پیش‌بینی زمان فوران آتشفشان به کمک پهپاد

گروهی از محققان سیستمی اختراع کرده‌اند که قادر است زمان فوران یک آتشفشان فعال را بهتر پیش‌بینی کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یک تیم پژوهشی در ماه مه سال ۲۰۱۹ پروژه‌ای تحقیقاتی با عنوان Above Project را آغاز کردند و برای انجام آن به پاپوآ گینه نو سفر کردند. آن‌ها سنسورهای مینیاتوری گاز و طیف‌سنج‌های پهپادهایی مانند "DJI Phantom" را اصلاح کردند و با خود به این منطقه بردند. سپس پهپادها را در فاصله ایمن تقریباً چهار مایلی در نزدیکی قسمت‌های فعال آتشفشان هدایت کردند تا اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری کنند.

پژوهشگران با استفاده از داده‌های به دست آمده، می‌توانند نسبت گوگرد و دی اکسید کربن را که از آتش‌فشان‌ها منتشر می‌شود اندازه‌گیری کنند، زیرا آن‌ها معتقد هستند که مشخص شدن این نسبت علاوه بر اینکه به تعیین احتمال وقوع آتشفشان کمک می‌کند باعث می‌شود پژوهشگران راحت‌تر بتوانند منبع ماگما را در یک آتشفشان تشخیص دهند.

این نوع داده‌ها به محققان کمک می‌کند تا نقش آتشفشان‌ها را در چرخه جهانی کربن و تغییرات اقلیمی بهتر درک کنند. این اولین بار نیست که پهپادها به عنوان یک سیستم هشدار زودهنگام عمل می‌کنند. اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی نیز گروهی دیگر از محققان موفق شدند یک سیستم ارتباطی ایجاد کنند که به شبکه پهپادها اجازه می‌داد هشدارهای اولیه مربوط به بلایای طبیعی را ارائه کنند.

نتایج این مطالعه در مجله Frontiers in Robotics and AI منتشر شده است.

کد خبر 452818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.