اصحاب فرهنگ و هنر در اصفهان رضایتمندی لازم را ندارند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: در حال حاضر اصحاب فرهنگ و هنر در اصفهان، رضایتمندی لازم را ندارند. در این رابطه، یکی از وظایف و نکات مدیران، تعامل است؛ تعامل با دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی شهر و استان، می‌تواند به پویاتر شدن حوزه فرهنگ و هنر، کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رمضانعلی معتمدی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، امروز یکشنبه (۱۱ آبان ماه) در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، سخنان خود را با گرامیداشت سالروز میلاد رسول اکرم (ص) و هفته وحدت اسلامی، و تقارن این مناسبت‌ها با روز ١٣ آبان، روز مبارزه با استکبار جهانی، آغاز کرد؛ وی ضمن تشکر از فعالیت‌های شورای شهر اصفهان، گفت: حوزه فرهنگ و هنر در اصفهان نیازمند تلاش‌های جدی و بی وقفه است؛ تلاش‌هایی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌تواند به تنهایی پاسخگوی آن باشد و با توجه به زیر ساخت‌های این حوزه، نیازمند مشارکت جمعی است.

معتمدی با اشاره به حضور نخبگان شهر در شورا، گفت: این نخبگان توسط مردم انتخاب شده‌اند و به شورای اسلامی شهر که به نوعی، اتاق فکر شهر، است راه پیدا کرده‌اند. شورای شهر با ورود به ابعاد مختلف و تحلیل، تحقیق و بررسی در رابطه با آن‌ها، مصوبات لازم را تصویب و به اجرا می‌رساند که این مصوبه‌ها، نسبت به رشد و پویندگی شهر تلاش خود را انجام می‌دهد.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، افزود: در حال حاضر اصحاب فرهنگ و هنر در اصفهان، رضایتمندی لازم را ندارند. در این رابطه، یکی از وظایف و نکات مدیران، تعامل است؛ تعامل با دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی شهر و استان، می‌تواند به پویاتر شدن حوزه فرهنگ و هنر، کمک کند.

وی تصریح کرد: حوزه فرهنگ و هنر، نیازمند زیر ساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری لازم است که شورای شهر می‌تواند، در توسعه هر دو بخش از این زیر ساخت‌ها نقش آفرینی کند که تا کنون نیز این امر را اجرا کرده است. مصوبات شورا می‌تواند راه را برای ادامه کار و رشد اصحاب فرهنگ و هنر باز کند.

وی با اشاره به دغدغه تئاتر اصفهان گفت: تئاتر پیش از این در اصفهان دارای مکتب خاص خود بوده، اما امروزه به واسطه شیوع ویروس کرونا و مشکلات مالی دچار بحران و آسیب شده است. این موضوع فقط مربوط به تئاتر نیست بلکه همه اصحاب فرهنگ و هنر اکنون نیازمند احترام و حمایت هستند که بخشی از این مشکلات توسط مدیران شهری و شورا قابل برطرف شدن است؛ بخش دیگر آن نیز باید به کمک نهادهای مختلف حل شود تا بتوانیم با همکاری هم مسائل و مشکلات اصحاب فرهنگ و هنر را حل کنیم.

معتمدی ادامه داد: در حوزه زیر ساختی با شهرداری‌ها و فرمانداری‌های استان وارد مذاکره شده‌ایم و اگر در شهر اصفهان نیز این اتفاق رخ دهد، می‌توان زیر ساخت‌های فرهنگ و هنر را تکمیل کرد. پس از آن می‌توانیم به سراغ موارد نرم افزاری رفته و با بررسی مناسب در راه پیشرفت این بخش نیز گام برداریم.

شورا در مجوزهای ساخت و ساز اماکن، پیوست فرهنگی را پیش‌بینی کند

وی افزود: دولت نمی‌تواند به تمامی ابعاد زیرساخت‌ها توجه کند و فعالیت لازم برای توسعه آنها را انجام دهد چرا که محدودیت‌هایی در حوزه اعتبارات و مسائل دیگر دارد؛ پس بهتر است که بخش خصوصی به این مسائل ورود کند. بخش خصوصی نیز اگر بخواهد صرفاً در ابعاد زیرساختی فرهنگی دخیل باشد، به دلیل عدم درآمد از سرمایه گذاری خودداری می‌کند.

معتمدی ادامه داد: شورا باید در مجوزهایی که برای ساخت و ساز اماکن صادر می‌کند، پیوست فرهنگی آن را پیش بینی کند؛ برای مثال سالن نمایش، گالری و نمازخانه معمولاً باید در تمامی هتل‌ها وجود داشته باشد که ساخت آنها باید در مجوزهایی که برای احداث این مکان‌ها صادر می‌شود، پیش بینی شود.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی با ایجاد پیوست فرهنگی، مجوز ساخت و سازهای خود را از اداره کل فرهنگ و ارشاد می‌گیرد و تجهیز این پیوست فرهنگی نیز بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ در نتیجه این اقدام، بخش خصوصی، هم توسعه زیر ساخت را انجام داده و هم فعالیت فرهنگی خود را اجرا کرده است.

