برنامه راهبردی شیراز هوشمند دردست اقدام است/ اماکن گردشگری به اینترنت رایگان مجهز می‌شود

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز گفت: یکی از اقدامات زیرساختی در حوزه هوشمندسازی، اجرای برنامه راهبردی شیراز هوشمند است که معاونت برنامه ریزی آن را شروع کرده و شرح خدمات آن آماده شده که نقشه راهی برای آینده شهر هوشمند خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیلا دودمان امروز (چهارشنبه) در سلسله نشست‌های خبری شورای اسلامی شهر شیراز، اظهار کرد: فناوری اطلاعات را می‌توانیم یکی از مهمترین ابزار استراتژیکی مدیریت و اداره صحیح یک سیستم یا سازمان چه در حد خرد و چه در حد کلان بدانیم.

وی افزود: پیوستگی که بین فناوری‌های نرم افزاری، سخت افزاری و نیروی انسانی به وجود می‌آید و نتیجه یکپارچگی آن‌ها داده شهری به طور لحظه‌ای در اختیار سیاست گذاران و تصمیم گیران شهری قرار گیرد و در نتیجه این داده‌های لحظه‌ای و به هنگام و به روز باعث تحلیل درست و دقیقی از واقعیت شهر و جامعه داشته باشیم و بر اساس داده‌های جدید و بر اساس تحلیل‌هایی که بر روی داده‌ها انجام می‌دهیم سیاست گذاری و تصمیم‌گیری خوبی برای شهر داشته باشیم.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز خاطرنشان کرد: علاوه بر تصمیم‌گیری و تصمیم سازی می‌توانیم پیش بینی وضعیت آینده را هم به این واسطه داشته باشیم که نتیجه آن بهبود کارایی و پاسخگویی به مردم است.

وی در خصوص چرایی لزوم هوشمند سازی شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی خدمات رسان به مردم، گفت: با رشد روز افزون شهرنشینی و صنعت و مشکلاتی که در این زمینه برای مردم به وجود می‌آید و پیچیدگی‌هایی که ایجاد می‌شود توجه به مؤلفه‌های هوشمند سازی یکی از اولویت‌های سیاست گذاران مدیران شهری باشد شهرداری یکی از مهم‌ترین نهاد اجتماعی که ارتباط مستقیم با شهروندان دارد از باب خدمات شهروندی را ارائه می‌دهد و در نتیجه می‌تواند رضایت‌مندی مردم را به دنبال داشته باشد لاجرم باید به سمت شاخصه‌هایی که از طریق هوشمندسازی می‌تواند خدمات شهروندی را به خوبی برای مردم محقق کند حرکت کنیم.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: البته به دلیل تغییر رویکردهای سنتی به رویکرد هوشمندسازی که برای مدیران شهری ما بسیار سخت و زمان‌بر است و تجربه‌ای که در واقع کمیسیون هوشمند سازی در ارتباط با مدیران شهری و با حتی کارشناسان دارد و یکی از مواردی که این مسئله را برای ما زمان دار تر می‌کند استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات است که ما بخاطر مشکلات تحریمی که داریم محدودیت‌ها که ما می‌توانیم برای استفاده از فناوری‌ها و هوشمند سازی داشته باشیم سایر کشورها ندارند و این مقداری کار ما را با مشکل روبرو و با زمان بیشتری مواجهه می‌کند.

وی ادامه داد: در کنار همه مسائلی که وجود دارد قطع به یقین وجود فرایند هوشمند سازی ویژگی‌های مثبتی دارد از جمله کاهش آلودگی محیط زیستی، کاهش هزینه، کاهش زمان انجام کار، کاهش سفر درون شهری و از همه مهم‌تر قدرت پاسخگویی و شفاف سازی است.

دودمان افزود: همچنین اعتماد سازی که بین مردم و مسئولان و مدیران شهری بخاطر مسئله شفاف سازی و راحت تر انجام دادن کار و خدمات سریع درواقع منظم دقیق و پاسخگویی که به وجود می‌آید باعث کاهش قابل توجه در هزینه عملیاتی می‌شود و از بهمن ماه افزایش مشارکت عمومی در انجام کارهای شهری و ایجاد سه مسئولیت در میان مردم از طریق نظرسنجی که در پلتفرم شهروندی انجام می‌شود، دنبال خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: امر مهم مشارکت بیشتر مردم ما را به یک هدف در هوشمند سازی می‌رساند و آن ارائه خدمات بهتر، آسان‌تر، دقیق‌تر، شفاف‌تر و در نتیجه افزایش کیفیت در سطح زندگی شهروندان خواهد بود.

