شوک انتخاباتی به اصولگریان

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

بعضی در دین‌داری شدیداً افراط می‌کنند

  محمد تقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان، گفت: برگزاری تجمعی با عنوان «جشن بیعت» نه تنها هیچ توجیه شرعی و عقلی نداشت، بلکه کاری بسیار ضرررسان بود و موجب شد مراسم دینی توسط عده‌ای از مردم مراسمی هزینه‌ساز معرفی شود که این اصلاً به صلاح نیست. وقتی ویروس کرونا سلامتی همه را به طور جدی تهدید می‌کند، برگزار نشدن مراسم دینی قطعاً هیچ اشکالی ندارد.

عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه سخنانش گفت: همانطور هم که مقام معظم رهبری در این چند ماه بارها سفارش کرده‌اند، رعایت کردن توصیه‌های ستاد کرونا لازم است و چون مساله به سلامتی جان انسان‌ها بر می‌گردد، بی‌توجهی به این امر خطایی نابخشودنی است. یعنی این را باید در نظر بگیریم که زیارت مستحب اما حفظ سلامتی واجب است. متاسفانه بعضی‌ها در دین‌داری شدیداً افراطی عمل می‌کنند تا هم سلامتی جامعه را به خطر بیاندازند و هم‌اینکه موجب وهن شعائر دینی شوند.

این چهره حوزوی توضیح داد: اینکه به دین، ائمه و توصیه‌های اسلام متعهد و علاقه‌مند باشیم، خیلی خوب و مبارک است. اما دین اسلام قویاً مسلمانان را از افراط و تفریط در هر مقوله‌ای، مانند همین وضعیتی که کرونا به وجود آورده، پرهیز داده است. پس بر همه واجب است شور را کنار بگذارند و با شعور تصمیم‌گیری کنند. دقیقاً مثل اتفاقی که در ماه‌های محرم و صفر افتاد، یعنی مردم هم به عزاداری‌شان رسیدند و هم با رعایت اصول بهداشتی کاری کردند که آمار مبتلایان به کرونا نسبت به ایام دیگر کمتر شد. به هر حال معلوم است، حضور در جمعی که خطر دارد و بیماری‌زا است نه تنها ارزش ندارد، بلکه می‌تواند نتایج بسیار بدی هم داشته باشد.

محمد تقی رهبر در پایان گفت: نکته مهم و کلی در دین‌داری چیزی جز این نیست که اسلام مسلمانان را به کارهایی دعوت کرده است که همراه با عقل باشد. بر همین اساس به روحانیون هم توصیه می‌کنم که در منابر از هرگونه دعوتی در این شرایط خطرناک خودداری کنند.

جامعه مدرسین بنایی برای دخالت در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد

آیت الله مرتضی مقتدایی نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در رابطه با نقش «جامعتین» در هدایت اصولگرایان در آستانه انتخابات سال ۱۴۰۰، گفت: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بنا ندارد تا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دخالت کند.

وی تأکید کرد: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تمام تلاش خود را برای تشویق مردم در زمینه مشارکت در امر انتخابات به کار خواهد بست، اما در موضوع معرفی کاندیدا، نقشی نخواهد داشت.

مقتدایی درباره تحرکات و فعالیت‌های انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز نیز بیان داشت: به نظر می‌رسد که جامعه روحانیت مبارز فعالیت‌هایی را در این زمینه انجام خواهد داد. اما بنده از سطح و نوع این فعالیت‌ها اطلاعی ندارم.

زنان شانسی برای رئیس جمهور شدن ندارند

آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی عضو دیگر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در پاسخ به این پرسش که آیا «جامعه مدرسین» بنایی بر تعیین مصادیق انتخاباتی در انتخابات پیش رو دارد؟ \ گفت: بنده به این دلیل که در جلسات جامعه مدرسین شرکت نمی‌کنم، اطلاعی از برنامه‌های آتی این مجموعه برای انتخابات سال ۱۴۰۰ ندارم.

وی تأکید کرد: البته مردم در امر انتخابات بیشتر نظرات مطرح شده از سوی «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» و «جامعه روحانیت مبارز» را دنبال می‌کنند.