معتمدی افزود: حوزه فرهنگ و هنر چهار وظیفه اصلی سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و حمایت را دارد؛ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایجاد پیوست فرهنگی بخش خصوصی، وظیفه نظارت، هدایت و سیاست‌گذاری را به خوبی انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در یک مجتمع تجاری نیز سالن نمایش، گالری هنری و نمازخانه از حداقل‌های پیوست فرهنگی است که باید حتماً ساخته شوند تا مردمی که از آنجا استفاده می‌کنند، برای اقامه نماز خود جای به خصوصی را داشته باشند. اکنون باید از قدرتی که در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد، برای پررنگ‌تر کردن جلوه نماز استفاده کنیم که این کار با در نظر گرفتن پیوست دینی و فرهنگی در مجوزهایی که در آستانه صدور هستند، میسر می‌شود.

مردم سقف فرهنگی را در جامعه احساس کنند

معتمدی با اشاره به مطالعه بر روی بحث فرهنگی در ساخت و ساز بخش خصوصی گفت: باید به اتفاق هم کمک کنیم تا زیر ساخت‌های فرهنگ و هنر شهر تکمیل‌تر و به‌روزتر شده و نیازهای محلی را نیز برطرف کند.

وی با بیان اینکه برخی محلات کم برخوردار از پیوست‌ها و امتیازهای فرهنگی محرومند افزود: اتفاق خوبی که در اصفهان افتاد، ساخت سینما فرهنگ در محله رهنان بود؛ باید نیازهای فرهنگی مردم را در مناطق مختلف دیگر نیز برطرف کرد تا مردم سقف فرهنگی را در جامعه احساس کنند.

معتمدی تاکید کرد: اصل بر تعامل با دستگاه‌ها، نهادها و بخش خصوصی و مردمی است؛ اگر در همه کارها مردم و نظرات آنها را در رأس قرار دهیم، این فعالیت‌ها موفقیت‌آمیز خواهند بود. امروزه مردم انتظار دارند تا در فعالیتی برای آن‌ها در زمینه‌های نرم‌افزاری برنامه‌ریزی شود که بتوانند بر اساس این برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری لذت فرهنگی ببرند.

وی ادامه داد: دغدغه ما باید مردم باشند، سیاست گذاری باید برای مردم انجام شود و به این دلیل که همه مسئولان شهری منتخب مردم هستند، پس از مسئولان نیز انتظار فعالیت مثبت دارند. به هر حال شورای شهر می‌تواند با مصوبات خود زمینه موفقیت شهری را مهیا کند که این کار با فعالیت‌ها و رویدادهایی که در حال انجام هستند، ایجاد و تقویت می‌شود. برای مثال، جشنواره فیلم کودک و نوجوان، علیرغم تمامی مشکلات به وجود آمده به علت شیوع ویروس کرونا، به صورت مجازی برگزار شد و ۱۰ اثر از فیلم‌های این جشنواره با هماهنگی اداره فرهنگ و ارشاد استان اکران شد که تمامی این اقدامات نتیجه تعاملات و مشارکت‌های نهادهای مختلف مدیریت شهری و مردم است.

معتمدی با اشاره به تعامل بین نهادها گفت: از شورای شهر درخواست داریم تا برای فعالیت‌های فرهنگی خود، تعامل بین کمیسیون فرهنگی شورا و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را بیشتر کند تا اقدامات در دست انجام، با هماهنگی و تعامل به نتیجه برسند؛ نتیجه این اتفاق، رضایت اصحاب فرهنگ و هنر خواهد بود.

حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر باید از حالت جزیره‌ای خارج شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، ضمن تشکر از سوالات و اظهارات اعضای شورا اظهار کرد: شورا تنها برای رفت و آمد و جلسات مکرر و بدون نتیجه تشکیل نشده بلکه اداره کل فرهنگ و ارشاد پذیرای انتقادات و سوالات تمامی اعضا و کمیسیون فرهنگی شورا می‌باشد؛ این کار زمینه همکاری بین اداره ارشاد استان و شورای اسلامی شهر را مهیا می‌کند. همین‌طور، کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا، باید به صورت ویژه با اداره کل فرهنگ و ارشاد هم‌افزایی داشته باشند و جلسات مشترکی نیز باید بین شورای شهر و اداره کل فرهنگ و ارشاد تشکیل شود تا بتوان از ظرفیت‌ها برای رفع نواقص و بهتر شدن حوزه فرهنگ و هنر قدمی برداشت.

وی با اشاره به مسائلی که در شورا بیان می‌شود، گفت: موضوعاتی که قرار است در شورای فرهنگ عمومی مطرح و به آنها رسیدگی شود، باید از قبل در کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

معتمدی خاطر نشان کرد: حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر باید از حالت جزیره‌ای و قسمت قسمت خارج شود؛ ضمناً هر اقدام و مصوبه‌ای که لازم است برای بستر سازی فرهنگی انجام شود، باید با هماهنگی و مشورت کمیسیون‌ها و شورای فرهنگی به تصویب برسد تا حمایت از هنر و هنرمندان، شکل منسجم‌تری به خود بگیرند. هنرمندان باید بدانند که متولیان فرهنگ و هنر در همه ابعاد و زمان‌ها پاسخگو هستند. همچنین باید تعامل بین شورای فرهنگی و شهرداری ساماندهی شود تا بسیاری از مشکلات و کمبودهای که بر سر راه هنرمندان و اهالی فرهنگ شهر قرار می‌گیرند، برطرف شود.

کد خبر 452969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.