وی افزود: هوشمند سازی تنها استفاده از ابزار نیست بلکه هوشمندسازی در یک بخش نمی‌تواند ما را به هدف اصلی خودمان که افزایش کیفیت بخشی و رضایت‌مندی شهروندان در ارائه خدمات است برساند بلکه هوشمند سازی یک کل سیستماتیک و یک فرایند کامل است نه اینکه ما از ابزار استفاده کنیم و فرض کنیم حمل و نقل، شهرسازی مدیریت اطلاعات ساختمان‌ها را هوشمند سازی کردیم.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: هوشمندسازی از ابتدا تا انتها یک کل سیستماتیک است و نمی‌توانیم استفاده از ابزار تنها را هوشمندسازی بدانیم بلکه هوشمندسازی ما را باید به یک فرایند هوشمندی که ما بتوانیم تصمیم‌گیری دقیق و شایسته و عقلایی است برساند.

وی با بیان اینکه اهدافی که در کمیسیون هوشمند سازی ترتیب دادیم سیاست گذاری و تسهیلگری جهت توسعه شهر هوشمند از طریق شناسایی وضعیت شهر و امکانات و وضعیت موجود شهر بوده، گفت: ایجاد رویکرد یکپارچه و راهبردی هوشمندسازی شهر، تلاش جهت ارتقای کیفیت زندگی و رضایت‌مندی شهروندان، بهبود تصمیمات مدیریت شهری، افزایش هم‌افزایی نرم‌افزار و ذی‌نفعان شهری در توسعه شهر هوشمند، ایجاد و توسعه رویکرد شهروندمداری در اجرای استراتژی‌های هوشمند سازی بود.

دودمان برنامه‌ریزی واقع‌بینانه هوشمندسازی شهر و تخصیص بودجه‌های مناسب به پروژه‌ها، ایجاد تعامل با حوزه‌های مختلف هوشمندسازی مثل فاوا، معاونت حمل و نقل، شهرسازی، سازمان سیما منظر و معاونت خدمات اجرایی و حتی ارتباط با اداره کل ارتباطات و اطلاعات استان شیراز اداره ثبت در امر شهروندسپاری و اولویت بندی پروژه‌های هوشمند سازی در حوزه‌های مختلف شهرداری که در بودجه سال ۹۸ و ۹۹ را از جمله اقدامات شده در این زمینه معرفی کرد.

وی ادامه داد: در این راستا ۴۱ پروژه به عنوان پروژه اولویت دار تعریف کردیم که ۲۹ پروژه در نیم سال اول پیگیری و ۱۲ پروژه در نیمه دوم سال اولویت بندی شده است.

دودمان افزود: از این ۴۱ پروژه ۳۷ درصد از آن‌ها مربوط به شهروند هوشمند، ۱۰ درصد مربوط به ایجاد زیرساخت هوشمند، ۳۱ درصد در دسته حمل و نقل هوشمند، ۲۰ درصد شامل حکمروایی هوشمند و دو درصد نیز در دسته زندگی و محیط زیست هوشمند است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: شیوع کرونا فرصت مناسبی است که کارها را به سمت هوشمندسازی کامل هدایت کرده و بدون رفت و آمد مردم به شهرداری‌ها شهروند سپاری را انجام دهیم. در دو پروژه حذف کاغذ و شهروندسپاری پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتیم.

وی گفت: معتقدم در حوزه شهرسازی و در تمام مناطق خدمات ۱۶ گانه از مرحله ابتدای درخواست صدور پروانه تا مرحله پایان کار اگر می‌توانست در هشت مرحله کامل و هوشمندسازی بدون رفت و آمد مردم به شهرداری انجام شود برای ما ایده آل بود ولی الان در دو مرحله ثبت درخواست و پایان کار است که در منطقه یک و چهار کاملاً انجام می‌شود و تا پایان سال در همه مناطق انجام خواهد شد.

