زمان مناسب برای خوردن ویتامین‌ها/رژیم‌های سخت و افزایش ابتلاء به کرونا

رژیم‌های سخت و افزایش ابتلاء به کرونا، زمان مناسب برای خوردن ویتامین‌ها، آشنایی با بهترین روش‌های درمانی سنگ کلیه، عوارض رژیم غذایی پر قند برای روده‌ها و احتمال ابتلاء به کرونا در افراد چاق را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه، اظهار کرد: رژیم‌های سخت و کاهش وزن امکان ابتلاء به ویروس کرونا و سایر ویروس‌های عفونی را افزایش می‌دهد. مراقبت‌های تغذیه‌ای برای کاهش احتمال ابتلاء به ویروس کرونا یا کاهش عوارض ناشی از آن، در جریان ابتلاء به این ویروس و دوران نقاهت ضروری است.

لیلا مرادی، اضافه کرد: مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن و مصرف انواع مختلف مواد غذایی شامل نان و غلات، گوشت، شیر و فرآورده‌های آن، سبزی‌ها، میوه‌ها، تخم مرغ، حبوبات و مغز آنها در این دوران اهمیت ویژه‌ای دارد. مهمترین و کلیدی‌ترین توصیه برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری افزایش سطح ایمنی بدن است بنابراین در این راستا باید از منابع غذایی ویتامین "سی" استفاده کرد.

این متخصص تغذیه، خاطرنشان کرد: این منابع غذایی شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گُل کلم، گوجه فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها می‌شود.

وی همه را به پرهیز از خوردن غذاهای چرب و شور، انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و سوسیس و کالباس‌ها توصیه کرد و افزود: می‌توان در طول روز با استفاده از منابع غذایی دارای ویتامین D نسبت به تقویت سیستم ایمنی اقدام کرد.

مرادی گنجاندن منابع غذایی حاوی آهن و روی از جمله گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم‌مرغ و انواع سبزی‌ها، حبوبات و میوه‌های تازه و خشک شده و غلات در برنامه غذایی روزانه را در افزایش ایمنی بدن مؤثر دانست و ادامه داد: نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می‌کند بنابراین نوشیدن شش تا هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: افراد دارای بیماری‌های تنفسی مصرف روزانه کربوهیدرات‌ها شامل برنج، انواع نان سبوس‌دار، ماکارونی، سبزی و میوه‌ها را به منظور تأمین انرژی و برخی از مواد مغذی مورد توجه قرار دهند.

وی اظهار کرد: مصرف روزانه سویا، پنبه دانه، زیتون، روغن گردو، کنجد و کلزا برای تأمین برخی از اسیدهای چرب و ویتامین‌های محلول در چربی ضروری است اما خوردن غذاهایی پرچرب و شور موجب تحریک سیستم ایمنی بدن، تورم و التهاب در قسمت‌های مختلف بدن از جمله مجرای تنفسی می‌شود.

مرادی تاکید کرد: میزان نیاز فرد بیمار به پروتئین بیشتر است بنابراین تأمین پروتئین روزانه با مصرف گوشت قرمز، مرغ، ماهی، در عین حال مصرف انواع لبنیات پاستوریزه پنیر، شیر، ماست، کشک، دوغ و تخم مرغ توصیه می‌شود. شیر و دوغ از بهترین نوشیدنی‌ها هستند و نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان کمک به دفع سموم و حفظ ایمنی مناسب بدن می‌کند.

وی با بیان اینکه رژیم‌های سخت و کاهش وزن امکان ابتلاء به ویروس کرونا و سایر ویروس‌های عفونی را افزایش می‌دهد، اضافه کرد: در این شرایط احتمال شیوع کرونا زیاد است بنابراین باید از گرفتن رژیم‌های سخت و خودسرانه برای کاهش وزن پرهیز کرد.

این متخصص تغذیه گفت: این قبیل رژیم‌های غیراصولی غذایی به علت کاهش شدید انرژی، سیستم ایمنی فرد را ضعیف می‌کند و این وضعیت موجب می‌شود انسان زودتر به بیماری مبتلا شود؛ همچنین علائم بیماری در کسانی که سیستم بدنی ضعیفی دارند شدید و در دیگر افراد خفیف‌تر بروز و ظهور می‌کند.

