نقش قاضی «بَرت» در انتخابات آمریکا و پیروزی ترامپ چه خواهد بود؟

در صورتی که جو بایدن با تعداد الکترال بسیار کمتری نسبت به رقیب‌اش دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود، ترامپ با شکایت به دیوان عالی این کشور که اکثریت آن را جمهوری خواهان تشکیل می‌دهند، می‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از درگذشت «روت بیدر گینزبرگ»، قاضی ۸۷ ساله دیوان عالی آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور، قاضی «ایمی کنی برت» را برای جانشینی وی به سنا معرفی کرد؛ اما نکته قابل توجه این انتخاب آنجاست که خلاف قاعده قبلی چنین اموری در دیوان عالی و سنا، جلسه رسیدگی به صلاحیت قاضی «بَرِت» قبل از انتخابات این کشور انجام شد.

دیوان عالی آمریکا عالی‌ترین نهاد قضائی در این کشور محسوب می‌شود و به نوعی با توجه به قانون اساسی آمریکا این دیوان به عنوان فصل‌الخطاب نتیجه انتخابات ایالات متحده است. ۹ عضو این دیوان از سوی رئیس جمهور وقت معرفی می‌شود و به طور طبیعی گرایش سیاسی نزدیک به حزب مربوطه را خواهند داشت.

در این راستا دونالد ترامپ که نگران از نتایج انتخابات ریاست جمهوری است، سعی کرد تا با اعمال فشارهای حداکثری] هرچه سریع‌تر تکلیف قاضی دیوان عالی آمریکا را معین کند؛ چرا که احتمال می‌داد در صورت شکست در انتخابات، از طریق شکایت به این دیوان بتواند نتیجه آن را عوض کند.

با توجه به عدم ‌مدیریت صحیح بحران کرونا و آمار بیکاری نزدیک به ۴۰ میلیون و امکان از دست دادن بیمه درمانی ۱۲ میلیون نفر دیگر در ماه‌های آینده و احتمال اخراج ۱۴ میلیون مستأجر از منازل خود به دلیل عدم پرداخت اجاره‌، ترامپ شکست را حس کرده و به همین دلیل می‌خواهد با شایعه‌پراکنی در مورد تقلب در انتخابات در صورت باخت، تکلیف نهایی انتخابات را به دادگاه‌ها و بالاخره به دیوان عالی بکشاند.

دیوان عالی همان مرجعی است که رئیس جمهور ترامپ، یاران وفادار خود را در آنجا جمع کرده و با سرعت دستور رسیدگی به صلاحیت قاضی «بَرِت» را به «میچ مک کانل» رئیس سنا اکثریت جمهوری‌خواه صادر کرد. تأیید صلاحیت و انتصاب قاضی «بَرِت» از قبل انجام گرفته بود و جمهوری‌خواهان با ۵۱ رأی از ۱۰۰ رأی لازم، پیش از رسیدگی به پرونده، صلاحیت قاضی «بَرِت» را تأیید کردند.

دونالد ترامپ بارها تأکید کرده که رأی‌گیری پستی باعث بروز تقلب در انتخابات خواهد شد و در صورت شکست، حاضر به ترک کاخ سفید نخواهد لود. نزدیکان رئیس‌جمهور آمریکا هم به این نکته اشاره می‌کنند و انتظار دارند انتخابات امسال مانند انتخابات سال ۲۰۰۰ باشد که برنده نهایی میان جورج بوش جمهوری‌خواه و ال گور دموکرات را دادگاه تعیین کرد، به این دلیل که در مورد نتیجه انتخابات در ایالت کلیدی فلوریدا اختلاف‌های جدی وجود داشت و در نهایت بوش برنده این ایالت معرفی شد.

جمهوری‌خواهان امیدوارند در صورت تکرار این سناریو، دیوان عالی آمریکا که اکنون دوسوم کرسی‌های آن در دست محافظه‌کاران است به سود ترامپ رأی دهد. پرونده‌های جنجالی شاید تأثیر حضور ایمی برت در دیوان عالی حتی قبل از مشخص‌شدن نتیجه نهایی انتخابات قابل مشاهده باشد.

