۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۱
ماجرای ناتمام ترافیک

ماجرای ناتمام ترافیک کلاف سردرگمی است که هر از چند گاهی رشته‌ای از آن نمایان می‌شود، درد مشترک شهرها که گویا قرار نیست به این زودی‌ها درمانی برای آن پیدا شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ ترافیک، بویژه در هسته مرکزی شهرها به معضلی بزرگ و سنگ پیش پای مدیریت شهری تبدیل شده و مسئولان هر شهر می‌کوشند با اتخاذ تدابیر مختلف، مقداری از بار این مشکل را کاسته و حداقل در میان مدت اندکی از مصائب آن بکاهند.

یکی از اقدامات مدیران شهری برای کاهش ترافیک و خلوت‌تر کردن خیابان‌ها و معابر، احداث پارکینگ است. این اقدام در شهرهای مختلف توانسته تا حد زیادی از مشکلات ناشی از ترافیک بکاهد، اما ساخت پارکینگ هم نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و رعایت ضوابطی است که اگر به آن‌ها توجه نشود، درمان به دردی تازه تبدیل می‌شود.

خودروهای شخصی عامل تشدید ترافیک

فروغ کریمی دهکردی، مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام نور شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: با رشد شتابان شهرنشینی و با افزایش جمعیت شهرها تعداد تردد خودروهای شخصی در این سکونتگاه‌ها افزایش پیدا کرده است زیرا بیشتر شهروندان علاقه‌مند به استفاده از وسایل نقلیه شخصی هستند.

او با بیان اینکه ترافیک از مهم‌ترین چالش‌های فراروی مدیریت شهرها است، تاکید می‌کند: بسیاری از شهروندان بی توجه به فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی، برای رفع نیازهای خود با وسایل نقلیه شخصی به مناطق مرکزی و مهم شهر سفر می‌کنند که این عامل سبب ایجاد ترافیک در فضاهای شهری می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اعتبار هر شهر به کیفیت و کمیت خدماتی است که به شهروندان ارائه می‌دهد، تصریح می‌کند: هرچه کیفیت خدمات شهری ارائه شده بیشتر باشد، زندگی در آن شهر راحت‌تر و هزینه زندگی برای شهروندان کمتر است.

کریمی با بیان اینکه یافتن جای پارک خودرو یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که به ایجاد و تشدید ترافیک در شهرها منجر می‌شود و به همین دلیل پارکینگ‌ها نقش مناسبی در کاهش ترافیک شهری دارند، اضافه می‌کند: پارکینگ یکی از زیرساخت‌های مهم شهری است که دسترسی به آن نقش زیادی در کاهش پارک حاشیه‌ای خودروها در خیابان‌ها و معابر و همچنین روان‌سازی تردد شهری دارد.

او ادامه می‌دهد: پارکینگ‌های عمومی یکی از اجزای سیستم حمل و نقل شهری است که هدف از احداث آن‌ها کاستن از بار ترافیک ساکن، تسریع در فرایند ارتباطات خودرویی شهری و کاهش بار تردد خودرویی خیابان‌ها و معابر شهری است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان می‌کند: سرگردانی رانندگان برای توقف و یافتن جای پارک خودرو در حاشیه خیابان‌ها، سبب ایجاد و تشدید ترافیک شهری، آلودگی صوتی، آلودگی زیست محیطی و اتلاف وقت سایر شهروندان می‌شود.

کریمی تاکید می‌کند: پارکینگ‌ها با کاستن از ترافیک ساکن خیابان‌ها، سبب عریض‌تر شدن معابر در ساعات اوج ترافیک می‌شود.

وی تصریح می‌کند: با توجه به نقش مهمی که پارکینگ‌ها در ساماندهی سیستم حمل و نقل شهری دارد، برای کارایی بهتر و بیشتر، این تأسیسات شهری باید در محل مناسب احداث شود، لذا مکان‌یابی پارکینگ‌ها به معنای یافتن محل مناسبی برای احداث آن‌هاست.

این استاد شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد عنوان می‌کند: فاصله از راه‌های ارتباطی و مراکز جاذب سفر اعم از مراکز تجاری، اداری، آموزش عالی، تفریحی، فرهنگی، بهداشتی_درمانی، سیاحتی_جهانگردی و ورزشی از معیارهای اصلی در مکان‌یابی پارکینگ‌های طبقاتی است.

اما گویا برخی از استانداردها در جانمایی و احداث تنها پارکینگ طبقاتی شهرکرد رعایت نشده و همین مسئله سبب ایجاد ترافیک بیشتر و گلایه شهروندان و کسبه بافت مرکزی این شهر شده است.

گلایه شهروندان و کسبه

روح‌الله مویدی از رانندگان تاکسی شهرکرد می‌گوید: در روزهایی که پارکینگ یزدان ساخته می‌شد فکر می‌کردیم ترافیک در این بخش از شهر کمتر می‌شود، اما مسیر خیابان «دوازده محرم» در ساعاتی از روز کاملاً مسدود می‌شود و اطراف پارکینگ هم ترافیک وجود دارد.

