زین کردن اسب انتخابات ۱۴۰۰ در مجلس؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

رئیس‌جمهوری مدیریت یکپارچه اقتصادی را بر اقتصاد ملی حاکم کند

الیاس نادران در نطق میان دستور در نشست علنی امروز- یکشنبه ۱۱ آبان ماه- بیان داشت: ما در جنگ اقتصادی هستیم. وضعیت معیشتی مردم خوب نیست و دولت در امر مسکن کوتاهی‌هایی داشته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات خاطرنشان کرد: همان‌گونه که در ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی آمده است، دشمن جنگ تمام‌عیار اقتصادی بر ما تحمیل کرده است و برای مقابله با آن ۲۴ بند ابلاغ شده که ماحصل آن یک اقتصاد درون‌زا و برونگرا با مؤلفه‌هایی است که تنوع‌گرایی در صادرات، دانش‌بنیان بودن، سلامت محیط کسب و کار و برداشتن موانع زائد از دست و پای تولید و استقلال بودجه از نفت بخشی از آنهاست.

نادران افزود: از ریاست جمهوری به عنوان فرمانده این میدان می‌خواهم مدیریت یکپارچه اقتصادی را بر اقتصاد ملی حاکم کند و ظرفیت‌های تولیدی، مالی و فکری کشور در بخش خصوصی و سایر قوا بهره گیرد.

وی با طرح این سوال که آفت عمده سرگرم شدن نماینده به حوادث زیانبار یا سهل‌انگاری در کار و یا دسته‌بندی‌های ناسالم و قومی و قبیله‌ای و منطقه‌ای است، گفت: دو آفت مجلس را تهدید می‌کند؛ نحوه شکل‌گیری ساختار قدرت در مجلس، چرا فراکسیون اکثریت مجلس در مسائل مهم پیش آمده منفعل بوده است؟ از سوی دیگر متأسفانه زین کردن اسب برای انتخابات ۱۴۰۰ توسط عده‌ای از نمایندگان و دست و پا کردن کسب و قدرت در دولت آینده یا شهرداری تهران آثار نامطلوبی به جای گذاشته است.

افشاگران فساد، مبلغی میلیونی دریافت می‌کنند

حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، در رابطه با طرح حمایت از افشاگران فساد گفت: طرح حمایت از افشاگران فساد از صحن مجلس به کمیسیون حقوقی ارجاع داده شد و هنوز در صحن کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است، پس از بررسی پیرامون آن و اخذ مصوبه کمیسیون، طرح به صحن علنی می‌آید.

او در توضیحاتی در رابطه با کلیت این طرح گفت: بنا در کشور بر این است که در جمهوری اسلامی فساد نباشد و یا خیلی کم باشد، بخشی از فسادهای کنونی مربوط به قانون‌گذاری‌ها است. برخی از ضابطین می‌گویند که هزاران میلیارد به نفع مملکت برای کشف فساد کمک می‌کنند اما تشویقی برایشان در نظر گرفته نمی‌شود. لذا در این طرح دیده شده است که بر همین اساس، کسانی که خدمت و مفاسدی را کشف می‌کنند و فضا را برای فاسدان ناامن می‌کنند، وجوهی به آنها پرداخت شود. اتفاقات زیادی در طول سال‌های گذشته رخ داده که به نظر می‌رسد جای شاکی و متهم با یکدیگر عوض شده است و متهمان به جای پاسخگویی، طلبکار افشاگران شده‌اند.

نوروزی بیان کرد: در این طرح قرار است علاوه بر تأمین امنیت افشا کنندگان فساد اعم از تأمین شغلی، خانوادگی، برخی پاداش‌ها و جوایز به افشاکننده نیز تعلق بگیرد تا افراد برای افشا فساد تشویق شوند. مبلغی که برای افشاگران فساد در نظر گرفته شده میلیونی است و مبلغ کمی نیست، اکنون رقم آن را به خاطر ندارم.

او در پایان مطرح کرد: برای آنکه جامعه رو به شفافیت برود و عاری از هر گونه فسادی باشد، باید اقداماتی صورت گیرد. امروز بدبینی‌ها و بی‌اعتمادی‌ها، منجر به عدم همراهی مردم با مسئولین شده است. موفقیت چنین طرحی می‌تواند مفید باشد.

انتقاد تابش از طرح‌های مجلس یازدهم

محمدرضا تابش، با یادآوری شرایط تحریم و فشار حداکثری آمریکا و مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: شکی نیست که اداره مملکت در این شرایط هم خیلی سخت است و هم اینکه بیش از گذشته نیازمند تعامل و همکاری و هماهنگی بین قوا و دستگاه‌های مختلف است.

