تفاهم‌نامه شهرداری و هاب کارآفرینی برای تحقق شهر هوشمند اصفهان

به منظور هم‌افزایی و استفاده بهینه از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها با نقشه راه شهر هوشمند اصفهان و ایجاد بستر فعال‌سازی استارت آپ‌ها براساس نیازها و چالش‌های شهری، تفاهم‌نامه‌ای بین معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان و هاب اصفهان امضا شد.

به گزارش ایمنا، «علیرضا صادقیان» معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان در این باره گفت: هدف از امضای این تفاهم‌نامه توسعه دانش بومی در حوزه شهر هوشمند، مشارکت و همراهی طرفین در اتاق فکرهای شهرداری در موضوع هوشمندسازی و استفاده از پتانسیل‌های شرکت‌های نوآور در راستای رفع نیازهای شهرداری اصفهان با استفاده از ابزارها وتکنولوژی‌های نوین همچون اینترنت اشیا است.

وی ادامه داد: در این راستا نیازهای شهرداری اصفهان در پروژه‌های شهر هوشمند به هاب اصفهان به عنوان یکی از فعال‌سازهای (Activator ) همکار با شهرداری اصفهان اعلام شده و سپس شرکت‌های نوآور و استارت‌آپ مستقر در هاب اصفهان در راستای پاسخگویی به این نیازها، طرح‌های تولیدی و پژوهشی خود را تهیه کرده و به مرحله اجرا در خواهند آورد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان افزود: ارائه پیشنهاد موضوع، مشارکت در اطلاع‌رسانی گسترده فراخوان‌ها و رویدادها، مطالعه و انتخاب طرح‌های مربوط بر اساس معیارهای تعیین شده، اجرای فرایندهای شتاب‌دهی بر روی تیم‌ها و ایده‌های منتخب و مشارکت محتوایی در مباحث آموزشی از جمله فعالیت‌های مشترک در حوزه همکاری این تفاهم‌نامه خواهد بود.

اصفهان پیشتاز در حوزه هوشمندسازی

«سید مهدی ابطحی» رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه شبکه‌سازی بسیار خوبی در اصفهان ایجاد شده که همانند بسیاری از حوزه‌های دیگر، در حوزه هوشمندسازی نیز این شهر پیشتاز خواهد بود، گفت: مجموعه‌های شرکت همراه اول و حرکت اول به نمایندگی از این شرکت، دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرک علمی تحقیقاتی، مرکز نوآوری هاب اصفهان را تأسیس و شهرداری نیز با در اختیار قرار دادن مکانی مناسب برای این هاب، حمایت ذی قیمتی از این حرکت انجام داد.

وی افزود: با توجه به اینکه اصفهان در جهت هوشمند شدن حرکت می‌کند، دانش فنی که در شهرک علمی تحقیقاتی و دانشگاه صنعتی اصفهان وجود دارد، در کنار زیرساخت‌های همراه اول و حمایت‌های شهرداری، باعث شکل‌گیری اتفاقات مهمی در حوزه شهر هوشمند خواهد شد که از جمله در حمایت از شرکت‌های نوپا و دانش بنیان در جهت هوشمندسازی شهر و ارتقا کیفیت زندگی شهروندان تأثیر گذار است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: برای اینکه این نهال نوپا به بلوغ برسد، نیازمند استمرارحمایت‌های دانشگاه، شهرداری و شهرک علمی تحقیقاتی است تا یک شبکه‌سازی خوب در کنار حمایت‌های همراه اول، ایجاد شده و منجر به امیدواری به آینده شهر شود.

نوآوری به روش‌های سنتی جوابگو نیست

«هاشم کیانی» نایب رئیس هاب همراه اول در اصفهان نیز در ادامه با تاکید بر اینکه نوآوری در فضای پویای جامعه امروز دیگر به روش‌های سنتی که هر حوزه‌ای برای خود نوآوری تعریف می‌کند، عملی نیست، گفت: امروزه در دنیا رویکردهای مبتنی بر مشارکت، جوابگو ی نیازهای روز جامعه است.

وی افزود: دیگر نمی‌توان پروژه‌ای را که ابعاد مختلف دارد به صورت مستقل پیش برد و الزام است به سمت فضای همکار ی و مشارکت حرکت کنیم.

نایب رئیس هاب همراه اول با بیان اینکه مشارکت‌ها چند ضلع ی هستند و هر ضلعی، داشته‌های خود را به اشتراک می‌گذارد، تصریح کرد: همراه اول، در حال ایجاد بزرگ‌ترین زیر ساخت داده در کشور است که می‌تواند در عرصه‌های مختلف، سبک زندگی مردم را دگرگون کند؛ این امر شدن ی به تنهایی شدنی نبوده و چاره‌ای نیست جز آنکه بازیگران دیگر نیز وارد عرصه شوند.

وی با بیان اینکه مجموعه هاب، ابتکاری بود که برای این موضوع در نظر گرفته شد تا این نوآوری اثربخش‌تر اجرا شود، ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از اصلی‌ترین محورهای مستعد اصفهان نوآوری‌های شهری است، امیدواریم با این تفاهم‌نامه تجربه موفق در سطح کشور محقق شود.

فعال‌سازی استارت‌آپ ها و شرکت‌های دانش بنیان

«مهران کرمی» مدیرعامل مرکز نوآوری هاب اصفهان در این جلسه با بیان اینکه این مرکز با رویکرد شتاب دهی و سرمایه‌گذاری روی کسب و کارهای نوپا و تیم‌های استارتاپی مشغول به فعالیت است، گفت: محورهای اصلی فعالیت این مرکز تمرکز بر حوزه‌های شهر هوشمند، اینترنت اشیا و گردشگری است.

وی تصریح کرد: در این راستا تلاش می‌کنیم تیم‌های استارتاپی که ظرفیت خوبی دارند وارد دوره شتاب‌دهی کرده و در کنار سرمایه‌گذاری روی آنها، فضای کار و مشاوره نیز به این تیم‌ها ارائه شود تا بهتر و پویاتر فعالیت کنند.

مدیرعامل مرکز نوآوری هاب اصفهان افزود: با توجه به اینکه شهر هوشمند یکی از حوزه‌های اصلی فعالیت هاب است و این حوزه از رویکردهای اصلی فعالیتی شهرداری نیز محسوب می‌شود، تفاهم‌نامه‌ای با ستاد شهر هوشمند و معاونت برنامه‌ریزی شهرداری منعقد کردیم تا از اجزای فعال اکوسیستم استارتاپی و کارآفرینی نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: این تفاهم‌نامه منجر به تحقق یک هم‌افزایی خوب خواهد شد که خروجی‌های مطلوبی برای شهر و شهروندان خواهد داشت.

کد خبر 452885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.