱۵ و در پی افزایش چشمگیر تصادفات جاده‌ای، متعهد شد تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن چنین سوانحی به کار گیرد و امنیت عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و محیط زیست را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه در کشورهایی نظیر ایالات متحده آمریکا و بریتانیا سوانح خیابانی امری طبیعی و غیر قابل اجتناب به حساب می‌آید، با این حال مقامات رسمی نروژ پس از دو دهه تلاش بی‌وقفه موفق شدند به هدف صفر مرگ‌های ناشی از تصادفات خیابانی دست یابند. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، به طور میانگین در هر سال تعداد پنج تا هفت نفر از مردم اسلو پایتخت نروژ، جان خود را بر اثر تصادفات خیابانی از دست می‌دادند. در همان سال، نرخ مرگ‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای در شهرهایی از ایالات متحده آمریکا و بریتانیا با جمعیتی تقریباً برابر با اسلو، دو مرگ‌های جاده‌ای پایتخت نروژ اعلام شد.

دولت نروژ در سال ۱۹۹۹ متعهد شد نرخ تصادفات خیابانی در اسلو را کاهش دهد و حتی به صفر برساند. مقامات رسمی از همان سال، با دقت بر اهداف خود متمرکز شدند و توانستند از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، نرخ تصادفات خیابانی را به طور قابل توجهی کاهش دهند. سرانجام در سال ۲۰۱۹، مقامات اسلو با موفقیت به هدف خود دست یافتند چرا که در تمام طول سال، هیچ شهروندی جان خود را بر اثر تصادف از دست نداد.

اسلو چگونه به هدف صفر مرگ‌های جاده‌ای دست یافت؟

در سال ۲۰۱۵، جو سیاسی و اراده عمومی شهر اسلو در خصوص مرگ‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای به طور کامل تغییر یافت و سران شهر پس از مشورت با یکدیگر تصمیم گرفتند مالکیت اسلو را از خودروها پس گیرند و به شهروندان بدهند. کاهش قابل توجه تصادفات جاده‌ای در سال ۲۰۱۵ باعث شد شهردار پایتخت نروژ، اهداف دیگری را نیز در پیش گیرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش ترافیک خودرو به یک سوم تا سال ۲۰۳۰، ترویج استفاده از دوچرخه‌سواری برای ترددهای داخل شهری تا سال ۲۰۲۵ و بستن کامل خیابان‌های مرکز شهر به روی خودروها تا پایان ۲۰۱۹ اشاره کرد.

شهردار اسلو از سال ۲۰۰۲ اقدامات خود برای رسیدن به هدف صفر مرگ‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای را دنبال کرد و هم اینک، پایتخت نروژ یکی از ایمن‌ترین شهرهای جهان برای کاربران جاده‌ای به حساب می‌آید. از سوی دیگر، مقامات رسمی شهر در سال ۲۰۱۵ قول دادند با سرعت، دوچرخه‌سواری را در میان مردم ترویج و زیرساخت‌های مورد نیاز را ارتقا دهند. در ماه ژوئن ۲۰۱۶، شهردار اعلامیه‌ای مبنی بر اتخاذ استانداردهای جاده‌ای برای زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری منتشر کرد و از اختصاص خیابان‌های بسیاری از شهر به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی خبر داد. در واقع، شهردار با اقدام فوق می‌خواست مالکیت اسلو را از خودروها باز پس گیرد و در اختیار مردم قرار دهد که تا کنون در این زمینه نیز بسیار موفق عمل کرده است.

از سوی دیگر، تغییراتی که در سمت‌های اداری و واگذاری مسولیت‌ها به نهادهای مختلف صورت گرفت، باعث شد اقدامات مربوط به طراحی جاده‌ها با سرعت بسیار بیشتری صورت گیرد. به عنوان مثال، دولت نروژ مسئولیت علائم کنترل ترافیک را از نیروهای امنیتی به مقامات محلی پنج کلانشهر، شامل اسلو، واگذار کرد. در این راستا، مقامات محلی پایتخت توانستند اقدامات کنترل ترافیکی مهم را که تا پیش از این، به سال‌ها زمان نیاز داشت، تنها طی چند هفته اعمال کنند. طی مدت زمانی بسیار کوتاه، مسیرهای اتوبوس، دوچرخه‌سواری، تاکسیرانی و پیاده‌روی به طور کامل از هم جدا شد و در سال ۲۰۱۹، مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهر به حدود ۱۰ برابر رسید.

شهردار اسلو در تمام تغییراتی که در مسیرهای تردد شهر به وجود آورد، امینت جاده‌ای را به خصوص برای کاربران آسیب‌پذیر به طور جدی مورد توجه قرار داد و در این راستا بسیار موفق عمل کرد. مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری با دقت طراحی شد تا در نهایت در سال ۲۰۱۹، نرخ مرگ‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای به صفر رسید.

کد خبر 453300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.