قیمت گوشت قرمز کاهش می‌یابد/ لزوم هویت‌گذاری دام سبک و سنگین در بازارگاه

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از کاهش قیمت گوشت دام زنده خبر داد و گفت: کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار نیازمند رصد دستگاه‌های نظارتی است.

حسین ایراندوست در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا افزایش قیمت نهاده را عامل اصلی گرانی گوشت قرمز و سایر محصولات پروتئینی حیوانی دانست و اظهار کرد: با توجه به راه اندازی سامانه بازارگاه در ماه‌های اخیر و وعده‌های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تأمین نهاده‌ها، امیداوریم بزودی شاهد کاهش قیمت گوشت باشیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه در روزهای اخیر قیمت گوشت دام زنده افت قابل توجهی داشته است، خاطرنشان کرد: این کاهش قیمت ممکن است در بازار رخ ندهد از این رو نیاز است که سیستم‌های نظارتی بازار را رصد کنند؛ اینگونه نباشد که از تولید کننده ارزان‌تر خریداری کنند اما مصرف کننده گوشت را به قیمت قبلی خریداری کند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت گوشت قرمز بزودی کاهش می‌یابد، گفت: اگر سهم تأمین نهاده‌ها را برای تولید کننده در سامانه بازارگاه از ۳۰ تا ۴۰ درصد به ۶۰ تا ۷۰ درصد یا حتی ۱۰۰ درصد برسانیم، هیچ دلیل و توجیهی برای بالا بودن قیمت گوشت قرمز نیست. از سوی دیگر گرانی گوشت قرمز نیز به نفع دامدار نیست زیرا وقتی مصرف کننده نتواند محصول را خریداری کند روی دست دامدار می‌ماند در حالی که دام زنده را نمی‌توان زیاد نگه داشت.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه تولید کننده گوشت قرمز دنبال افزایش قیمت نیست، افزود: دغدغه تولیدکنندگان گوشت قرمز تأمین متناسب نهاده است که امیدواریم به زودی رفع شود.

صادرات گوشت قرمز ممنوع است

ایراندوست با بیان اینکه صادرات گوشت قرمز ممنوع است، ادامه داد: ایران سال‌های گذشته وارد کننده گوشت قرمز بوده است و برای امسال نیز قرار بود ۴۰ هزار تن گوشت قرمز وارد شود اما برای اینکه از تولید داخل حمایت کنیم از دولت تقاضا کردیم که واردات انجام نشود و همان ۴۰ هزار تن ذخایر گوشت استراتژیک داخلی هم از منابع داخلی تأمین شود؛ از این رو صادرات گوشت قرمز توجیه ندارد.

وی به تأثیر ایجاد سامانه بازارگاه بر قیمت تولیدات دامی اشاره کرد و افزود: در مرحله نخست تأمین نهاده‌های بخش مرغ تخمگذار، پرورش پولت، مرغ گوشتی و تخمگذار در این سامانه بارگذاری و ساماندهی شد که این امر سبب شد قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر کمتر از قیمت مصوب شود. در همین راستا از ابتدای ماه آبان تولیدکنندگان، ذرت و سویا برای پرورش مرغ گوشتی را نیز در سامانه خریداری می‌کنند که از بنادر بارگیری می‌شود و مستقیم و بدون واسطه به دست مرغداری‌ها می‌رسد؛ وقتی سهم واسطه‌ها حذف شود و سهم تأمین نهاده‌ها را در بازارگاه به ۱۰۰ درصد برسانیم بی شک قیمت گوشت مرغ نیز مانند تخم مرغ افت می‌کند.

هویت گذاری دام سبک و سنگین ضروری است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه تامین نهاده‌ها ۷۰ درصد روند تولید گوشت، مرغ و محصولات پروتئینی حیوانی را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: فرض کنید اگر تا امروز ۴۰ تا ۵۰ درصد نهاده‌ها از طریق سامانه بازارگاه برای دامدار و تولید کننده تأمین شده باشد، تولید کننده ۵۰ درصد دیگر را از بازار آزاد خریداری می‌کند از این رو وقتی نهاده‌ها را با قیمت‌های گزاف خریداری کنند محصول نیز گران تولید می‌شود.

ایراندوست ادامه داد: تأمین نهاده‌ها و نیازهای حوزه دام سنگین و سبک نیز باید در بازارگاه ساماندهی شود، ادامه داد: از این رو به اتحادیه‌ها اعلام کردیم تا آخر ماه آبان همه دام را هویت گذاری کنند زیرا هم اکنون بین تعداد دام موجود در دامداری‌ها با آمار پروانه‌های دام اختلاف وجود دارد در حالی که مبنای توزیع نهاده در سامانه بازارگاه "رأس دام" است.

وی خاطرنشان کرد: با هویت گذاری دام‌ها می‌توان از ابتدای آذر نهاده هر دامداری را متناسب با رأس دام تأمین کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به وجود بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار دام سبک و بالغ بر ۵۶۰ هزار دام سنگین در استان، گفت: با توجه به اینکه جمعیت دام سبک هفت برابر دام سنگین است به تولیدکنندگان برای هویت گذاری دام سبک ۱۰ ماهه فرصت داده شد.

ایراندوست تصریح کرد: اگر هویت گذاری انجام شود و شمار دقیق دام و مالک آن تعیین شود تولید کننده می‌تواند نهاده را از سامانه بازارگاه خریداری کند؛ برای مثال گاوداری که دست‌کم ۵۰ رأس گاو شیری دارد ۵۰ درصد نهاده را از طریق بازارگاه و ۵۰ درصد مابقی را از طریق تعاونی و اتحادیه در اختیارشان قرار می‌دهیم تا سهم نهاده را ۱۰۰ درصد تأمین کرده باشیم. تأمین ۱۰۰ درصد نهاده برای تولید کننده در قیمت شیر و گوشت اثر می‌گذارد و می‌توان متناسب با مصوبات تنظیم بازار کار را پیش برد.

کد خبر 452661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.