جهان در انتظار رأی امریکایی‌ها

اولین سالگرد درگذشت اعظم طالقانی، اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، گروه فشار در مجالس مختلف و بررسی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ دوشنبه ۱۲آبان ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گام‌های مجلس برای تغییر در انتخابات» به بررسی اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری موافقت کردند.

کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست‌جمهوری در دستور کار جلسه علنی صبح دیروز (یکشنبه) مجلس قرار گرفت و پس از ارائه گزارش کمیسیون امور داخلی و شوراها و اظهارات نمایندگان مخالف و موافق و همچنین نماینده دولت، طرح به رأی مجلس گذاشته شد. درنهایت نمایندگان با ١۶٠ رأی موافق، ۷۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر به کلیات این طرح رأی دادند.

در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری سه نفر از نمایندگان به عنوان موافق و سه نفر به عنوان مخالف نظرات و استدلال‌های خود را در موافقت و مخالفت خود با این طرح بیان کردند.

پس از ارائه گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری احمد نادری در مخالفت با کلیات این طرح گفت: حسن این طرح این است که هر کسی نمی‌تواند در انتخابات ثبت نام کند و این کار شورای نگهبان را راحت‌تر می‌کند ولی عیب‌اش این است که در شرایطی که ملت درگیر سفره نان خودشان هستند و برای حل مشکل به مجلس شورای اسلامی چشم دوخته آیا اولویت مجلس انقلابی این است که بندهایی به قانون انتخابات ریاست جمهوری اضافه و یا از آن کم کند؟ وی با بیان این‌که این طرح شائبه مهندسی کردن انتخابات توسط مجلس شورای اسلامی را ایجاد می‌کند، یادآور شد: چرا باید مجلس انقلابی به این شائبه دامن بزند که بگویند مجلس شورای اسلامی به نفع افراد خاصی می‌خواهد انتخابات را مهندسی کند؟ به خصوص که این شرایط به صورت سلیقه‌ای و نه کارشناسی نوشته شده است، مثلاً سن داوطلبان بین ۴۵ تا ۷۰ سال پیش‌بینی شده است.

چرا ۴۰ سال در نظر گرفته نشده است؟ مقام معظم رهبری زمانی که رئیس جمهور شدند ۴۲ ساله بودند تصویب این طرح در جوانان سرخوردگی ایجاد می‌کند و میزان مشارکت را کاهش می‌دهد و بعید می‌دانم آقای قالیباف هم موافق آن باشند. نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: در این طرح گفته شده شهرداران شهرهای بالای سه میلیون نفر و استانداران استان‌های بالای دو میلیون نفر می‌توانند در انتخابات شرکت کنند این چه مبنایی دارد؟ در چنین طرح‌هایی که جنبه ملی دارد باید اجماع وجود داشته باشد.

روزنامه آرمان در صفحه نخست امروز خود با تیتر مجلس زیر سایه «گروه فشار» به بررسی گروه فشار در مجالس مختلف پرداخت و نوشت: گروه فشار واژه‌ای آشنا برای مردم ایران است؛ گروهی که برای نشان دادن مخالفت خود با سیاست‌های نهادهای رسمی مانند دولت یا مصوبات مجلس و حتی مخالفان سیاسی‌شان از روش‌های نامتعارف استفاده می‌کنند. در تعریف رسمی گروه‌های فشار آمده است: «سازمان یا گروهی که برای تأمین منافع خاص خود می‌کوشد با اقداماتی هماهنگ و ازپیش طراحی شده، افکار عمومی و بخش‌های تصمیم‌گیرنده حکومت را به اتخاذ تصمیم یا سیاست‌هایی سوق دهد.» نقش این گروه‌های فشار در تجمعات دهه ۷۰ پررنگ بود چنانکه ایسنا نوشته است: «مسعود ده‌نمکی در دهه ۷۰ به همراه حسین الله‌کرم در قالب جمعیت انصار حزب‌الله پرچم‌دار ورود به جمع‌ها یا برنامه‌هایی بود که باب میلش نبود. هرازگاهی هم تجمعات خیابانی برگزار می‌کردند. آنها در آن زمان به گروه فشار معروف بودند.» اما اکنون گروه فشار جدیدی تشکیل شده و نکته قابل‌تامل آن است که این‌بار اصولگرایان از لفظ گروه فشار و در انتقاد از عملکرد این گروه سخن گفته‌اند.

