ارزیابی میزان مشارکت شهروندان اصفهانی در استفاده از حمل‌ونقل همگانی

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: ارزیابی میزان مشارکت شهروندان در استفاده از حمل‌ونقل همگانی (محور جنوب زاینده‌رود) به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار معاونت حمل و نقل و ترافیک توسط «فرزانه ساعدی» دانشجوی دانشگاه اصفهان مورد پژوهش قرار گرفت.

مرتضی نصوحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از دیرباز مسئله حرکت، جا به جایی و انتقال کالا و خدمات برای انسان‌ها حائز اهمیت بوده است؛ آنچه دنیای امروز با آن رو به رو است، شبکه‌های عظیم و پیچیده حمل‌ونقل زمینی، هوایی و دریایی, بین‌المللی، برون‌شهری و درون‌شهری است.

وی با بیان اینکه حمل‌ونقل درون‌شهری یک شاهرگ ارتباطی مابین مردم و اجتماع است که نه تنها در تمام شئون زندگی انسان‌ها مؤثر است بلکه در ارتباط دائمی با آن‌ها است، تصریح کرد: هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان مشارکت شهروندان در استفاده از حمل‌ونقل در جنوب اصفهان است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: روش تحقیق، توصیفی تحلیلی علمی است و برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه محقق ساخته استفاده شده است.

وی با بیان اینکه متغیرهای تحقیق از نظر روایی و پایایی در سطح قابل قبولی ارزیابی شد، گفت: حجم نمونه ۳۸۳ نفر در نظر گرفته شد و پرسش‌نامه‌ها بین شهروندان مناطق پنج، شش و ۱۳ شهرداری اصفهان توزیع شد و پس از گردآوری پرسش‌نامه‌ها، داده‌های موردنظر تجزیه و تحلیل شدند.

نصوحی اظهار کرد: نتایج نشان می‌دهد فرضیه نقش مشارکت شهروندان در استفاده از حمل‌ونقل همگانی در بهبود ترافیک و همچنین رابطه بین استفاده مردم از خودروی شخصی و کیفیت و کند بودن حرکت وسایل نقلیه عمومی مورد تأیید است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان افزود: تحلیل واریانس تفاوت کیفیت خدمات حمل‌ونقل عمومی در مناطق سه‌گانه جنوب اصفهان نشان‌دهنده تفاوت معنادار کیفیت خدمات حمل‌ونقل عمومی در این مناطق است و این اختلاف مربوط به منطقه پنج با مناطق شش و ۱۳ است.

وی با بیان اینکه کیفیت خدمات در منطقه پنج نسبت به مناطق شش و ۱۳ کمتر است، گفت: طبق یافته‌های پژوهش فرضیه رابطه بین ترافیک و رفتارهای ترافیکی در مناطق سه‌گانه جنوب اصفهان رد می‌شود.

نصوحی ادامه داد: این نتیجه در مورد فرضیه ششم که به سنجش مشارکت شهروندان در مناطق سه‌گانه جنوب اصفهان می‌پردازد نیز صادق است و طبق یافته‌های میدانی پژوهش این فرضیه رد می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به یافته‌های فوق و به منظور بهبود وضعیت ترافیک و افزایش مشارکت شهروندان در استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، راه‌کارهایی همچون تغییر فرهنگ استفاده از وسایط نقلیه شخصی، طرح ایجاد خطوط ویژه اتوبوس ارائه می‌شود.

کد خبر 452703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.