این راننده تاکسی عنوان می‌کند: دسترسی به پارکینگ طبقاتی واقعاً سخت است، روزانه تعداد زیادی از خودروها در این محل پارک می‌کنند که همین عامل مانع افزایش ترافیک می‌شود، اما بهتر بود دسترسی بهتری برای این پارکینگ پیش‌بینی می‌شد تا در معابر و کوچه‌های اطراف این پارکینگ تا این اندازه ترافیک و پارک حاشیه‌ای خودروها ایجاد نمی‌شد.

محمدرضا مسلمی از کسبه بازار بزرگ میلاد که در نزدیکی این پارکینگ قرار دارد هم تاکید می‌کند: خیابان‌های دوازده محرم و مسجد جامع اصلاً مسیر پیاده‌رو ندارد، کاسبی ما عملاً در ساعاتی از روز مختل می‌شود، اینجا مرکز شهر است و مغازه‌های زیادی وجود دارد، ما به شهرداری عوارض می‌دهیم که حداقل محیط شهر و محله مناسبی داشته باشیم، اما ترافیک ایجاد شده در این منطقه واقعاً غیر قابل تحمل است.

او ادامه می‌دهد: مسیر خیابان مسجد جامع هم واقعاً باریک است و به همین دلیل عملاً استفاده چندانی ندارد، برای احداث پارکینگ طبقاتی حتماً اعتبارات زیادی هزینه شده است، پس بهتر است کاری کنند که کارآیی لازم را هم داشته باشد.

طرح جامع ملاک جانمایی پارکینگ طبقاتی

پیمان محقق، مدیر ترافیک و حمل و نقل شهرداری شهرکرد با اشاره به جایگاه طرح تفصیلی در برنامه‌ریزی شهری، اظهار می‌کند: این طرح مبنای بسیاری از طرح‌ها از جمله جانمایی پارکینگ‌های طبقاتی است، در شهرکرد «پارکینگ طبقاتی یزدان» نیز بر اساس طرح تفصیلی شهری احداث شده است.

او می‌افزاید: احتمال دارد تملک اراضی برای احداث پارکینگ طبقاتی شهرکرد نیز بر اساس لکه‌گذاری که در طرح تفصیلی بوده انجام شده باشد؛ این پارکینگ در هسته مرکزی شهر احداث شده و بسیاری از معابر از جمله خیابان‌های سعدی، ملت، دوازده محرم، ولی عصر و مراکز تجاری و درمانی اطراف را به خوبی پوشش می‌دهد.

مدیر ترافیک و حمل و نقل شهرداری شهرکرد ادامه می‌دهد: مهندس مشاور در مطالعات طرح تفصیلی به این نتیجه رسیده که در این نقطه شهر باید یک پارکینگ برای ارائه خدمات به مراکز درمانی و تجاری احداث شود.

محقق تاکید می‌کند: در هر نقطه‌ای از شهر که شهرداری مکانی را به عنوان پارکینگ تملک می‌کند بر اساس کاربری است که در طرح تفصیلی مشخص شده است؛ البته ابتدا در طرح تفصیلی یک فضا به عنوان کاربری پارکینگ مشخص شده و بعد بر اساس تقاضای شهروندان ساکن در آن منطقه و درخواست‌های ارائه شده به شهرداری، مساحت جای پارک برآورد می‌شود، در مورد پارکینگ یزدان شهرکرد نیز همین مراحل طی شده و بعد بر احداث آن به صورت طبقاتی توافق شده است.

او نبود پیاده‌روی مشخص برای عابران و توقف خودروها در ورودی معبر منتهی به پارکینگ یزدان را از مشکلات آن می‌داند و می‌گوید: تابلوی توقف ممنوع و حمل با جرثقیل در این محل نصب شده است، با این همه باید برای استفاده از پارکینگ فرهنگ‌سازی هم بشود تا شهروندان بدانند حق ندارند با پارک خودرو در محل غیر مجاز باعث شلوغی معبر شوند.

مدیر ترافیک و حمل و نقل شهرداری شهرکرد با بیان اینکه از سمت کوچه مسجد جامع عبور برای خودروها یک طرفه و تابلوی «گردش به راست ممنوع» نیز نصب شده است، خاطرنشان می‌کند: با وجود این اقدامات، بسیاری از شهروندان قانون را رعایت نمی‌کنند و سبب افزایش ترافیک در این محل می‌شوند.

محقق عنوان می‌کند: کوچه منتهی به خیابان دوازده محرم عریض است و امکان ورود و خروج خودروها به آن وجود دارد.

او در پاسخ به این سوال که چرا شلوغی معبر منتهی به پارکینگ دسترسی به آن را سخت کرده و برای جلوگیری از قفل شدن معبر چه تدبیری اتخاذ شده است؟ اظهار می‌کند: این مسئله درست است، در برخی ساعات روز ورود و خروج از این معبر به درستی انجام نمی‌شود.

کد خبر 453155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.