روز گذشته از مصطفی میرسلیم، نماینده اصولگرای مجلس در واکنش به اینکه طرح شفافیت آرا در برهه‌های زمانی متعددی از مجلس مطرح شده است، اما پس از تصویب موادی از این طرح، اهداف طراحان و موضوع‌های مختلفی از آن مانند شفافیت نوع رأی نماینده (اعم از موافق، مخالف و ممتنع) حذف شد، اظهار داشت: «به دلیل وجود گروه‌های فشار، نمایندگانی ممکن است برخلاف آنچه حق می‌دانند و به نفع موکلانشان تشخیص می‌دهند، تحت تأثیر فشار گروه‌های اجتماعی و سیاسی اظهارنظر کنند یا رأی بدهند، در حالی‌که قلبا بدان اعتقاد ندارند. همه نمایندگان اعتقاد دارند که باید در اظهارنظر آزاد باشند و نگران فشارها و عواقب سیاسی به‌ویژه شکایت‌های بیرون از مجلس نباشند؛ در نتیجه تا این تضمین حاصل نشده است، شفافیت کامل را نقض غرض می‌دانند، زیرا تاکنون تعدادی از نمایندگان برای اظهارنظر شفاف‌شان با احضار به دادگاه، ناگزیر شده‌اند با صرف وقت به دفاع از موضع و رأی خود اهتمام ورزند و تعدادی از نمایندگان دیگر به دلیل نوع رأی‌شان، مورد بی‌مهری دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته‌اند. به همین دلیل حوزه انتخابیه‌شان در زمینه‌هایی محروم مانده است. نتیجه می‌گیریم که شفافیت آرا باید به‌صورت بهینه انجام گیرد تا هم حق موکلان احقاق شود، هم نمایندگان تحت فشار قرار نگیرند و حق را قربانی مصلحت نکنند.»

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جهان در انتظار رأی امریکایی‌ها» به بررسی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت و نوشت: رقابت انتخاباتی در آمریکا به آخرین روز خود رسیده و بیم و امیدهای زیادی در کارزار هر دو کاندیدا وجود دارد. دموکرات‌ها در هراس تکرار سناریو ۲۰۱۶ با تمام توان تلاش می‌کنند که در ایالت‌های سرنوشت‌ساز میدان نبرد وضعیت خود را بهتر کنند و جمهوری‌خواهان خوش‌بین به تکرار تجربه ۴ سال قبل امیدوارند امسال نیز آرای خاموش و کسانی که پیش از این تصمیم به رأی دادن نگرفته بودند، ترامپ را نجات دهند.

در هر ایالت وضعیت متفاوت است و بر اساس نظرسنجی‌ها جو بایدن دست بالا را در ایالت‌های میدان نبرد دارد اما برخی نشانه‌ها از احتمال تکرار سناریو ۲۰۱۶ حکایت می‌کنند و این مساله نگرانی دموکرات‌ها را افزایش داده است. اصلی‌ترین نشانه در آیووا ظاهر شده؛ ایالتی که بر اساس میانگین نظرسنجی‌های FiveThirtyEight تا هفته پیش اکثریت آرای آن متعلق به بایدن بود اما آخرین نظرسنجی که از سوی مؤسسه دس موینس صورت گرفته، نشان می‌دهد دونالد ترامپ با ۷ درصد اختلاف در این ایالت پیشتاز است. این مؤسسه از معدود موسسه‌هایی است که توانست در سال ۲۰۱۶ نتیجه نهایی رقابت در آیووا را به درستی پیش‌بینی کند.