درحال‌حاضر در ایالت‌های پنسیلوانیا و کارولینای شمالی اختلاف‌های جدی درباره پذیرش آرای پستی که بعد از تاریخ سوم نوامبر به مقصد می‌رسند، وجود دارد. جمهوری‌خواهان با همراهی ترامپ که نگاهی منفی به رأی‌گیری پستی دارند، خواستار ابطال آرایی هستند که بعد از روز انتخابات به مراکز شمارش آرا می‌رسند، اما دموکرات‌ها اصرار دارند که اگر آرا بعد از روز انتخابات برسند هم باید خوانده شوند.

برای حل این اختلاف نظر کار به دیوان عالی کشیده و این موضوع یکی از پرونده‌هایی است که قاضی برت در روزهای ابتدایی حضورش در دیوان عالی باید با دیگر قضات در مورد آن تصمیم‌گیری کند. روز دوشنبه و ساعاتی قبل از تأیید برت در سنا، دیوان عالی با درخواست پذیرش آرای پستی دریافت‌شده پس از روز انتخابات در ایالت ویسکانسین مخالفت کرد. در ویسکانسین هم مانند پنسیلوانیا، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، میشیگان و فلوریدا رقابت نزدیکی میان ترامپ و بایدن در جریان است و این نخستین تأثیرگذاری این قاضی محافظه کار بر انتخابات آمریکا است.

باید منتظر نتیجه انتخابات ماند و دید که آیا کاندیدا به میزانی از نزدیکی آرا می‌رسند که بتوانند کار را به دیوان عالی آمریکا بکشانند یا خیر؟ و اگر کار به این دیوان برسد، چگونه می‌تواند نتیجه انتخابات را تغییر دهد؟

دخالت دیوان عالی در انتخابات به میزان اختلاف آرا بستگی دارد

علیرضا محرابی، کارشناس روابط بین‌الملل به ایمنا می‌گوید: دخالت دیوان عالی آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری، مسبوق سابقه است؛ زیرا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۰، جورج بوش توانست با کمک دیوان عالی و ابطال رای‌های ال گور، نتیجه انتخابات را تغییر دهد.

به گفته وی، ترامپ طی هفته‌های گذشته توانست با اعمال فشار، قاضی ایمی کنی برت که به حزب جمهوری خواه نزدیک است را به دیوان عالی بفرستد. اگر در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، فاصله رأی الکترال بین بایدن و ترامپ اندک باشد، امکان پیروزی ترامپ در انتخابات بیشتر است.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل، اگر فاصله رأی الکترال بین بایدن و ترامپ زیاد باشد، امکان دخالت دیوان عالی در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد؛ بنابراین هرگونه دخالت این نهاد در انتخابات، به میزان اختلاف رأی الکترال دو کاندیدا بستگی دارد.

جمهوری خواهان دست بالا را در دیوان عالی آمریکا دارند

اصغر زارعی، کارشناس روابط بین‌الملل هم به خبرنگار ایمنا می‌گوید که پیش‌بینی نتیجه انتخابات ایالات متحده آمریکا بسیار دشوار است؛ زیرا در تاریخ این کشور کاندیدایی که حتی بیشترین تعداد الکترال را هم کسب کردند، با رأی دیوان عالی مجبور به قبول شکست شدند.

به گفته وی، نقش دادگاه دیوان عالی واشنگتن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار مهم است؛ زیرا می‌تواند نتیجه انتخابات را عوض کند و جمهوری خواهان به واسطه حضور «ایمی کنی برت» در این دیوان دست برتر را دارند.

قاضی قبل از «برت» به طرز مشکوکی درگذشت

حسن هانی زاده، کارشناس کارشناس روابط بین‌الملل هم معتقد است که انتخابات پیش روی آمریکا از پیچیدگی بسیار بالایی برخوردار بوده و حتی ممکن است چالش‌های سیاسی و امنیتی برای نامزدهای دو حزب به‌وجود بیاورد.

به گفته وی، ایمی کنی برت، قاضی جدید دیوان عالی ایالات‌متحده به‌طور طبیعی به‌دلیل گرایش به حزب جمهوریخواه و ترامپ، در صورت ارجاع پرونده انتخاباتی به دادگاه عالی فدرال، به نفع رئیس جمهور فعلی رأی خواهد داد. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که روث بیردر گینزبرگ، قاضی سابق دیوان عالی ایالات‌متحده به‌صورتی مشکوکی درگذشته است؛ زیرا به حزب دموکرات گرایش بیشتری داشت.

کد خبر 453268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناشناس DE ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
    1 0
    حالا ترامپ یک زن را رئیس دیوان عالی گذاشته که در صورت لزوم براحتی قادر است دموکراتها را کله پا کند