جلالی: پدافند غیرعامل متناسب با سطح تهدیدات عمل می‌کند

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر این که این سازمان متناسب با سطح تهدیدات عمل می‌کند گفت: پدافند غیرعامل متمرکز بر رصد، پایش، تحلیل و ایجاد آمادگی در برابر تهدیدات انسان ساخت است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایداری ملی، سردار غلامرضا جلالی نشست ویدئو کنفرانسی دانش آموختگان پدافند غیرعامل و آئین رونمایی از سامانه آموزش مجازی پدافند غیرعامل اظهار کرد: امروز، فناوری، دارایی، زیرساخت و تغییر و تحول آن، آسیب پذیری، هوشمندی و حفاظت و امنیت اطلاعات از جمله مفاهیم راهبردی پدافند غیرعامل است و در حوزه‌های دانشی نیز این موضوعات باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل متمرکز بر رصد، پایش، تحلیل و ایجاد آمادگی در برابر تهدیدات انسان ساخت است، توضیح داد: ویژگی این نوع تهدیدات آن است که منشأ آن انسانی است، دارای خصومت و تحت اراده و انگیزه انسانی است، از ماهیتی فن‌اورانه برخوردار است و این ویژگی‌ها سبب می‌شود سیال و روزآمد باشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه برای مقابله و مهار تهدیدات باید در لبه دانش و با نگاه آینده‌نگرانه، تهدیدات را رصد کرده و در جهت کاهش آسیب پذیری‌ها گام برداریم، تصریح کرد: به تعبیر امیرالمومنین علی (ع) العِلمُ سُلطانٌ مَن وَجدَهُ صالَ بِهِ وَ مَن لَم یَجِدهُ صیلَ عَلَیه. «دانش، سلطنت و قدرت است، هر که آن را بیابد با آن یورش برد و پیروز شود، و هر که آن را نیابد بر او یورش برند و مغلوب گردد.»بنابراین ما نیز در راهبرد ایران قوی با تکیه بر علم دانش و فناوری بومی می‌توانیم پایه‌های قدرت ملی را مستحکم بسازیم.

پدافند هوشمند و ترکیبی در برابر تهدیدات نوین

جلالی در تحلیل مدل تهدیدات متصور بر کشور در شرایط فعلی با بیان اینکه دشمن امروز به دنبال جنگ علیه زیرساخت‌های کشور ماست، تصریح کرد: امروز جنگ‌های سایبری، جنگ‌های رسانه‌ای مبتنی بر علوم شناختی و جنگ‌هایی که مردم را هدف می‌گیرند و در نهایت جنگ‌هایی پیچیده و مرکب از انواع تهدیدات متصور است و ضرورت دارد پدافند غیرعامل متناسب با این سطح تهدید الزامات و رویکردهای خود را تعریف کند.

وی الزامات راهبردی پدافند غیرعامل را دانش پایه بودن، روزآمدی علمی و ترکیبی بودن دانش و اجرا دانست و تصریح کرد: در شرایط فعلی ما نیازمند رصد استراتژی‌ها و تفکیک هوشمندانه تهدیدات و فرصت‌ها هستیم چراکه اختلاطی بین تهدید و فرصت پدید آمده است.

نیازمند رصدخانه دائمی تهدیدات هستیم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه اساساً تهدیدات انسان ساخت از لبه‌های علم و فناوری پدید می‌آیند، ادامه داد: از همین رو نیازمند رصدخانه دائمی تهدیدات هستیم و این رصد خانه جای نیست جز دانشگاه.

جلالی همچنین به موضوع ارتقای ظرفیت‌های علمی دانش آموختگان پدافند غیرعامل اشاره و تصریح کرد: ساماندهی دانشجویان و دانش آموختگان به ویژه در انجمن‌ها و گروه‌های علمی، هدایت پروژه‌ها، نظارت علمی، راهنمایی، ارزشیابی و … در دستور کار سازمان پدافند غیرعامل کشور قرار دارد و ما تلاش داریم تا رابطه علمی دانش آموختگان و محیط‌های علمی تحت هیچ شرایطی منقطع نگردد.

وی تاکید کرد: در تلاشیم تا ارتباط علمی دانش‌آموختگان و حوزه علمی را حفظ و تقویت کنیم از همین رو به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت انجمن علمی هستیم. همچنین توسعه همکاری‌ها با سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد در دستور کار سازمان پدافند غیرعامل قرار دارد.

کد خبر 453173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.