طرح‌های انتقال آب گلی به سر اصفهان نمی‌زند/ انتقاد به اظهارات سخیف مسئولان دیگر استان‌ها

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: آنچه امروز به عنوان طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای توسط دولت مطرح شده در واقع جبران بخشی از دست‌اندازی‌های گذشته دولت‌ها بر حقابه مردم استان اصفهان بوده و گلی به سر مردم این استان نمی‌زند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فتح‌الله معین امروز (یکشنبه) در یکصد و چهل و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، با تاکید بر لزوم توجه به ادامه حیات زاینده‌رود و احقاق حق‌آبه شرعی و قانونی مردم اصفهان، اظهار کرد: اخیراً شاهد اظهارت سخیف و غیرقانونی مسئولان دیگر استان‌ها درباره برداشت‌های غیرقانونی و غیرشرعی آب از زاینده هستیم و عجیب است که در جمهوری اسلامی ایران و برخلاف فتاوای مراجع دینی برداشت‌ها و غارت‌ها همچنان ادامه داشته و اجازه داده می‌شود عاملان آن در رسانه‌ها حاضر و نظام، مردم و صاحبان حق را به‌طور آشکار تهدید کنند.

وی افزود: هیچ یک از این اقدامات، گروکشی‌ها و اعلام شرایط غیرمنطقی جهت احقاق حقوق اصفهان، شهر ایثار و شهادت که بیش از همه کلانشهرهای کشور به انقلاب اسلامی خدمت کرده زیبنده نظام نیست.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: آنچه امروز به عنوان طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای توسط دولت مطرح شده در واقع جبران بخشی از دست‌اندازی‌های گذشته دولت‌ها بر حقابه مردم استان اصفهان بوده و گلی به سر مردم این استان نمی‌زند.

وی ادامه داد: از مسئولان عالی رتبه دولتی و نمایندگان استان در مجلس درخواست می‌کنم در خصوص این اصلی‌ترین و مهمترین خواسته مردم استان و در جهت رفع ظلم آشکار و حق‌کشی بیّن تا فرصت باقی است گام مؤثر بردارند زیرا هر نوع تعلل در احیای زاینده‌رود سبب بروز خسارت‌های غیرقابل جبران و گناهی نابخشودنی از دید مردم خواهد بود.

تهدید جدی سرمایه‌های سبز اصفهان

معین خاطرنشان کرد: در سال‌های نه چندان دور همه شهروندان اصفهان شاهد زیبایی شهر در باغات و بیشه‌های انبوه مجاور زاینده‌رود بودند که با بارندگی‌های نافع، هوای پاک و بادهای جان افزای پاییزی همراه بود امام اکنون بنا به دلایلی، آغاز فصل پاییز به نوعی فصل نگرانی مردم اصفهان است که بخشی از آن حاصل برنامه‌ریزی‌های غلط گذشته و بخش دیگر نتیجه زیاده خواهی و حق کشی دیگران نسبت این شهر است.

وی با بیان اینکه در گذشته نه چندان دور، اصفهان به عنوان باغ‌شهر مطرح بوده و اراضی کشاورزی و باغات باشکوه شهر را محاصره کرده بودند، ادامه داد: این سرمایه سبز به تدریج و با مصلحت‌اندیشی‌های غیرواقعی به مجموعه‌هایی از آهن و سیمان به شکلی غیراصولی و نازیبا تبدیل شده و تعداد محدود باقی‌مانده نیز مورد تهدید جدی قرار دارد.

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: بی‌شک باید حقوق مالکان این عرصه‌ها به نحو عادلانه تأمین شود اما زمزمه‌هایی مبنی بر اولویت‌بندی و تغییر کاربری این مناطق به گوش می‌رسد که باید آن را به عنوان خطری بزرگ برای شهر حساب کرد.

آلودگی هوا سلامت مردم اصفهان را تهدید می‌کند

وی افزود: اصفهان در سال گذشته از نظر تعداد روزهایی با هوای آلوده سروکار داشت، در صدر قرار گرفته بود و پیش‌بینی کاهش بارندگی در منطقه مرکزی کشور در سال جاری امکان تکرار این شرایط را تقویت کرده و در این شرایط سخت ناشی از شیوع کرونا، سلامت شهروندان را بیش از پیش تهدید می‌کند.

معین با بیان اینکه هر نوع تغییر و تبدیل اراضی و عرصه‌های سبز اصفهان، تعرض به منافع عمومی و اجحاف در حق مردم است، اظهار کرد: حل مشکل مالکان این زمین‌ها به مفهوم پاک کردن صورت مسئله نیست بلکه باید با اولویت قائل شدن برای تملک و توافق بر روی این مناطق اعتبار لازم را در نظر گرفته و درخصوص حقوق مالکان اقدامات مورد نیاز انجام شود.

وی با بیان اینکه اعتبار لازم برای تملک اراضی ناژوان تخصیص یافته که باید در این خصوص اقدامات اجرایی بیشتری را شاهد باشیم، گفت: پیش بینی این عوارض به منظور کمک به اعتبارات تعیین شده در بودجه شهرداری بوده که به نظر می‌رسد این درآمدها جایگزین اعتبارات سالیانه‌ای شده که هرساله برای تملک عرصه‌های فضای سبز پیش‌بینی می‌شد.

کاهش چشمگیر قطع درختان اصفهان

رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: باید اذعان کرد که در توسعه فضای سبز در شهر اصفهان به نتایج مورد انتظار دست نیافته‌ایم هرچند که تغییر کاربری فضای سبز و قطع درختان در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته کاهش چشمگیر داشته است.

وی ادامه داد: لازم است تا پایان فروردین‌ماه که فصل ایجاد و توسعه فضای سبز است، گام‌های مؤثری برای ارتقای کیفیت فضای سبز برداشته شده و واکاوی درختان و گیاهان خشک شده عرصه‌های فضای سبز مورد توجه باشد و امسال، سال بازآفرینی فضاهای سبز نامیده شود.

معین ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر اینکه در سال آبی جاری با بارش کمتر از متوسط بارندگی مواجه هستیم، لازم است استفاده از پساب برای نگهداری و ارتقای فضای سبز موجود نیز در دستور کار باشد.

کد خبر 453007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.