شرکت نمایشگاه های استان اصفهان چگونه تکمیل شد؟

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان گفت: مدیران شهری در طول مدت دو سال فعالیت شبانه‌روزی و در فضای بسیار متشنج اقتصادی که به هیچ وجه تصمیم‌گیری آسان نبوده است، با جسارت برای تکمیل پروژه شرکت نمایشگاه ها تصمیم گرفتند و پیمانکاران نیز با ریسک‌پذیری فعالیت خود را انجام دادند.

مرتضی طهرانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شرکت نمایشگاه‌های استان در دهه ۷۰ با محوریت استانداری تأسیس شد و سهامی خاص بود، اظهار کرد: بیشتر سهام این شرکت متعلق به تعاونی کارکنان دولت در دستگاه‌های مختلف و بعضی از شرکت‌ها بود.

وی افزود: این شرکت در ابتدا مکانی برای برگزاری نمایشگاه‌ها نداشت از این رو در یک محیطی به نام «چادر ایتالیایی‌ها» واقع در پل شهرستان به صورت محدود برگزار می‌شد.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان ادامه داد: فعالیت شرکت نمایشگاه‌ها در دوران مختلف با افت و خیزهایی همراه بود که با اضافه شدن دو سالن، تاکنون در محل پل تاریخی شهرستان با همین امکانات محدود نمایشگاه‌های متعددی برگزار شده است.

وی با تاکید بر اینکه ساختار فعلی نمایشگاه اصفهان زیبنده این شهر نبود و به همین جهت درصدد تعیین مکانی جدید برای احداث نمایشگاهی در خور شأن این جهان شهر برآمدیم، گفت: ابتدا مکانی جنب ورزشگاه بزرگ اصفهان پیش بینی شد که با توجه به تداخلات با ورزشگاه، از نظر محیطی مناسب دیده نشد از این رو در دهه ۸۰ عرصه‌ای جنب اتوبان هاشمی رفسنجانی تأیید شد.

طهرانی تصریح کرد: برای احداث نمایشگاه جدید در منطقه روشن‌دشت ابتدا ۱۰۰ هکتار زمین در اختیار گذاشته شد، اما بعد با بروز تعارضات به ۴۵ هکتار زمین کاهش یافت که توسط منابع طبیعی و کمیسیون ماده ۳۲ به نمایشگاه واگذار شد و ساختمان اصلی پروژه در این زمین مستقر شده که اکنون ساخت و ساز آن به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان سال‌ها در انتظار تأمین اعتبار و رفع مشکلات برای اجرا بود، اظهار کرد: شهرداری اصفهان از نیمه دوم سال ۹۶، اجرای پروژه نمایشگاه بزرگ را به عنوان یکی از پروژه‌های اصلی و محوری مدیریت شهری در دستور کار قرار داد و مصوب شد که این پروژه در این دوره تکمیل و بهره‌برداری شود.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان گفت: سهام داران عمده نمایشگاه، شهرداری با حدود ۶۵ درصد سهام، اتاق بازرگانی با حدود ۳۳ درصد سهام و مابقی سهام خرد است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان حجم فعالیت در احداث نمایشگاه بزرگ را شهرداری بر دوش گرفت، افزود: شهرداری با تزریق و تأمین مالی، بدهی‌های گذشته پروژه به پیمانکاران و بانک را پرداخت کرد و ادامه عملیات احداث آن با قوت و عزم جدی آغاز شد که در حال حاضر به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

طهرانی خاطرنشان کرد: مدیران شهری در طول مدت دو سال فعالیت مستمر و شبانه‌روزی و در فضای بسیار متشنج اقتصادی که به هیچ وجه تصمیم‌گیری آسان نبوده است با جسارت برای تکمیل پروژه شرکت نمایشگاه‌ها تصمیم گرفتند و پیمانکاران نیز با ریسک‌پذیری فعالیت خود را انجام دادند.

وی ادامه داد: برای تکمیل پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان ۲۱۰ قرارداد با پیمانکاران متعدد امضا شد و فرایند کنترل کار، کنترل پروژه، نظام پرداخت، نظام پیش پرداخت، تضامین و مقررات مالی با دقت کامل رعایت و با کمترین خسارت پروژه تکمیل شد.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با تاکید بر لزوم سرعت در انجام فعالیت‌ها برای اجرای پروژه نمایشگاه، گفت: سرعت در تصمیم‌گیری و اجرای پروژه در کاهش هزینه‌ها کمک زیادی داشت زیرا اگر تأخیر در اجرا داشتیم باید پرداخت قیمت‌های چند برابری را تحمل می‌کردیم، اما با تصمیم گیری‌های با دقت و سرعت از خسارت‌های جدی و افزایش هزینه‌ها پیشگیری شد.

وی با اشاره به مشخصات پروژه، اظهار کرد: سالن اصلی امیرکبیر با حدود ۱۵ هزار متر فضای نمایشگاهی تکمیل و البته به همین میزان فضای باز نمایشگاهی در محوطه‌ای بسیار زیبا احداث شده است.

طهرانی تصریح کرد: انشعابات پروژه برای تأمین آب آشامیدنی و آبرسانی فضای سبز و انشعابات برق و گاز تکمیل و آماده بهره‌برداری است.

وی با بیان اینکه پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان ۱۴ آبان ماه با حضور یکی از مقامات کشوری به طور رسمی افتتاح خواهد شد، اظهار امیدواری کرد: با مدیران نمایشگاهی و ستاد کرونا هماهنگی لازم شده است تا با اجرای کامل پروتکل‌ها و رعایت موارد بهداشتی فردی و محیطی این مراسم برگزار شود.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان بهره‌برداری از پروژه نمایشگاه را اتفاق بسیار بزرگی برای مردم شهر، استان و کشور دانست و گفت: با توجه به اینکه نمایشگاه «بین‌المللی» است، امیدواریم مشارکت‌کنندگان خارجی نیز برای حضور در نمایشگاه‌ها ترغیب شده و حضوری جدی داشته باشند.

کد خبر 452756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.