۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
چرخ‌های زندگی لنگ می‌زند!

کرونا میهمان ناخوانده این روزهای مردم از یک سو جان آنها را با خطر انداخته و از سوی دیگر چنان چرخه اقتصادی را لنگ کرده و بسیاری از صاحبان مشاغل را با مشکلات معیشتی رو به رو کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری مشاغل از جمله رانندگان تاکسی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند چراکه این روزها تعداد مسافران در شهر بسیار کم شده و مردم به خاطر ترس از ابتلاء به این بیماری ترجیح می‌دهند از خودرو شخصی خود استفاده کنند.

با توجه به اینکه رانندگان تاکسی از ابتلای شیوع این ویروس در خط مقدم قرار داشتند و در طول شبانه روز با افراد زیادی در ارتباط هستند بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای حفظ سلامت رانندگان و مسافران حائز اهمیت است، اما هزینه‌های ناشی از آن نیز در این میان مشکل دیگری است که در کنار مشکلات معیشتی آنها خودنمایی می‌کند.

هرچند امروز مدیران شهری به دنبال تدابیری هستند تا بتوانند خسارت وارد شده به رانندگان را تا حدودی جبران کنند، اما باید هر چه زودتر در این راستا اقدامی صورت بگیرد و رانندگان از این حمایت‌ها بهره ببرند تا مرهمی بر زخم آنها باشد.

«ابراهیم اسماعیلی» یکی از رانندگان تاکسی با ابراز گلایه از عدم حمایت رانندگان می‌گوید: از زمانی که کرونا شروع شد تا الان حمایتی شامل حال ما نشده و به مشکلات قبلی ما اضافه‌تر شده تازه مشکلات معیشتی از همه بدتر توی این روزها برای رانندگان شده چون مسافر خیلی کم است.

وی ادامه می‌دهد: مشکلات معیشتی با کرونا دست به دست هم داده و ما را در شرایط سختی قرار داده برای حفظ سلامت خود باید از صبح تا شب از ماسک و دستکش استفاده کنیم تا بتوانیم خرجی زن و بچه خود را در بیاوریم.

اسماعیلی می‌افزاید: ابتدا شیوع ویروس کرونا تعدادی ماسک و دستکش از طرف سازمان به ما داده شد؛ اما الان برای تهیه ماسک، دستکش مشکل داریم؛ رعایت موارد بهداشتی هزینه دارد و ما باید از جیب خود هزینه کنیم؛ در حالی که درآمد ما نسبت به سال گذشته زیاد نشده و تعداد مسافر هم کم شده است.

وی ادامه می‌دهد: سازمان به وسیله یک کاور پلاستیکی جایگاه راننده را از مسافر جدا کرده که متأسفانه این کاورها کیفیت ندارد؛ قرار بر این بود که به منظور فاصله گذاری اجتماع یک مسافر جلو و دو نفر عقب سوار کنیم، اما اگر رانندگان بخواهند اینگونه مسافرکشی کنند متضرر می‌شوند.

این راننده تاکسی اظهار می‌کند: نرخ کرایه‌ها ۲۰ درصد زیاد شده، اما اگر ما سال گذشته از هر مسافر دو هزار تومان دریافت می‌کردیم هزینه دریافتی از چهار مسافر هشت هزار تومان می‌شد در حالی که اگر امسال دو هزار و ۵۰۰ تومان از سه مسافر دریافت کنیم هفت هزار و ۵۰۰ تومان می‌شود.

رانندگان را دریابید

«حسن فتاحی» از دیگر رانندگان تاکسی نصف جهان تصریح می‌کند: مردم خودشان می‌توانند هزینه یک مسافری که کمتر سوار می‌کنیم بدهند و باید در این زمینه رسانه‌ها اطلاع رسانی کنند که پرداخت کرایه بیشتر برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی و حفظ سلامت خودشان است.

وی می‌گوید: از طریق ثبت نام در سامانه دو میلیون وام به رانندگان پرداخت می‌شد که قرار بود به نوبت با ما تماس بگیرند که تا الان با همه رانندگان تماسی نگرفتند و با برخی از رانندگان نیز که برای اعطای تسهیلات تماس گرفته شده بود از شرایط وام یعنی ضامن و برداشت سود ناراضی بودند.

فتاحی تصریح می‌کند: سبد کالای حمایتی فقط به عده کمی پرداخت شد، از بین ۲۲ راننده‌ای که در این خط کار می‌کنند به هفت نفر سبد کالای حمایتی شامل برنج، روغن و ماکارونی داده شد و پیگیری سایرین برای دریافت سبد حمایتی نتیجه بخش نبود.

این راننده تاکسی می‌گوید: رانندگان تاکسی در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر نیازمند حمایت سازمان تاکسیرانی هستند و انتظار دارند در زمینه تهیه اقلام بهداشتی، اعطای تسهیلات و معیشت مورد حمایت سازمان قرار بگیرند.

توزیع ۱۷ هزار ماسک در بین رانندگان تاکسی

«هادی منوچهری» مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان در این باره می‌گوید: ۵۰ هزار دستکش، ۱۷ هزار ماسک یکبار مصرف و قابل شستشو و ماده ضد عفونی کننده طی مراحل مختلف بین تمام رانندگان تاکسی شهر اصفهان توزیع شده است.

وی تصریح می‌کند: ۵۰۰ بسته ماده پودر هیپو کلرید که قابلیت تولید ۵۰ هزار لیتر ضد عفونی کنندگی را دارد در بین رانندگان توزیع، همچنین ۷۰ دستگاه محلول‌پاشی ضد عفونی کننده در بین رؤسای خطوط تاکسی و بازرسان سازمان توزیع شد.

مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه رانندگان در زمان کرونا از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند و در معرض ابتلای به بیماری کرونا قرار دارند در این راستا با همکاری بانک سینا جهت برخورداری از وام به مبلغ ۲۰ میلیون ریال در این بحران در نظر گرفتیم همچنین مبلغ ۶۰ میلیون ریال به رانندگانی که از طریق سامانه کارا ثبت نام کرده باشند وام پرداخت می‌شود.

وی اظهار می‌کند: سبد معیشتی شامل، برنج، مرغ، حبوبات، روغن نیز در بین رانندگان در مرحله اول توزیع شد و برای پرداخت در مراحل بعدی برنامه ریزی در حال انجام است.

منوچهری می‌افزاید: نوسازی، بهسازی و خط کشی ایستگاه‌های تاکسی، نصب برچسب کرایه در تابلوهای ایستگاه‌های تاکسی نیز در حال انجام است.

کد خبر 452878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.