منشأ آب موجود روی سطح کره ماه چیست؟

وجود حجم زیادی آب روی سطح کره ماه بر ماموریت‌های فضایی انسان به این مکان تاثیر مهمی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آب موجود روی سطح ماه بسیار بیشتر از میزانی است که تا کنون تصور می‌شد. مولکول‌های آب در میان خاکریزه‌ها و ذرات مواد معدنی قرار گرفته‌اند. بنابراین به احتمال بسیار زیاد حجم قابل توجهی از آب در قسمت‌های تاریک این قمر وجود دارد.

مطالعات انجام شده ۱۱ سال پیش نشان می‌دهد حجم کمی از آب روی سطح ماه وجود دارد، اما در حال حاضر گروهی از محققان با انجام مطالعات فراوان به این نتیجه رسیدند که مقدار زیادی مولکول آب روی سطح ماه قرار دارد. در همان زمان گروهی دیگر از محققان اعلام کردند که تقریباً ۱۵ هزار مایل مربع از ماه همیشه سایه است، بنابراین حجم بسیاری از آب در این قسمت کره ماه به صورت یخ یافت شده است.

کشف حجم زیادی آب روی سطح کره ماه موضوع بسیار مهمی است و بر مأموریت‌های فضایی انسان به این کره تأثیر زیادی دارد. گروهی از محققان مرکز مأموریت‌های فضایی ناسا با استفاده از روشی که بین آب و هدیورکسیل که از نظر ساختار مولکولی بسیار شبیه به آب است تفاوت قائل می‌شد، به این نتیجه رسیدند که مقدار زیادی مولکول آب داخل خاک یا لایه‌های بلور موجود روی سطح ماه وجود دارد.

تنها راه باقی ماندن آب روی سطح کره ماه که شرایط جوی بسیار نامساعدی دارد، قرار گرفتن بین ذرات خاک و لایه‌های بلور است. اطلاعات استفاده شده در این مطالعه توسط رصدخانه SOFIA جمع‌آوری شده است. این مدل تلسکوپ فضایی روی هواپیمای بوئینگ ۷۴۷SP قرار گرفته است و با پرواز در ارتفاعات اطلاعات زیادی را جمع‌آوری می‌کند.

به گفته محققان، با وجود اینکه بسیاری از مردم فکر می‌کنند آب کشف شده روی سطح ماه به صورت یخ است، اما نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که این موضوع واقعیت ندارد و آب کشف شده به صورت مولکول‌های آب است، اما به دلیل اینکه این مولکول‌ها روی سطح ماه به صورت پراکنده قرار گرفته و به یکدیگر پیوسته نیستند، به صورت ذرات یخ یا آب مایع درآمده‌اند.

مطالعه دوم نیز مناطق تاریک سطح ماه را با دمای تقریباً ۱۶۰ درجه زیر صفر مورد بررسی قرار داده است. آب در چنین دمایی قطعاً می‌تواند میلیاردها سال ثابت باقی بماند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد حجم آب موجود در دو قطب ماه احتمالاً بیشتر از مقداری است که تا کنون تصور شده است. مقدار زیادی آب یخ زده در نقاط بسیاری از سطح کره ماه که تا کنون ناشناخته بودند وجود دارد.

دانشمندان به این موضوع نیز اشاره کردند که فقط مناطق قطبی ماه دارای آب نیست، بلکه آب در سطح این کره به صورت بسیار گسترده وجود دارد. در مطالعه ذکر شده از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط فضاپیماهای ناسا استفاده شده است. تصور می‌شود که منشأ آب موجود روی سطح کره ماه شهاب‌ها یا دیگر اجرام آسمانی، ذرات فضایی، طوفان‌های خورشیدی و انتشار گازهای آتشفشانی خود این قمر است.

یافتن منشأ قطعی آب در این کره یکی از سوالات مهمی است که پژوهشگران در تحقیقات آینده به آن می‌پردازند. کشف منشأ آب در ماه می‌تواند به مشخص شدن منبع آب در سیاره زمین نیز کمک شایانی کند، زیرا این موضوع نیز یکی از سوالات بی پاسخ علم سیاره‌شناسی است.

ناسا در حال آماده کردن تجهیزات برای مأموریت بعدی فضانوردان به ماه است، نتایج این مأموریت راه را برای سفر به مریخ و انجام پژوهش در این سیاره هموارتر خواهد کرد. بررسی منشأ آب در کره ماه می‌تواند به مأموریت‌هایی از این قبیل کمک شایانی بکند.

نتایج دو مطالعه ذکر شده در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.

کد خبر 452610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.