۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۳
ایست، ورود معلولان ممنوع!

چشم‌انتظار تغییرند، تغییری که سال‌هاست رخ نداده است اما وعده‌های گاه و بی‌گاه مسئولان آبی بوده است بر آتش حسرت آنان به امید فردایی که شاید بهتر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عارضه‌ای نشأت گرفته از یک حادثه یا زمان تولد سبب شده آنان در شمار توانخواهان قرار گیرند؛ هر چه که هست، بخش زیادی از شئون زندگی آنان را تحت تأثیر قرار داده است. اما معلولیت نه محدودیت است نه جوازی برای محروم ماندن از حقوق شهروندی است. پس مدیران و سیاست‌گذاران شهری موظف شده‌اند وسایل آرامش و آسایش معلولان را فراهم کرده و تسهیلاتی ایجاد کنند که آنان نیز بتوانند امور روزانه خود را با استفاده از خدمات عمومی انجام دهند؛ اما معلولان سمنانی هنوز تا رسیدن به همه حقوق شهروندی خود فاصله دارند، حقوق اولیه‌ای مانند برخورداری از وسایلی مناسب برای حمل و نقل در شهر.

از مناسب نبودن معابر تا بی‌مهری رانندگان تاکسی

مرتضی ولی، نماینده استانی جامعه معلولان در ستاد مناسب‌سازی معابر و کارشناس حوزه معلولان با بیان اینکه متولی اصلی مناسب سازی اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی شهرداری است، تاکید می‌کند: باید پیمانکارانی در اجرای پروژه‌های شهری بکار گرفته شوند که با تجربه و کاردان باشند.

او می‌افزاید: با وجود اقداماتی که در این خصوص توسط ادارات بهزیستی، شهرداری و سایر دستگاه‌های متولی شده است، همچنان در زمینه‌های تردد معلولان و توانخواهان در معابر و استفاده آنان از مبلمان شهری مشکلات متعددی وجود دارد؛ در شرایطی که در پارک‌های شهر حتی یک پله با بلندای پنج سانتی متر به مثابه مانع بزرگی همچون دیوار برای معلولان است، باید ورودی و خروجی مناسب در پیاده‌روها و پارک‌ها ایجاد شود.

نماینده استانی جامعه معلولان در ستاد مناسب‌سازی معابر می‌گوید: هر گاه معبر یا بوستانی در مرحله مناسب‌سازی قرار داشته باشد، نماینده معلولان یا فردی که دارای ویلچر است باید حضور داشته باشد و از تأسیسات مناسب‌سازی شده استفاده کند و اگر هیچ مشکل و مانعی وجود نداشت آن طرح به بهره‌برداری برسد.

ولی، با انتقاد از برخی رانندگان شهری به سبب امتناع از سوار کردن افراد معلول و قراردادن ویلچر آنها در صندوق عقب خودرو، عنوان می‌کند: علاوه بر مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی باید در حوزه حمل و نقل عمومی نیز برای افراد معلول به خصوص افرادی که ویلچر دارند فکری بشود تا به راحتی بتوانند با ویلچر خود سوار بر خودروهای مخصوص شوند و از این نظر مشکلی نداشته باشند.

باید در برابر معلولان پاسخگو باشیم

نرجس درخشنده، سرپرست اداره بهزیستی شهرستان سمنان اما با تشریح جزئیات و ضوابط مناسب‌سازی و ضرورت‌های آن از منظر قانونی و فنی، خاطرنشان می‌کند: یک بخش از پروژه‌های مناسب‌سازی مربوط به منازل مددجویان معلول است که اعتبار خاصی از سوی بهزیستی در این خصوص تخصیص داده می‌شود و بخش دیگر مربوط به مناسب‌سازی اماکن و مبلمان شهری است که برنامه عملیاتی آن برای سال ۹۹ تدوین شده است و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

او با اشاره به اهمیت مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری و ارگان‌های دولتی برای شهروندان معلول، می‌افزاید: در این خصوص مقرر شده است تا دستگاه‌های اجرایی اعتبارات خود را از محل اعتبارات تملک دارایی در کمیته برنامه ریزی شهرستان مشخص کنند تا ساختمان دستگاه‌ها و ادارات مناسب‌سازی شده و ورود و خروج معلولان، جانبازان، سالمندان، زنان باردار و مادرانی که کودک خردسال به همراه دارند به سهولت انجام شود؛ استانداردسازی آسانسور، پله‌ها، رمپ‌ها و حتی پیش‌بینی ویلچر جزو این موارد است.

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان سمنان اظهار می‌کند: در مناسب‌سازی مبلمان شهری، اماکن عمومی مانند پارک‌ها و معابر شهرداری و ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندارد، صنعت و معدن و تجارت، نظام مهندسی، راه و شهرسازی، صدا و سیما و دانشگاه‌ها بر اساس برنامه و ضوابط ابلاغی مسئول هستند.

درخشنده می‌گوید: شهرداری متولی اصلی مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی است و وظیفه دارد به طور مستمر طرح‌هایی از قبیل ایجاد پارکینگ ویژه معلولان در مناطق پرتردد و مهم شهر، نصب خط هدایت نابینایان، فرهنگ سازی جهت رعایت اصول شهرسازی منطبق با استانداردهای معلولان، دسترس‌پذیر کردن معابر و اماکن عمومی و پارک‌ها، رسیدگی به شکایات آنان، مشروط کردن صدور پروانه پایان‌کار برای ساختمان‌ها و اماکن عمومی به رعایت مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای افراد معلول، مناسب‌سازی پایانه‌ها و ایستگاه‌ها و تأسیسات و سامانه‌ها و ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری با تطبیق قوانین داخلی و استانداردهای بین‌المللی، تأمین امکان بهره‌مندی معلولان از ناوگان حمل و نقل زمینی، هوایی، ریلی و حتی دریایی و آموزش کارکنان در راستای همکاری با شهروند معلول را اجرا کنند.