مسعودی خمینی در تحلیل شرایط فعلی جریانات سیاسی و احتمالات مطرح شده، گفت: از هم اکنون این امکان وجود ندارد که درباره انتخابات پیش رو تحلیلی دقیق ارائه داد. باید منتظر ماند و دید که آرایش سیاسی انتخابات پیش رو به نحوی شکل می‌گیرد. به نظر نمی‌رسد با وضعیت فعلی این امکان وجود داشته باشد که اصلاح طلبان بر روی یک گزینه انتخاباتی متحد شوند. البته امیدوار هستم این جناح سیاسی در نهایت با وحدت نظر وارد عرصه انتخابات سال ۱۴۰۰ شود.

وی درباره فعال شدن روحانیون اصلاح طلب و جلسات مجمع روحانیون مبارز، گفت: مجمع روحانیون مبارز در جایگاهی قرار ندارد که جامعه و حتی اصلاح طلبان را گرد هم بیاورد. این تشکل سیاسی همانند سایر احزاب اصلاح طلب فقط فعالیت‌های خود را دنبال می‌کند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره زمزمه‌های لیدری موسوی خوئینی‌ها در بین اصلاح طلبان خاصه تا انتخابات ۱۴۰۰ گفت: به نظر نمی‌رسد که آقای موسوی خوئینی‌ها در این جایگاه در بین اصلاح طلبان مطرح شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر آقای خاتمی همچنان با یکسری محدودیت برای انجام فعالیت مواجه است، اما این امکان وجود دارد که اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو از نظر مشورتی ایشان بهره بگیرند.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان یک نامزد انتخاباتی خانم را در سال ۱۴۰۰ متصور بود؟، بیان داشت: ورود بانوان در عرصه انتخابات سال ۱۴۰۰ ایرادی ندارد، اما به نظر نمی‌رسد که آنها بتوانند جایگاه ریاست جمهوری را در رقابت با مردان تصاحب کنند.

نقوی حسینی: الان زمان گرو کشی سیاسی نیست

سید حسین نقوی حسینی در ارتباط با ضرورت وحدت و همدلی میان قوا اظهار کرد: ما در شرایط ویژه و خاصی قرار داریم. از یک سو جنگ تمام عیار اقتصادی به سرکردگی آمریکایی‌ها علیه ما وجود دارد که عرصه را برای ما تنگ کرده است. آنان هر روز سعی می‌کنند با تحریم‌ها فضای کشور را تحریک و به سوی فشارهای بیشتر گام بردارند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر با گسترش بیماری کرونا و آثار مخربش رو به رو هستیم. برای حل این مشکل علاوه بر تدبیر مسئولان لازم است تا مردم هم با تمام توان با ستاد ملی مبارزه با کرونا همکاری کنند.

این نماینده سابق مجلس گفت: بازار کشور لجام گسیخته شده است، مشاغلی که بر اساس دستورات ستاد مبارزه با کرونا باید تعطیل شوند، زودتر باید از این دستور پیروی کنند.

وی خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی که از مردم، کاسبان، بازاریان و مسئولین درخواست هماهنگی و همکاری داریم عقل، شرع و عرف حکم می‌کند تا همه قوا، نیروها، مسئولین، جریان‌ها و جناح‌های سیاسی دست به دست هم دهند تا از بحران پیش آمده عبور کنیم.

نقوی حسینی در پایان گفت: همان طور که به تازگی هم رهبر معظم انقلاب بر ضرورت همکاری و هماهنگی همه قوا تاکید کردند ما هم می‌گوییم موقعیت گروکشی و دعوای سیاسی و تنش و درگیری نیست. همه باید متحد شوند دولت با تمام ارکان دو قوه‌ی دیگر جلسه مشترک داشته باشد تا از این طریق سه قوه بتوانند به هم کمک کنند؛ چراکه اگر مردم گرفتار باشند دیگر نمی‌گویند تقصیر این قوه است یا آن دیگری، بلکه آنها حاکمیت را مقصر می‌دانند.

کد خبر 452807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.