در پنسیلوانیا وضعیت به نفع ترامپ تغییراتی داشته اما همچنان بایدن پیشتاز است. واشنگتن‌پست گزارش داده بر اساس نظرسنجی مشترک این روزنامه و ای‌بی‌سی‌نیوز که میان رأی‌دهندگان احتمالی در پنسیلوانیا صورت گرفته، جو بایدن در مجموع با ۵۱ درصد آرا از رقیب خود که از حمایت ۴۵ درصدی بهره می‌برد، پیش است و می‌تواند به پیروزی در این ایالت امیدوار باشد. در این ایالت یورگنسن به عنوان کاندیدای مستقل می‌تواند تا ۳ درصد آرا را از آن خود کند و هر چه آرای او در روز انتخابات بیشتر باشد، جو بایدن بیشتر متضرر می‌شود. در نظرسنجی پیشین این مؤسسه، جو بایدن توانسته بود اختلاف جالب توجه ۹ درصدی را با ترامپ به ثبت برساند که حالا دچار خدشه شده و نشان می‌دهد، دونالد ترامپ در هفته‌های پایانی توانسته گام‌های مثبتی در راستای جذب آرای پنسیلوانیایی‌ها داشته باشد. پیروزی در پنسیلوانیا اتفاقی است که می‌تواند تا حد زیادی از تکرار سناریوی ۲۰۱۶ جلوگیری کند و از همین رو است که دموکرات‌ها با تمام توان می‌کوشند از این ایالتی که در گذشته اغلب آبی بوده و ۴ سال پیش به ناگهان قرمز شده، برنده خارج شوند. ترامپ ۴ سال پیش توانسته بود با اختلافی اندکی در این ایالت به پیروزی دست یابد و ۲۰ رأی الکترال آن را از آن خود کند.

فلوریدا هنوز رقابتی شانه به شانه را تجربه می‌کند و احتمالاً یکی از کلیدی‌ترین ایالت‌ها در تعیین نتایج نهایی باشد. در فلوریدا میانگین نظرسنجی‌ها از برتری جو بایدن حکایت دارد، اما نظرسنجی ای‌بی‌سی‌نیوز نشان می‌دهد ترامپ در این ایالت هم رشد خوبی را تجربه کرده است. بر اساس میانگین نظرسنجی‌های RealClearPolitics تا روز دوشنبه بایدن با ۱.۴ درصد برتری در مقابل دونالد ترامپ پیشتاز است اما نظرسنجی‌هایی نیز وجود دارند که برتری ترامپ را در این ایالت پیش‌بینی می‌کنند. دو نظرسنجی ای‌بی‌سی و ترافلگار به ترتیب از برتری ۲ و ۳ درصدی ترامپ خبر می‌دهند که زنگ خطری برای دموکرات‌هاست و اگر ترامپ بتواند در فلوریدا به پیروزی دست یابد، کار ساده‌تری برای رسیدن به مجموع ۲۷۰ رأی الکترال پیش رو خواهد داشت.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اعظم طالقانی فعال مدنی یا سیاست‌مدار؟» به بررسی اولین سالگرد درگذشت اعظم طالقانی پرداخت و نوشت: یک سال از درگذشت اعظم طالقانی می‌گذرد؛ بانویی که بحث «رجل سیاسی» در قانون اساسی را به چالش کشید و برای حل این چالش از هیچ اقدامی فروگذار نکرد. او تنها زنی بود که با حکم سنگین حبس ابد در پیش از انقلاب مواجه شد و پس از پیروزی انقلاب در انتخابات مجلس اول با بیشترین رأی و اقبال مردم تهران توانست در دور اول، راهی مجلس شود. این ویژگی‌ها سبب شد تا جامعه ایرانی او را فقط به‌سبب آقازادگی و فرزند آیت‌الله طالقانی‌بودن نشناسد، بلکه اعظم طالقانی را به‌عنوان فعال زنان و مدافع حقوق زنان بشناسد. به همین مناسبت ستاد بزرگداشت اولین سالگرد درگذشت این بانوی مصمم، روشنفکر و متدین، گفت‌وگویی در فضای مجازی تحت عنوان «بررسی نسبت عمل سیاسی با عمل اجتماعی» با حضور صدیقه وسمقی، پژوهشگر دین و سعید مدنی، فعال سیاسی و پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی برگزار کرد.

وسمقی به‌عنوان یکی از دوستان اعظم طالقانی در پاسخ به این پرسش که او یک فعال سیاسی بود یا یک فعال اجتماعی گفت: «ایشان در دوران پختگی در دهه‌های آخر عمر یک فعال اجتماعی و سیاسی بود و به نظرم برای هر دو، وزنه یکسانی قائل بود. ممکن است در مقاطع مختلف زندگی ایشان مثلاً قبل از انقلاب فعالیت سیاسی پررنگ‌تری داشته یا در اوایل انقلاب ۵۷ زمانی که وارد مجلس شد، به‌عنوان چهره سیاسی شناخته شود. به عقیده من اما این‌طور نیست که ایشان برای فعالیت سیاسی ارزش بیشتری از فعالیت اجتماعی قائل باشد. او به‌درستی معتقد بود که تا توسعه اجتماعی و فرهنگی نداشته باشیم، نمی‌توانیم توسعه سیاسی داشته باشیم و بالعکس».

