روحانی قبل از خروج آمریکا از برجام، برای تامین اتوبوس شهرها وقت داشت

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در دولت آقای روحانی با وجود مصوبه تامین ۱۹ هزار اتوبوس برای شهرها که تامین منابع آن هم بر عهده وزارت نفت بود هنوز یک دستگاه اتوبوس هم تحویل شهرداری تهران نشده است.

به گزارش ایمنا، به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، محسن هاشمی امروز (دوشنبه) در مراسم بهره‌برداری از یکصد دستگاه اتوبوس و مینی بوس جدید در تهران، اظهار کرد: ابتدا لازم می دانم از تلاش‌های شهرداری تهران، شرکت ایرانخودرو دیزل و به‌ویژه معاونت حمل ونقل که در این شرایط دشوار اقتصادی مدیریت شهری و نوسانات قیمت خودرو توانستند این صد دستگاه اتوبوس را به ناوگان حمل ونقل عمومی تهران اضافه کنند، قدردانی کنم.

وی ادامه داد: البته یک سنت حسنه‌ای در دولت‌های گذشته وجود داشت که اتوبوس مورد نیاز شهروندان تهرانی، توسط دولت تأمین می‌شد، پایه‌گذار این سنت هم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که در زمانی که بنده مسئولیت دفتر رئیس جمهور را داشتم با پیگیری ویژه ایشان قرارداد ساخت اتوبوس برای شهر تهران منعقد شد، این توجه و پیگیری رئیس جمهور نسبت به حمل ونقل عمومی در حدی بود که مدیرشرکت واحد وقت که برادر بزرگ‌تر مدیر فعلی است، شخصاً با رئیس جمهور ملاقات می‌کرد و نتیجه این پیگیری و توجه ویژه سه هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس‌هایی بود که در اواخر دوران سازندگی و اصلاحات ساخته و تحویل شرکت واحد شد.

هاشمی افزود: در دولت آقای احمدی نژاد هم ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس برای شهرهای ایران توسط دولت در قالب سهم ۸۲ درصدی (تبصره ۱۳) دولت تأمین شد که بخشی از آنها هم سهم تهران بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در دولت آقای روحانی با وجود مصوبه تأمین ۱۹ هزار اتوبوس برای شهرها، که تأمین منابع آن هم به عهده وزارت نفت بود هنوز یک دستگاه اتوبوس هم تحویل شهرداری تهران نشده است.

هاشمی افزود: بر اساس این مصوبه شهرداری می‌تواند با شرکت‌های اتوبوس ساز قرارداد منعقد کند و منابع آن را هم وزارت نفت تأمین کند اما پیگیری‌های لازم برای عملیاتی شدن این مصوبه انجام نشد؛ این در حالی است که این مصوبه به اوایل دولت دوم آقای روحانی باز می‌گردد و زمانی که هنوز ترامپ از برجام خارج نشده بود یعنی یک و نیم سال وقت داشتند که این مصوبه را قبل از اعمال شرایط تحریمی و خارج شدن آمریکا از برجام عملیاتی کنند.

هاشمی افزود: بر اساس این مصوبه ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۶ هزار مینی بوس باید برای شهرهای کشور ساخته شود که سهم تهران پنج هزار اتوبوس و ۱۰ هزار مینی بوس است و مدیریت شهری باید هر چه سریع‌تر این مصوبه را عملیاتی کند. در زمانی که بنده مدیر عامل شرکت مترو بودم نیز ما اینچنین عمل می‌کردیم و مصوبه‌هایی که در دولت آقای خاتمی به تصویب می‌رسید را با جدیت پیگیری و عملیاتی می‌کردیم.

هاشمی ادامه داد: اجرایی نشدن این مصوبه باعث فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی شده به نحوی که عمر متوسط اتوبوس‌های تهران به ۱۲ سال رسیده درحالی که اتوبوس‌های شهری باید ظرف ۱۰ یا حداکثر دوازده سال از سرویس خارج شوند، تعداد اتوبوس‌های تهران نیز که طبق برنامه باید ۹ هزار دستگاه باشد به حدود پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه فعال رسیده که عملاً سه هزار دستگاه آن فرسوده است.

هاشمی افزود: ما برای ناوگان اتوبوسرانی تهران، حداقل به شش هزار دستگاه ظرف دوسال آینده نیازمندیم که انتظار داریم سه هزار دستگاه آن در همین دولت تأمین شود، هرچند رئیس جمهور در فروردین امسال نیز در ستاد ملی مقابله با کرونا دستوری برای تأمین فوری اتوبوس دادند که آن نیز اجرایی نشد.

هاشمی اظهار کرد: این یکصد دستگاه اتوبوس و مینی بوس که توسط شهرداری تهران تأمین مالی شدند، فقط ۲۰ دستگاه گازسوز و بقیه از نوع دیزلی هستند که برای هوای تهران مناسب نیست اما خودروسازان داخلی، بدون سفارش قطعات، قادر به ساخت اتوبوس گازسوز نیستند و امیدواریم با کارگشایی سیستم بانکی و سایر دستگاه‌های دولتی بزودی قرارداد ساخت شش هزار اتوبوس گازسوز برای تهران اجرایی شود.

کد خبر 453137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.