چرا کلیه‌ها دچار  آسیب می‌شود؟

مصرف زیاد پروتئین و نمک، سیگار کشیدن، کم آبی بدن و مصرف داروهای مسکن می‌تواند به کلیه‌ها آسیب وارد کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلیه اندام بسیار مهمی است و فعالیت‌های متعددی مانند تصفیه خون، تولید هورمون‌ها، جذب مواد معدنی، از بین بردن سموم، تشکیل ادرار و خنثی کردن اسیدها را بر عهده دارد. بنابراین مراقبت کردن از کلیه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه به بررسی عادات رایجی که ممکن است در طول زمان به کلیه‌ها آسیب جدی بزند می‌پردازیم:

مصرف زیاد پروتئین

پروتئین جزء اصلی یک رژیم غذایی سالم است، اما در صورتی که کلیه‌های فرد طبیعی عمل نکند مصرف بیش از حد این ماده غذایی بار زیادی بر دوش این عضو حیاتی قرار می‌دهد. بنابراین افراد مبتلا به اختلالات کلیوی باید در این زمینه با پزشک خود مشورت کنند. ممکن است لازم باشد فرد مقدار کمی از انواع پروتئین‌ها را مصرف کند. مواد غذایی سرشار از پروتئین شامل تخم مرغ، ماهی، لوبیا و آجیل است.

استفاده بیش از حد از نمک

مصرف نمک ممکن است باعث افزایش فشار خون و بروز آسیب به کلیه‌ها شود. علاوه بر این مصرف بیش از حد این ماده غذایی ممکن است منجر به ایجاد سنگ کلیه شود، در این صورت فرد علائمی مانند حالت تهوع و درد شدید را تجربه می‌کند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن نه تنها مشکلات ناشی از فشار خون بالا و دیابت نوع دوم را که دو دلیل اصلی بروز بیماری کلیوی است وخیم‌تر می‌کند، بلکه ممکن است تاثیر داروهایی را که برای درمان بیماری‌های کلیوی مصرف می‌شود خنثی کند. سیگار کشیدن باعث می‌شود سرعت جریان خون به کلیه‌ها کاهش پیدا کند و فرد در معرض خطر ابتلا به مشکلات کلیوی قرار بگیرد.

کم آبی بدن

کلیه‌ها برای اینکه بتوانند به درستی کار کنند، به آب نیاز دارند. در صورتی که کلیه‌ها آب کافی دریافت نکنند با مشکلاتی روبرو خواهند شد. رنگ ادرار می‌تواند نشان دهد که آیا فرد در طول روز به اندازه کافی آب دریافت کرده است یا خیر. هرچه رنگ ادرار روشن‌تر باشد نشان می‌دهد که فرد به اندازه کافی آب و مایعات نوشیده است.

مصرف داروهای مسکن

مصرف زیاد داروهای مسکن بدون نسخه مانند آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن و استامینوفن می‌تواند به کلیه‌ها آسیب بزند. بنابراین باید پیش از مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت امکان روش دیگری برای تسکین درد به شما ارائه دهد.

بیش از حد ورزش کردن

انجام دادن ورزش‌های سنگین و طولانی مدت ممکن است خطر ابتلا به بیماری رابدومیولیز (Rhabdomyolysis) را افزایش دهد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که ماهیچه‌های اسکلتی بدن آسیب می‌بینند، کم کم شروع به تجزیه شدن می‌کنند و محتویات آنها وارد جریان خون می‌شود. ورود این مواد به جریان خون باعث می‌شود کلیه افراد دچار آسیب شود یا از کار بیفتد. بنابراین ورزشکاران باید برنامه ورزشی خود را بتدریج دشوار کنند. علاوه بر این بهتر است افراد از ورزش کردن در محیط‌هایی با گرما و رطوبت زیاد خودداری کنند.

مصرف استروئیدهای بدنسازی

برخی افراد به منظور افزایش حجم و قدرت عضلات خود از استروئیدهای آنابولیک استفاده می‌کنند، اما این مواد باعث بروز زخم در قسمت‌هایی از کلیه می‌شود که مسئول تصفیه خون است. همچنین مصرف استروئیدهای آنابولیک باعث متورم شدن بعضی اعضای بدن، از دست دادن پروتئین موجود در خون و افزایش کلسترول خون می‌شود.

استفاده از داروهای درمان سوءهاضمه

مصرف بیش از حد داروهایی مانند مهار کننده پروتون پمپ (PPI) که به کاهش اسید معده کمک می‌کند، باعث بروز التهاب در کلیه‌ها می‌شود. نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد مصرف زیاد این نوع داروها فرد را در معرض ابتلا به بیماری مزمن کلیه قرار می‌دهد. بنابراین بهتر است افراد به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیوی از پزشک خود درخواست کنند داروهای جایگزینی مانند مسدود کننده‌های گیرنده H2 را تجویز کند.

کد خبر 453222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.