دودمان با بیان اینکه هرماه تمام پروژه‌های هوشمند سازی در سیستم ثبت شده که اصحاب رسانه و مردم می‌توانند درصد پیشرفت پروژه‌ها را مشاهده کنند، اظهار کرد: هوشمندسازی یک فرایند زمان‌بر است که هرماه آن را کنترل می‌کنیم و در میدان تره و بار دوربین‌ها در حال نصب هستند و مراحل اولیه در حال انجام است و بسیاری از خدمات ما پلتفرم شهروندی در مناقصه رفته و همزمان مطالعات آن انجام می‌شود و درخواست بارگذاری مناطق نیز انجام شده است.

وی گفت: Pmis که با مدیریت کنترل پروژه است کارهای ابتدایی آن انجام شده است و در سه حوزه منطقه هفت، معاونت عمرانی و سازمان پسماند به صورت پایلوت داده‌های خود را وارد کرده‌اند تا در بهمن‌ماه بتوانیم از آن رونمایی داشته باشیم.

وی در خصوص وای فای شهری افزود: در باغ جانما مسافرین و گردشگران می‌توانند از وای فای رایگان بهره ببرند و قرار بر این است که تا بهمن ماه بیشتر حوزه‌های فرهنگی و گردشگری از وای فای رایگان بهره شوند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات تصریح کرد: مدل سازی اطلاعات ساختمان‌ها برای طراحی ساختمان‌ها و برای طول استفاده از مصالح در واقع ارزیابی طول عمر هرچه بیشتر ساختمان‌ها بوده و شرح خدمات آن آماده است.

دودمان ادامه داد: چند مورد هست که شهرداری در آن تعلل کرده و آن کار زیرساختی است یکی لایحه‌ای است که از شهرداری خواستیم به شورا بیاورد و در حمایت از کسب و کارهای نوپا که حدود دو هفته وقت دادیم که اکنون بیش از دو ماه هرچه پیگیری می‌کنیم در حوزه حقوقی گیر افتاده بود و یه مدتی هم در کمیته انطباق شهرداری گیر افتاد که نیاز به پیگیری دارد.

وی افزود: یکی دیگر از کارهای زیرساختی که در حال انجام است برنامه راهبردی شیراز هوشمند است که معاونت برنامه ریزی آن را شروع کرده و شرح خدمات آن آماده شده که نقشه راهی برای آینده شهر هوشمند خواهد بود.؛ مورد دیگر دستورالعمل انتشار داده‌های باز بود که در کمیته انطباق شهرداری معطل مانده است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات تصریح کرد: معاونت حمل و نقل هنوز نتوانسته مشکلات خدمات pmis را حل کند چون فاز اول با مشکلاتی مواجهه شدیم و پیمانکار فاز اول به طور کامل پروژه خود را انجام نداد و برای ورود به فاز دوم نیز با مشکلات جدی روبرو هستیم که بازرسی شهرداری در این قسمت ورود پیدا کرده و امیدوار هستیم که بتوانیم کار اساسی انجام دهیم.

دودمان ادامه داد: سازمان فاوا در بهمن‌ماه به ساختمان دیتا سنتر منتقل می‌شود؛ البته قرار براین بود تا آخر آبان ماه این اتفاق بیفتد ولی نهایت پروژه را بهمن اعلام می‌کنم. ساختمان قدیم هم مکانی برای حمایت از کسب و کارهای نوپا می‌شود که شهرداری خود را ملزم می‌داند که به این قضایا در امر هوشمندسازی و اقتصاد هوشمند کمک کند. هزینه ارتقای تجهیزات ساختمان دیتا سنتر، قبل از افزایش نرخ دلار ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده بود که الان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است. هفته گذشته با شهردار جلسه داشتیم و قرار بر این شد که بخشی را انجام دهیم و بخش دیگر را از ظرفیت سرمایه گذاران استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات با اشاره به رونمایی از چهار کتاب در حوزه هوشمندسازی، گفت: در این کتب برای اولین بار در شیراز به مهارت هشت گانه برای دانش آموزان و کودکان و نوجوانان توجه شده که در آموزش و پرورش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 453122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.