کنترل رشد و توسعه شهری چگونه ممکن است؟

یک کارشناس شهرسازی گفت: کنترل و هدایت رشد و توسعه شهری چالش جدی مدیریت شهری شهرهای مختلف ایران است و رویارویی با آن بدون شک نیازمند نهادینه کردن موضوع از طریق پیوند آن با ارزش‌های حاکم بر جامعه و ایجاد قانون و سازوکارهای مرتبط است.

امیر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به لزوم به‌روزرسانی و اصلاح قوانین شهرسازی و مدیریت شهری، اظهار کرد: آنچه که مجموعه مدیریت شهری، دولت و البته صاحبنظران، برای رویارویی با مشکلات شهر تهران و دیگر شهرها بهتر است دنبال کنند اقداماتی فن‌سالارانه و شکلی نیست بلکه شهرهای ما نیازمند تغییرات سیاسی و نهادی است.

وی افزود: بدین منظور لازم است به‌روزرسانی و اصلاح قوانین شهرسازی و مدیریت شهری در کشور به گونه‌ای در دستورکار قرار بگیرد که موجب ایجاد و ارتقای پیوند محکم میان سیاست‌ها و اقدام‌ها با خواست و اراده مردم شود.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: افزایش یکپارچگی تصمیم‌گیری در شهرها از طریق تمرکززدایی از دولت، شکل‌گیری برنامه‌ریزی فضایی (چندبعدی)، ارتقای جایگاه حقوق عمومی در برابر حقوق خصوصی و مواردی از این دست امکانپذیر می‌شود.

شفیعی عنوان کرد: کنترل و هدایت رشد و توسعه شهری چالش جدی مدیریت شهری است و رویارویی با این چالش بی‌شک نیازمند نهادینه کردن موضوع از طریق پیوند آن با ارزش‌های حاکم بر جامعه و ایجاد قانون و سازوکارهای مرتبط است.

وی تاکید کرد: فروکاست نهادسازی به ایجاد یک سازمان ولو به اسم نهاد، صرفاً به گسترش ناکارآمدی بدنه بخش عمومی منجر می‌شود، تجربه‌های پیشین نهادها در شهرهای مختلف و شکست آن‌ها در دستیابی به اهدافشان گواه این موضوع است.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: آنچه مجموعه مدیریت شهری، دولت و صاحبنظران، برای رویارویی با مشکلات شهرها بهتر است دنبال کنند اقداماتی فن‌سالارانه و شکلی نیست بلکه شهرهای ما نیازمند تغییرات سیاسی و نهادی هستند.

کد خبر 452740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.