همه شمول بودن در طراحی فضاهای شهری به چه معناست؟

یک دکترای مطالعات شهری گفت: اصلی در طراحی شهری به نام همه شمول بودن وجود دارد که باید در طراحی تمامی فضاهای شهری مورد توجه قرار بگیرد، بدین معنی که همه افراد جامعه از هر قشر، سن و جنسیتی باید بتوانند از فضا استفاده کرده و در آنجا احساس راحتی و امنیت کنند.

فریناز مقتدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یک طراح در زمان طراحی یک پروژه شهری باید توجه کند که کودکان و نوجوانان، خانم‌ها و افرادی با محدودیت حرکتی در این فضا امکان حضور داشته باشند و همه اقشار جامعه از حضور در فضاهای شهری بهره مند شوند.

وی افزود: معمولاً فضاهایی که نظارت بر آنها وجود ندارد و تاریک است، احساس امنیت را از فرد می‌گیرد و آن فرد فارغ از هر سن و جنسیتی که دارد از حضور در چنین فضاهایی احساس امنیت نمی‌کند.

این دکترای مطالعات شهری خاطرنشان کرد: ایجاد نظارت عمومی، تک کاربری نبودن محیط و نوع توزیع کاربری‌ها در فضا، کیفیت نورپردازی، مبلمان شهری و کف‌سازی مناسب معبر از جمله شاخصه‌هایی است که برای بالا بردن امنیت یک فضای شهری مدنظر قرار می‌گیرد.

مقتدری عنوان کرد: نوع فعالیت‌های حاکم بر یک فضای شهری و بالا بردن کیفیت کف سازی معبر در بالا بردن احساس امنیت برای خانم‌ها نقش بسزایی دارد زیرا وجود تک کاربری‌ها و فعالیت‌های ثابت در یک محیط، موجب ایجاد فضایی مردانه می‌شود.

وی ادامه داد: به علاوه نوع وسایلی که خانم‌ها با خود همراه دارند مثلاً کالسکه نیز لزوم کف سازی‌های مناسب را اجتناب ناپذیر می‌کند تا این قشر از جامعه با آرامش از فضای شهری استفاده کنند.

این دکترای مطالعات شهری با بیان اینکه دغدغه تأمین امنیت برای بانوان در همه شهرهای دنیا وجود داشته است، تصریح کرد: امروزه برخی برنامه ریزان سعی کرده‌اند در مسیر دستیابی به شهر هوشمند با ایجاد اپلیکیشن‌هایی این احساس امنیت را برای زنان به وجود بیاورند به طور مثال نرم افزاری که یک زن به وسیله آن بتواند در صورت ایجاد مزاحمت در فضاهای عمومی موضوع را به نزدیک‌ترین مرکز پلیس اطلاع دهد. این ابزارها کمک می‌کند تا یک خانم با امنیت و آرامش خاطر در فضاهای شهری حضور پیدا کنند و می‌تواند بسیار کارآمد هستند.

وی تاکید کرد: زمانی که یک فضای شهری، مثلاً یک پارک شهری بزرگ را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که هرچقدر این پارک نورپردازی خوب و طراحی جذابی داشته باشد، به دلیل اینکه بزرگ است، گوشه‌هایی در آن وجود دارد که پر از جمعیت نیست و نبود جمعیت فضا را برای یک خانم ناامن می‎‌کند اما یک پارک خطی که در آن دید مناسبی از پنجره واحدهای مسکونی نسبت به داخل پارک وجود دارد، قطعاً احساس امنیت بهتری به یک خانم می‌دهد.

این دکترای مطالعات شهری گفت: چنانچه به این نکات در طراحی فضاهای شهری توجه شود، می‌توان اصل همه شمول بودن طراحی فضاهای شهری را محقق کرد.

کد خبر 452712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.