روش‌های سنتی مانع دستیابی به شهر خلاق است

یک کارشناس شهرسازی گفت: خلاقیت باید در تمامی ابعاد شهر خلاق وجود داشته باشد و تحقق شهرخلاق در گرو توجه به موضوعات کالبدی، مباحث اقتصادی و اجتماعی است.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یک شهر چنانچه بخواهد مسیر رسیدن به خلاقیت را طی کند باید رویکرد اقتصادی اش را از حالت صنعتی به حالت دانش بنیان تبدیل کند و در این مسیر می‌توان اقتصاد گردشگری را جایگزین اقتصاد صنعتی کرد.

وی با اشاره به بعد اجتماعی شهر خلاق، خاطرنشان کرد: توجه به افراد ناتوان و یا کم توان شهری در دستیابی به شهری خلاق اهمیت زیادی دارد. باید تمامی عناصر و افراد جامعه چه از نظر سنی و چه از نظر جنسیتی در فرآیندهای شهری مشارکت داشته باشند.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه ایجاد پاتوق شهروندی از جمله روش‌های بکارگیری خلاقیت در حوزه اجتماعی است، عنوان کرد: ایجاد فضاهای مناسب برای کودکان و کم توانان مثل سالمندان و ایجاد پاتوق‌هایی برای آنان در فضاهای شهری موجب تعاملات بیشتر شهروندان با یکدیگر می‌شود.

مؤمنی با اشاره به لزوم ایجاد خلاقیت در حوزه مدیریتی شهر عنوان کرد: طی سال‌های اخیر موضوع شهر الکترونیک و ایجاد خلاقیت در حوزه مدیریت شهری مطرح شده است. با توجه به سرعت پیشرفت جوامع، چنانچه مدیریت شهر بخواهد به همان روش سنتی طرح‌های خود را پیاده‌سازی کند نمی‌تواند در فرآیند تبدیل به شهر خلاق حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی ادامه داد: به طور مثال چنانچه شهروندی بخواهد یک نقشه ساختمان را تهیه کند چنانچه از روش‌های سنتی استفاده کند هم زمان و هم هزینه بیشتری باید بپردازد اما چنانچه از فناوری‌های به روز مثلاً نرم افزارهای نقشه کشی استفاده کند، هم دقت تهیه نقشه و هم کیفیتش بالاتر می‌رود و هزینه‌ها کمتر می‌شود.

این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: باید بسترهای جامعه شهری برای رساندن شهر به خلاقیت فراهم باشد و در این مسیر وجود مدیرانی خلاق که زمینه را برای مشارکت و همکاری شهروندانی خلاق فراهم می‌کنند، به عنوان دو رکن اساسی ضروری است.

کد خبر 453135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.