از نماینده معلولان نظرخواهی می‌شود

اما کوروش حصیرباف، معاون فنی و امور زیربنایی شهردار سمنان با اشاره به رسالت قانونی شهرداری در ارائه خدمات به جامعه معلولان، عنوان می‌کند: در حوزه مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی برای توانخواهان بویژه معلولان از پروژه‌های مناسب‌سازی با حضور نماینده معلولان و مدیران مناطق سه گانه شهرداری سمنان بازدید میدانی می‌شود؛ این بازدیدها از بوستان‌هایی که تأیید مناسب‌سازی آن‌ها به این معاونت معرفی می‌شود نیز انجام می‌شود.

او با اشاره به برگزاری جلسات متعدد کمیته مناسب‌سازی شهرداری سمنان، می‌گوید: ضوابط و مقررات شهرسازی در مناسب‌سازی معابر و امکانات به مناطق و سازمان‌های تابعه شهرداری سمنان ابلاغ شده است و در مرحله فراخوان است.

معاون فنی و امور زیربنایی شهردار سمنان اضافه می‌کند: اسناد لازم مطابق شیوه‌نامه شاخص مناسب‌سازی سال ۹۸ جهت گزینش پیمانکار متخصص تهیه شده است و با همکاری اداره بهزیستی شهرستان سمنان در مرحله فراخوان قرار دارد.

حصیرباف ادامه می‌دهد: احداث، بهسازی و مناسب سازی همه بوستان‌ها و معابر سطح شهر سمنان برای شهروندان معلول از سال گذشته تاکنون آغاز شده است و در حال انجام است و در مواردی به پایان رسیده است.

ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب‌سازی نشده است

مجید نظری، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر سمنان می‌گوید: طبق قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، شهرداری سمنان برای مناسب‌سازی و طراحی ساختمان‌ها با دیگر دستگاه‌های اجرایی همکاری می‌کند؛ طبق این قانون، مالکان و متولیان احداث ساختمان‌های جدید باید اصول مناسب‌سازی و استانداردسازی رمپ ورودی را رعایت کرده و برای سهولت استفاده توانخواهان از آسانسور و سرویس‌های بهداشتی تدابیر لازم را اتخاذ کنند؛ البته صدور پایان‌کار ساختمانی نیز مشروط به رعایت کردن این ضوابط است.

او می‌افزاید: دستگاه‌های اجرایی برای مناسب سازی اماکن عمومی و ساختمان‌های قدیمی نیز ملزم به استفاده از بودجه سنواتی هستند و مدیریت شهری سمنان نیز به همین روش عمل می‌کند؛ مسئولان شهری و اعضای شورای شهر متعهد هستند تا اصول مناسب سازی در پارک‌ها و بوستان‌ها، فضاهای عمومی، معابر، سینما، بیمارستان‌ها، اماکن تفریحی، مجتمع‌های اداری و تجاری و اجرا و موانع موجود در این زمینه شناسایی شود.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر سمنان در خصوص مناسب سازی وسایل نقلیه عمومی برای استفاده بهتر و مناسب شهروندان معلول، تصریح می‌کند: تاکنون در خصوص مناسب سازی ناوگان حمل و نقل عمومی (به خصوص اتوبوس‌ها) در شهر سمنان اقدامی نشده است؛ زیرا در این مورد باید از اتوبوس‌های خاص از نظر طراحی شاسی و سایر قسمت‌های داخلی استفاده شود؛ در این خصوص با شرکت عقاب افشان تبادل نظر شده است تا به صورت موردی چنین اتوبوسی برای حمل و نقل شهری معلولان ساخته شود، البته تردد یک وسیله نقلیه مناسب در کل شهر مشکل چندانی را از جامعه معلولان رفع نمی‌کند و باید همه اتوبوس‌های شهری به این منظور مناسب سازی شود.

نظری خاطرنشان می‌کند: طرح‌های مناسب‌سازی اماکن عمومی و پارک‌ها در بخش‌هایی از شهر اجرا شده است؛ اما تا رسیدن به مرحله ایده‌آل فاصله داریم؛ شهرداری و شورای اسلامی شهر سمنان در چند سال اخیر طرح‌های مناسبی در این زمینه اجرا کرده‌اند و امیدواریم با تحقق کامل اهداف در این زمینه بتوانیم رضایت جامعه معلولان و توانخواهان را جلب کنیم.

وی با اشاره به لزوم انجام بازدیدهای دوره‌ای از ساختمان‌های عمومی شهر توسط اداره بهزیستی و سازمان استاندارد، می‌گوید: قانونگذار در این زمینه برای این سازمان‌ها و سایر ادارات تکالیفی را معین کرده است که اگر آنها را به درستی انجام دهند و سازمان مدیریت برنامه و بودجه نیز برای مناسب‌سازی ساختمان‌های عمومی و دولتی اعتبارات لازم را اختصاص دهد بخش قابل توجهی از معضلات جامعه معلولان و توانخواهان رفع می‌شود.

کد خبر 452724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.