شهرداری چگونه مردم را برای ایجاد بام سبز تشویق کند؟

یک کارشناس حوزه فضای سبز گفت: برای استقبال شهروندان از طرح بام سبز باید ویژگی‌ها و مزایای ایجاد آن اطلاع رسانی شود و این فرهنگ را در مردم ایجاد کنیم؛ همچنین شهرداری می‌تواند بسته‌های تشویقی مثل تخفیف عوارض ساختمان در صورت ایجاد بام سبز در نظر بگیرد تا شهروندان را برای اجرای این طرح تشویق کند.

امیر رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: رشد جمعیت، محدودیت اراضی و ضرورت ایجاد فضای سبز باعث شد مسئولان شهری برای گسترش فضای سبز از رویکرد بام سبز استفاده کنند در این راستا از پشت بام‌ها به عنوان بستر مناسبی برای ایجاد فضای سبز در شهرها استفاده شد.

وی با اشاره به مزایا بام سبز در شهرها افزود: بام سبز در جذب دی اکسید کربن، کاهش آلودگی هوا و مصرف انرژی گرمایشی و سرمایشی نقش مهمی دارد.

این کارشناس با اشاره به نقش بام سبز بر آب و هوا منطقه، ادامه داد: بام سبز باعث کاهش مصرف انرژی گرمایشی می‌شود همچنین با توجه به اینکه حضور خانواده‌ها در پارک‌ها کاهش می‌دهد و از رفت و آمدهای شهری نیز کم می‌شود البته در فصل سرما نیز گونه‌های گیاهی با کاهش سرمای باد زمستانی دمای هوا را تنظیم می‌کنند.

وی با بیان اینکه باید مزایا و ویژگی‌های این طرح برای مردم بیان شود؛ تا مورد استقبال قرار گیرد، گفت: هزینه برای ایجاد بام سبز ارزش افزوده دارد؛ یعنی هزینه‌هایی که شهروندان برای ایجاد بام سبز انجام می‌دهند بر قیمت ساختمان تأثیر گذار است و بر ارزش مالی ساختمان می‌افزاید.

رضایی تاکید کرد: مباحث فنی در طراحی این فضا اهمیت زیادی دارند و در این راستا شرکت‌ها و پیمانکارها که توسعه فضای سبز را برعهده دارند باید به گونه عمل کنند و اطلاعات کامل از نکات فنی و تخصصی داشته باشند تا ساختمان آسیب نبیند.

وی با بیان اینکه در اجرای بام سبز موفق باید وضعیت ساختمان بررسی شود، ادامه داد: اگر فردی به تازگی قصد ساخت و ساز دارد باید با معمار و طراح سازه در این زمینه مشاوره بگیرد، اما اگر ساختمان قبلاً ساخته شده باشد یک کارشناس می‌تواند در مورد اینکه ساختمان تحمل بار ناشی از وجود بام را دارد اظهار نظر کند.

این کارشناس حوزه فضای سبز عایق بندی این فضا را با اهمیت دانست و افزود: امروزه با پیشرفت تکنولوژی عایق‌های پیشرفته با عمر طولانی ساخته می‌شود که از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری می‌کنند.

وی اظهار کرد: شیب مناسب جهت هدایت آب‌های سطحی ضروری است به صورتی که بتوان آب را از مکان‌های مرتفع به سمتی هدایت کند که از این آب‌ها برای خنک کردن ساختمان، آبیاری باغ و باغچه استفاده شود.

رضایی خاطرنشان کرد: شهروندان در انتخاب گونه‌های بام سبز باید دقت کنند و از گونه‌ها گیاهی که در مقابل سرما و گرما مقاوم هستند استفاده شود همچنین به منظور زیبایی این فضا از گونه‌های گیاهی با رنگ‌ها مختلف که تمامی فصول گل می‌دهد استفاده کنند تا بر زیبایی بصری این فضا افزوده شود.

وی با اشاره به استقبال شهروندان از این طرح گفت: برای استقبال شهروندان از این طرح باید ویژگی‌ها و مزایای ایجاد بام سبز اطلاع رسانی شود و این فرهنگ در مردم ایجاد کنیم همچنین شهرداری می‌تواند بسته‌های تشویقی مثل تخفیف عوارض ساختمان در صورت ایجاد بام سبز در نظر بگیرد تا شهروندان را برای اجرای این طرح تشویق کند.

کد خبر 453171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.