راهکارهای اصلاح مصوبه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بررسی شد

عضو حقوقدان شورای نگهبان از مطرح شدن راهکارهای اصلاح مصوبه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، هادی طحان نظیف در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «در پژوهشکده شورای نگهبان به همراه برخی از اعضای شورا و همچنین کارشناسان پژوهشکده، میزبان اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی و نیز کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس بودیم. در این جلسه راجع به جایگاه شوراها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو و تبادل نظر و رویکرد شورای نگهبان نسبت به شوراها تبیین شد.

رویه و برداشت شورای نگهبان از اصل ۱۰۰ قانون اساسی که در این سال‌ها در قالب نظر و نه تفسیر رسمی نسبت به طرح‌ها و لوایح ارسالی از مجلس شورای اسلامی داشته، این است که از منظر شورای نگهبان، صلاحیت شوراها نظارتی است لذا برای آن‌ها شأن اجرایی چندانی قائل نیست.

البته در این خصوص میان اعضای شورا اختلاف‌نظر هم وجود دارد و برخی از اعضای شورای نگهبان، موافق چنین رویه‌ای نیستند و معتقدند که بر اساس سایر اصول قانون اساسی از جمله اصل ۷ قانون اساسی که شوراها را جز ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور ذکر کرده است، باید از ظرفیت شوراها در جهت تمرکززدایی بهره جست، اما به هر حال در این سال‌ها نظر اکثریت اعضای شورا عموماً همان نظر و دیدگاه اول بوده و همانگونه که اشاره شد.

همچنین در این جلسه، در خصوص راهکارهای اصلاح مصوبه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که شاید مهمترین ایراد شورا به این لایحه همان موارد پیش‌گفته باشد، مباحث مختلفی در جهت رفع ایراد شورا مطرح شد.»

کد خبر 452705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.