وی با بیان اینکه مسئولیت اصلی کار اداره کشور با قوه مجریه است، افزود: مردم، امنیت و کسب و کار و اشتغال و معیشت و بسیاری از ضروریات زندگی خود را از دولت طلب می‌کنند و با وجودی که قوای دیگر هم نقش‌های مهمی و حساسی در کشور دارند ولی در مواقع حساس و بحرانی مثل شرایط کنونی مردم از قوه مجریه انتظار دارند که مشکلات را حل کند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، نقش دولت را به نقش دکتر اورژانس تشبیه کرد که در خط مقدم مبارزه با بیماری‌ها قرار دارد و بیماران بدحال و اورژانسی را درمان می‌کند و افزود: دولت در خط مقدم مبارزه با مشکلات اقتصادی و اجتماعی و بهداشتی ناشی از بیماری کرونا و تحریم‌ها قرار دارد و در این شرایط لازم است قوای دیگر حامی و پشتیبان آن باشند.

تابش با یادآوری دو بار حمایت جدی رهبر انقلاب در چند ماه گذشته از دولت تصریح کرد: ممکن است رئیس‌جمهوری یا اعضای کابینه جایی هم ضعف داشته باشند و این حق مجلس است که استیضاح یا سوال کند ولی لازم است نمایندگان حساسیت شرایط را بهتر درک کنند و تذکرات رهبر انقلاب را جدی بگیرند.

وی، دلیل حمایت سخاوتمندانه رهبری از دولت و شخص رئیس جمهوری را حساسیت شرایط و نقش دولت در حل مشکلات ارزیابی کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب همانند امام خمینی (ره) که در دوران دفاع مقدس و در موقعیت‌های حساس از دولت‌های مختلف حمایت کردند، ایشان هم این خط مشی را ادامه دادند.

قائم مقام دفتر رئیس جمهوری در دوران اصلاحات با اشاره به اشراف دولت بر همه حوزه‌های سیاست خارجی و داخلی کشور این سوال را مطرح کرد که چه کسی بیش از دولت بر مسائل مختلف موجودی کالاها، ذخایر ارزی، مبادلات داخلی و خارجی و … تسلط دارد.

حمله محمود احمدی نژاد به سیدمحمد خاتمی

نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، سال ۸۴ و طی دو مرحله در تاریخ ۲۷ خرداد و ۳ تیر همان سال برگزار شد و در جریان آن محمود احمدی‌نژاد به عنوان ششمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد. محمود احمدی نژاد که آن سال‌ها جایگاه شهرداری تهران را در اختیار داشت در اظهاراتش به سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور وقت حمله کرده و انتقادات زیادی به او وارد کرده بود. او در ۹ اردیبهشت سال ۸۴ و در فاصله یک ماهه تا انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: مطلع شدم که رئیس محترم دستگاه‌های اجرایی بالاخره یک بار در ترافیک تهران معطل شدند و از نزدیک آن را لمس کردند، از این جهت خوشحال و از سوی دیگر متأسف هستم. خوشحال از اینکه بالاخره یک بار از میان مردم عبور و در پایان دوره هشت ساله بخشی از مشکلات مردم را لمس کردند و متأسف از اینکه بسیار دیر و در پایان دوره‌ی مأموریت با معضل ترافیک آشنا شدند.

احمدی‌نژاد که آن سال با ژست‌های پوپولیستی در تبلیغات انتخاباتی حضور می‌یافت، ادامه می‌دهد: البته احتمال می‌دهم که رئیس جمهور این بار از مسیر ویژه و با اسکورت حرکت نکرده و همین امر باعث شده که بخشی از مشکلات مردم را لمس کند. شاید به جای اینکه از پاستور به دانشگاه تهران بروند، از کاخ سعدآباد حرکت کرده‌اند و این مسیر طولانی وی را دچار مشکل کرده است و فکر می‌کنم اگر دفتر ایشان در پاستور باقی می‌ماند شاید زودتر با مشکلات مردم آشنا می‌شدند چرا که در سعدآباد انسان دیرتر واقعیت‌های زندگی مردم را می‌بیند.

احمدی‌نژاد ادامه داده است: البته علت تشدید هجوم به مدیریت شهری را این روزها خوب متوجه هستیم، درد پاسخ به این مسائل نبوده و الان هم نیست، اما اینها را بی‌ارتباط با موضوع کلاه نمی‌دانیم، همان کلاهی که ایشان مطرح کردند و البته ساحت ملت ما پاک‌تر و بزرگ‌تر از آن است که سر کسی کلاه بگذارد و صحنه‌ی کشور نشان می‌دهد در این هشت سال سر چه کسانی کلاه رفته است.

کد خبر 453041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.