آشنایی با بهترین روش‌های درمانی سنگ کلیه

سنگ کلیه رسوبات سختی است که به طور معمول در ادرار یافت می‌شود و در دستگاه ادراری جمع می‌شوند. به طور معمول، سنگ کلیه با تغییرات رژیم غذایی یا دارو درمان می‌شود. با این حال، داروهای خانگی نیز وجود دارد که می‌تواند به جلوگیری و حتی درمان سنگ کلیه کمک کند که عبارتند از:

اگر سنگ کلیه دارید یا مستعد ابتلاء به آن هستید، اولین چیزی که پزشک احتمالاً به شما می‌گوید این است که حتماً مقدار زیادی آب بنوشید. نوشیدن آب فراوان باعث رقیق شدن ادرار می‌شود، بنابراین مواد معدنی و نمکی در کلیه و مجاری ادرار جمع نمی‌شوند و به سنگ تبدیل نمی‌شوند. مهم نیست که شما چه نوع سنگ کلیه دارید، نوشیدن آب زیاد به شما کمک می‌کند.

آب لیمو می‌تواند به جلوگیری از سنگ کلیه، به ویژه سنگ‌های کلسیم – متداول‌ترین نوع سنگ کلیه – کمک کند، زیرا حاوی سیترات است. کلسیم و اگزالات با یکدیگر میل دارند، به این معنی که آن‌ها به هم می‌چسبند و اگزالات کلسیم را تشکیل می‌دهند. وقتی این اتفاق در مجاری ادراری رخ دهد منجر به سنگ کلیه می‌شود.

همچنین انار به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی ممکن است در درمان سنگ کلیه نیز مفید باشد. آنتی اکسیدان‌ها به جلوگیری و کاهش استرس اکسیداتیو، که با تشکیل سنگ کلیه مرتبط است، کمک می‌کنند. استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که رادیکال‌های آزاد یا مولکول‌های زیادی با تعداد ناموزون الکترون وجود داشته باشد که این امر باعث واکنش بسیار زیاد آن‌ها می‌شود. وقتی آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد تماس پیدا می‌کنند، به رادیکال آزاد یک الکترون می‌دهند و آن را تثبیت کرده و استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند.

عوارض رژیم غذایی پر قند برای روده‌ها

محققان مشاهده کردند موش‌های تغذیه شده با میزان بالا قند، مبتلا به کولیت روده حاد، نوعی بیماری التهابی روده، شدند. محققان با بررسی روده بزرگ این موش‌ها به وجود تعداد زیادی باکتری پی بردند که می‌تواند به لایه مخاطی محافظ روده آسیب رساند.

بیماری کولیت روده می‌تواند موجب بروز اسهال مداوم، درد شکمی و خونریزی مقعدی شود. حسن زکی، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ساوت وسترن آمریکا، در این باره، اظهار کرد: از آنجائیکه این بیماری در کشورهای غربی شیوع بیشتری دارد ما به بررسی رژیم غذایی غربی که حاوی میزان بالا چربی، قند و پروتئین حیوانی است، پرداختیم.

وی اضافه کرد: در حالی که رژیم غذایی پرچرب عامل آغازگر التهاب روده است، نقش مواد قندی هم قابل تأمل است. به گفته محققان، با توجه به فرسایش لایه مخاطی، باکتری‌های روده در موش‌های تغذیه شده با گلوکز در مجاورت نزدیک با لایه اپیتلیال روده بزرگ قرار گرفتند. از بین رفتن مانع مخاطی مهمترین عامل شروع التهاب روده است.

احتمال ابتلاء به کرونا در چاق‌ها بیشتر است

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی با اشاره به اینکه اضافه وزن و چاقی سیستم بدنی را ضعیف می‌کند و بدن مستعد ابتلاء به بیماری‌های مختلف مانند کرونا می‌شود، اظهار کرد: از چندین سال قبل سازمان غذا و دارو چراغ راهنمایی با رنگ قرمز، سبز و زرد بر بسته بندی مواد غذایی قرار داده است و رنگ قرمز به معنای بالا بودن فاکتورهای خطر است و توصیه داریم که هموطنان مصرف این مواد را کم کنند چرا که اضافه وزن و چاقی سیستم بدنی را ضعیف می‌کند و بدن مستعد ابتلاء به بیماری‌های مختلف چربی خون، فشارخون، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی کرونا می‌شود.

وی اضافه کرد: زیاده‌روی در مصرف نمک، شکر و روغن عاملی برای بروز بیماری‌ها خواهد بود. بنابراین در صورتی که نمک، شکر یا روغن در ماده غذایی زیاد باشد رنگ قرمز بر بسته بندی آن درج می‌شود. به این ترتیب رنگ زرد نشان دهنده خطر متوسط و رنگ سبز نشان دهنده سالم بودن ماده غذایی است.

مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی درباره احتمال ابتلاء به کرونا با مصرف نان، گفت: خوشبختانه مصرف نان‌های صنعتی و بسته بندی شده ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است و باید توجه داشت نانوایی‌ها می‌توانند باعث شیوع ویروس کرونا شوند.

