جایزه سردار شهید سلیمانی فرصتی برای ایجاد رویکرد پژوهشی دفاع مقدس

یک نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس با اشاره به برگزاری جایزه سردار قاسم سلیمانی گفت: انتخاب آثار پژوهشی برتر در حوزه دفاع مقدس به‌صورت جشنواره‌ای مستقل از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس می‌تواند میدان‌های جدیدی در رویکرد پژوهشی به دفاع مقدس و مقاومت ایجاد کند.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، مهدی کاموس؛ نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس با اشاره به اهمیت برگزاری دوسالانه انتخاب آثار پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌ها، بخش عینی و بیرونی فرایند سیاست‌گذاری‌های فرهنگی است. جایزه‌ها و جشنواره‌ها، نماد نظام ارزیابی فعالیت‌ها و اقدامات فرهنگی از سوی جامعه تخصصی و کارشناسی محسوب می‌شوند.

وی افزود: جشنواره‌ها وقتی برگزار می‌شوند که تولیدات در یک رشته و حوزه، عمومی شده و افزایش‌یافته باشد و برگزاری این دوسالانه نیز نشئت‌گرفته از رشد و تنوع پژوهش‌های بنیادی و کاربردی در حوزه جنگ نظامی و غیرنظامی با رویکرد دفاع مقدس و مقاومت، در سال‌های اخیر است.

این پژوهشگر دفاع مقدس گفت: سالانه بیش از یک‌صد پژوهش با موضوع جنگ نظامی به‌عنوان کتاب به چاپ می‌رسد، درحالی‌که پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی هم هستند و این فقط مربوط به حوزه نظامی است و این روزها پژوهش‌های جنگ غیرنظامی هم زیاد شده‌اند.

مهدی کاموس با اشاره به اهمیت و تأثیر برگزاری جشنواره‌ها و دوسالانه‌هایی همچون دوسالانه انتخاب آثار پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تصریح کرد: انتخاب آثار پژوهشی برتر در حوزه دفاع مقدس و مقاومت به‌صورت جشنواره‌ای مستقل از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و معرفی آن‌ها، ظرفیت این را دارد که عادت‌واره‌های ذهنی نخبگان جامعه را نسبت به جنگ و پیامدهای آن تغییر دهد و حتی میدان‌های جدیدی در رویکرد پژوهشی به دفاع و مقاومت ایجاد کند.

وی افزود: میدان‌های جدید در حوزه مقاومت و تغییر عادت‌واره‌های ذهنی جامعه نخبگانی نسبت به واقعیت‌های جنگ به‌خصوص در حوزه‌های غیرنظامی مانند سیاست‌های بین‌المللی، اقتصاد، سرمایه اجتماعی، تاریخ فرهنگی و غیره از نیازهای جدی حوزه پژوهش دفاع مقدس و مقاومت است.

این محقق و نویسنده دفاع مقدس در ادامه با مهم دانستن نقش جشنواره‌ها در فراهم‌سازی نظام جامع موضوعات پژوهشی اظهار کرد: واضح است که هر نظام ارزیابی بر سیاست‌گذاری‌های جدید و برنامه‌ها تأثیر ضمنی می‌گذارد. سیاست‌های جشنواره‌ها و جایزه‌ها، انتخاب و حتی میزان نقدی و ارزش‌های مادی و معنوی جایزه‌ها در روند تولیدات سال‌های آینده مؤثر است.

کاموس گفت: فراخوان جایزه‌ها و جشنواره‌ها و دبیرخانه‌های تخصصی آن‌ها، مرکز ایده‌یابی و گاهی مخزن موضوعات و مسائل است و مطمئناً استمرار برگزاری این دوسالانه به‌طور منظم می‌تواند مقدمه و بهانه‌ای بر جامع سازی نظام موضوعات و مسائل در پژوهش‌های جنگ نظامی و غیرنظامی باشد.

این نویسنده با تأکید بر اینکه ضرورت پژوهش در هر حوزه برخاسته از نیازها و مسائل بحث‌برانگیز آن حوزه است، تصریح کرد: جنگ عراق با ایران به‌عنوان طولانی‌ترین جنگ کلاسیک نظامی در قرن بیستم و در دوران جنگ سرد، اهمیت این مسئله برای پژوهش را نشان می‌دهد؛ چنانچه یکی از موضوعات پژوهشی دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های مهم دنیا در ۳۰ ساله اخیر، جنگ ایران با عراق بوده است.

وی افزود: فراتر از مسائل نظامی، سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی برخاسته از فرایند و نتایج جنگ هشت‌ساله عراق با ایران، پیدایش فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت در ایران است که با سرعتی کم‌نظیر به سایر ملل به‌خصوص در منطقه غرب آسیا نفوذ کرد و منتشر شد. بسیاری از موضوعات پژوهشی، مربوط به فرهنگ دفاع مقدس است که ریشه در بنیان‌های فکری تشیع امامیه، تاریخ سیاسی امامان شیعه، فقه سیاسی امام خمینی (ره)، نظریه ولایت‌فقیه و تاریخ اجتماعی ملت ایران دارد.

وی در پایان ضمن تأکید بر اینکه، ضرورت پژوهش در حوزه دفاع مقدس و مقاومت از ادبیات جاری این فرهنگ در زندگی و زبان روزمره مردم ایران احساس و اثبات می‌شود، اظهار کرد: ادبیاتی که در زبان روزمره مانند دوران دفاع مقدس، شهید، جانباز، آزاده، خانواده شاهد، جبهه، شهدای مدافع حرم، ایثارگر و امثالهم و همچنین رمان و شعر دفاع مقدس، سینما و تئاتر دفاع مقدس که در کالاهای فرهنگی و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی تداوم‌یافته‌اند، تابلوها و نام کوچه‌ها بزرگراه‌ها، گلزارهای شهدا، استقبال نوجوانان و جوانان از کاروان‌های راهیان نور دلایل روشن ضرورت و اهمیت مسئله پژوهش در حوزه دفاع مقدس و مقاومت است.

کد خبر 452862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.