کارگاه‌های غیرمجاز مانع اجرای طرح تفکیک زباله در رضوانشهر

شهردار رضوانشهر گفت: وجود پنج کارگاه متفرقه جمع‌آوری ضایعات و پسماند خشک، علت موفق نشدن طرح تفکیک زباله از مبدا در این شهر بوده است.

مازیار صفایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرداری طرح تفکیک زباله از مبدا را در سال ۱۳۹۷ توسط یک شرکت بخش خصوصی بومی که به وسیله سازمان‌های مردم نهاد تأسیس شده است، آغاز کرد.

وی افزود: این شرکت از روزهای ابتدایی شروع به کار بسیار موفق بود اما وجود پنج کارگاه جمع آوری ضایعات و پسماند خشک این شرکت را با مشکل جدی مواجه کرده است.

شهردار رضوانشهر ادامه داد: طرح تفکیک زباله از مبدا در رضوانشهر روزهای فرد اجرا می‌شود و بیش از چهار هزار خانوار در این شهر تحت پوشش این طرح هستند.

صفایی تصریح کرد: طبق آمار در گیلان فقط کار تفکیک از مبدا کمتر از ۱۰ درصد زباله‌ها انجام می‌شود و این عدد نشان می‌دهد که شهرداری‌های استان تاکنون در این زمینه ناموفق بوده‌اند.

وی نبود فرهنگ سازی و آموزش مناسب را دو عامل موفق نبودن طرح تفکیک زباله در گیلان دانست و افزود: وجود کارگاه‌های غیرمجاز و وانت بارهای دوره‌گرد جمع آوری پسماند خشک از دیگر دلایل مشکلات تفکیک زباله در این استان است.

شهردار رضوانشهر تصریح کرد: کارگاه‌های متفرقه در حال حاضر قدرتشان از شهرداری‌ها بیشتر است. زیرا مدیران شهری هر چقدر به وجود این کارگاه‌ها، نحو صدور مجوز و مشکلات آن‌ها اعتراض می‌کنند مسئولان ذی ربط برای رسیدگی و رفع این معضل هیچ اقدام مناسبی نمی‌کنند.

صفایی افزود: وجود وانت‌بارهای جمع‌آوری پسماند باعث آلودگی محیط زیست، آلودگی صوتی و موفق نشدن طرح تفکیک زباله در شهرها می‌شود و تا زمانی که سازمان صنعت، معدن و تجارت بدون هماهنگی و استعلام از شهرداری برای کارگاه‌های جمع آوری ضایعات مجوز صادر کند این مشکلات به هیچ عنوان رفع نخواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه ۲۰ تن زباله در شهر رضوانشهر تولید می‌شود و در جایگاه هفت دغنان، خارج از محدوده جنگلی که از طرف منابع طبیعی در اختیار شهرداری‌های منطقه قرار گرفته، دفن می‌شود.

به گزارش ایمنا، رضوانشهر در ۷۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

کد خبر 452630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.