عزیزی تصریح کرد: درخواست داریم که مردم فاصله‌گذاری اجتماعی در نانوایی‌ها را رعایت کنند. هموطنان بهتر است هنگام مراجعه به نانوایی با خود پارچه یا پلاستیکی ببرند و نان‌ها را زمانی که داغ هستند، جمع کنند. چرا که ویروس بعد از خروج از تنور به دلیل دمای بالا عاری از ویروس است اما پس از سرد شدن می‌تواند به ویروس آلوده شود.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که تعداد نانوایی‌های سنتی در کشور بالا است و اینکه هر روز قرار باشد بازرسان بهداشت محیط به نانوایی‌ها سر بزنند کار را مشکل می‌کند. بنابراین بهتر است مردم و متصدیان نانوایی نکات بهداشتی و ضدعفونی را به دقت رعایت کنند تا هر چه بیشتر بتوان از گسترش این ویروس جلوگیری کرد.

زمان مناسب برای خوردن ویتامین‌ها

یک برنامه غذایی کامل تنها درصد کمی از نیازهای تغذیه‌ای بدن را تأمین می‌کند و ازاین‌رو نیاز است افراد مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی را در رژیم خود بگنجانند. البته مصرف خودسرانه آنها می‌تواند عوارض خطرناکی را به‌ویژه برای کودکان، سالمندان و بانوان داشته باشد. علاوه بر این مصرف هم‌زمان چند نوع مکمل و ویتامین نیز خطرناک است و حتماً باید تحت نظر پزشک و متخصص صورت بگیرد. شاید بتوان گفت مهم‌ترین نکته در مصرف ویتامین‌ها «زمان استفاده» از آنها است، چراکه میزان اثربخشی به این مورد بستگی دارد.

کلسیم

معمولاً پزشکان و متخصصان بهترین زمان مصرف کلسیم را هنگام شب می‌دانند، چراکه جذب کلسیم بیشتر در شب صورت می‌گیرد و نیز می‌تواند به خوابیدن کمک کند. نکته‌ای که وجود دارد این است که افرادی که قرص آهن مصرف می‌کنند نباید هم‌زمان با آن شیر، لبنیات و قرص کلسیم مصرف کنند، زیرا جذب آهن را کاهش می‌دهد. از منابع کلسیم می‌توان به لبنیات، ماهی و سبزی‌ها اشاره کرد.

ویتامین‌های A، D، E، K

ویتامین‌های محلول در چربی یعنی ویتامین C، D، E، و K برای جذب به چربی نیاز دارند بنابراین باید همیشه با غذاهایی که چربی دارند مصرف شوند. از روغن جگر ماهی، جگر گاو و گوساله و هویج می‌توان به‌عنوان منابع ویتامین A نام برد. منبع اصلی ویتامین D نور خورشید است، ولی در موادی همچون روغن ماهی، شیر و کره نیز وجود دارد. برای جذب ویتامین E نیز باید به سراغ سبزی‌های برگ سبز، غلات، گوشت قرمز، جگر، شیر و تخم‌مرغ رفت. منبع اصلی ویتامین K نیز ذرت است.

ویتامین C

متخصصان می‌گویند ویتامین C تنها چند ساعت در رگ‌ها گردش می‌کند. برای افزایش میزان اثربخشی ویتامین C بهتر است آن را در سه وعده غذایی تقسیم و مصرف کرد. از منابع جذب ویتامین C می‌توان به توت‌فرنگی، کلم بروکلی، گریپ‌فروت، گوجه‌فرنگی، لیمو، گل‌کلم، سیب‌زمینی، هندوانه، اسفناج، نارنگی و مرکبات اشاره کرد.

فیبر

بهترین زمان برای جذب فیبر صبح است، چراکه در این هنگام بدون اینکه غذایی مانع آن باشد وارد روده می‌شود. فیبر همانند یک پوشش برای روده عمل می‌کند و به این دلیل مانع جذب سایر ویتامین‌ها می‌شود. ازاین‌رو بهتر از قبل از مصرف فیبر، هیچ‌گونه ویتامینی (ازجمله آهن) استفاده نشود. از آووکادو، عدس، جو، تمشک، گلابی، نارگیل، موز، لوبیا، بادام و غیره می‌توان به‌عنوان منبع فیبر نام برد.

ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B (B۱ تا B۱۲) ازجمله ویتامین‌های محلول در آب هستند و با غذا دریافت می‌شوند. بنابراین برای جذب بهتر، این ویتامین‌ها هم‌زمان با خوردن غذا (به‌ویژه میوه و سبزی) مصرف شوند. ماهی، جگر گاو، گوشت مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات، لوبیا، جو دو سر، اسفناج همگی از منابع ویتامین‌های گروه B به شمار می‌روند.

کد خبر 453184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.