اصلاح بودجه ۹۹ کار دولت را سخت‌تر می‌کند

‌یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت بر روی مفاد درآمدی و هزینه‌ای بودجه ۹۹ و لوایح مرتبط با این بودجه حساب کرده و اصلاح ناگهانی این مفاد و لوایح در پاییز یا زمستان فضای اقتصادی را متشنج می‌کند.

مصطفی ایمانی‌پور در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تصمیم تعدادی از نمایندگان مجلس برای اصلاح کلیات ساختار بودجه دولت در سال جاری، اظهار کرد: بی‌شک اغلب نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به مشکلات اقتصادی دولت واقف نیستند و بر این اساس نمی‌توانیم در زمانی که خرج‌کننده اقتصادی کشور، دولت است، تعیین کننده دخل را نهاد دیگری به‌جز سازمان برنامه و بودجه که تحت نظارت مستقیم ریاست جمهوری فعالیت می‌کند انتخاب کنیم.

وی افزود: مجلس هنوز به تعامل مناسبی با دولت در زمینه حل مشکلات اقتصادی مردم و بهبود سطح رفاه و معیشت نرسیده و بی‌شک توسعه نیافتن این ارتباط و تعامل در دراز مدت کشور را به تنگناهای اقتصادی و چالش‌های مالی-اعتباری جدیدی خواهد کشید. مجلس از وضعیت اقتصاد کشور و مشکلات دولت در تأمین اعتبار مورد نیاز برای انجام پروژه‌های مختلف به صورت دقیق و کارشناسی آگاه نیست و همین امر لزوم ارتباطات توسعه یافته میان این دو قوه را نشان می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اصلاح بودجه ۹۹ کار دولت را سخت‌تر می‌کند، تصریح کرد: بی‌شک نمایندگان مجلس شورای اسلامی که جبهه‌گیری‌های سختی علیه سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم‌های ایالات متحده داشته‌اند، قصد ترمیم مفاد درآمدی دولت در بودجه ۹۹ را ندارند و می‌خواهند با اصلاح مفاد هزینه‌ای بودجه شرایط اقتصادی را برای دولت در واپسین روزهای حضور روحانی در سکان داری دولت جمهوری اسلامی ایران، سخت‌تر کنند.

ایمانی پور اضافه کرد: دولت بر روی مفاد درآمدی و هزینه‌ای بودجه ۹۹ و لوایح مرتبط با این بودجه حساب کرده و اصلاح ناگهانی این مفاد و لوایح در پاییز یا زمستان فضای اقتصادی را متشنج می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بودجه سال ۹۹ توسط مجلس قبلی بررسی و تصویب شده و نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی گمان می‌کنند مشکلاتی در این حوزه وجود دارد، بهترین اقدام برای متشنج نشدن فضای نظام اقتصادی کشور و برهم نخوردن تعادل نسبی در نظام عرضه و تقاضای کالاهای اساسی بر اثر جو روانی التهابات اقتصادی، افزایش تعامل میان سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در حقیقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی قصد دارند تا علل مختلف شکل‌گیری این بودجه به صورت دقیق‌تری برای آنها تبیین شود و بهتر است محمدباقر نوبخت به عنوان دستیار اقتصادی ویژه رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه طی جلساتی هدفمند و غیرحاشیه‌ای، علل شکل‌گیری لوایح بودجه ۹۹ را برای نمایندگان مخالف و خواستار اصلاح ساختار بودجه تبیین کند.

کد خبر 452616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.