وسمقی افزود: «از طرفی هم توسعه سیاسی اگر نباشد نمی‌توانیم فعالیت درست اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم، کشور ما هم با توجه به ضرورت‌های روز نیازمند فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی است. اگر خانم طالقانی برای توانمندسازی زنان و اشتغال آنان کار می‌کرد به این دلیل بود که نهادهای ذی‌ربط مانند دولت و… در این زمینه کم‌کار بودند و اگر دولت و حاکمیت وظیفه خودش را انجام می‌داد و زنان حمایت می‌شدند و اشتغال در آنجایی که باید تأمین می‌شد انجام می‌گرفت، چه نیازی بود که خانم طالقانی وقت خود را برای این کار بگذارند».

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هواداران ترامپ و بایدن به جان هم افتادند» به بررسی انتخابات آمریکا پرداخت و نوشت: وضعیت در خیابان شهرهای بزرگ آمریکا، مثل واشنگتن، نیویورک، لس آنجلس، فیلادلفیا و پورتلند شدیداً متشنج گزارش شده است.

بر اساس گزارش‌های تصویری، طرفداران و مخالفان هر یک از نامزدها با خشم و نفرت به جان هم افتادند و نیروهای امنیتی نیز برای سرکوب تظاهرکنندگان، وارد
عمل شدند.

عصر دیروز شبکه فاکس نیوز اعلام کرد که طبق نظرسنجی‌ها، حدود ۷۵ درصد مردم آمریکا منتظر وقوع یک جنگ داخلی پس از برگزاری انتخابات هستند.

«دالاس نیوز» نیز گزارش داد، مردم در مورد اتفاقات پس از انتخابات، نگران بوده و با سو ظن به یکدیگر می‌نگرند. پیش از این نیز نشریه «فارین پالیسی» از احتمال وقوع جنگ داخلی در آمریکای پس از انتخابات خبر داده بود.

اداره پلیس شهر «بورلی هیلز» کالیفرنیا اعلام کرد، شماری از مخالفان ترامپ به تجمع حامیان او در این شهر حمله‌ور شدند و این مسئله، سبب ایجاد درگیری‌هایی میان آنها شد. نیروهای پلیس ضد شورش مقابل معترضانی قرار گرفتند که به تجمع حامیان ترامپ نزدیک می‌شدند.

در این میان، ترامپ و بایدن هم علیه یکدیگر خط و نشان می‌کشند و فضا را بیش از پیش ملتهب می‌کنند.

به گزارش ایسنا، ترامپ با تاکید مداوم بر این مسئله که رأی‌گیری پستی مستعد تقلب است، به تازگی استدلال کرد که تنها نتایجی که در شب انتخابات به دست آمده است، باید شمارش شوند.

کمپین او هم به دنبال محدود کردن رأی‌گیری غیابی است. بایدن در گردهمایی میشیگان گفت: اهمیتی نمی‌دهم که چقدر ترامپ تقلا می‌کند. او نمی‌تواند هیچ کاری برای متوقف کردن مردم این کشور از رأی دادن در تعداد بالا انجام دهد و این دموکراسی را بگیرد. آمریکا از هرج و مرج دولت ترامپ خسته است.

ترامپ در تجمع «نیوتاون» پنسیلوانیا، رقیب دموکراتش را بابت انتقاد از وضعیت مبارزه با کووید -۱۹، مورد تمسخر قرارداد وگفت: حرف‌های دیروز بایدن را شنیدم، همه آنچه او در موردش حرف می‌زند، کووید و کووید است. او حرف دیگری برای گفتن ندارد.

بایدن هم در آخرین استدلال‌هایش، ترامپ را به قلدری متهم کرد و فقدان استراتژی او برای مقابله با این پاندمی را به باد انتقاد گرفت. بایدن گفت: وقت آن است که ترامپ ساک‌ها را ببندد و راهی خانه شود. ما از این هرج و مرج، توئیت‌ها، عصبانیت‌ها، ناکامی‌ها، و سلب مسئولیت‌ها خسته شده‌ایم.

کد خبر 453077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.