مجلس یازدهم به دنبال استیضاح ظریف است؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

آیا نمایندگان مجلس یازدهم کمر به استیضاح ظریف بسته‌اند؟

عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به دستور کار اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: در جلسه روز چهارشنبه کمیسیون امنیت ملی با حضور محمدجواد ظریف، روز پرترافیکی را پشت سر گذاشت.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با حضور وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی مجلس بیش از ۱۲ سوال نمایندگان مطرح شد، افزود: برخی از این سوالات مربوط به مسائل منطقه‌ای، ملی و برخی دیگر در حوزه برون مرزی بوده است.

وی با تأکید بر اینکه در جلسه وزیر امور خارجه به سوالات عدیده‌ای پاسخ داد، تصریح کرد: برخی سوالات در حوزه تعاملات بین‌المللی، ارتباطات برون‌مرزی و همچنین مراودات مرتبط با دیپلماسی اقتصادی بوده که مقرر شد سوالات نمایندگانی که قانع نشده‌اند با رأی‌گیری اعضای کمیسیون به صحن علنی مجلس ارجاع شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه عمده سوالات نمایندگان پاسخ‌های درخور از وزیر امور خارجه دریافت نکرده و نمایندگان سوال‌کننده زیادی قانع نشدند، گفت: در آینده نزدیک وزیر امور خارجه به صحن علنی مجلس برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان دعوت خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان استیضاح وزیر امور خارجه وجود دارد یا خیر، افزود: در شرایط فعلی سوالات برای ارجاع به صحن آماده می‌شوند. اینکه وزیر بتواند نمایندگان را قانع کند سرنوشت وی را مشخص خواهد کرد، از این رو هنوز برای قضاوت دراین‌باره زود است.

چرا نامزدهای ریاست‌جمهوری بهتر است کابینه خود را معرفی کنند؟

مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف اصولگرایان درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه بهتر است نامزدهای ریاست جمهوری در ابتدا کابینه مد نظر خود را به مردم معرفی کنند، گفت: من با این پیشنهاد موافقم که نامزدها از قبل تیم خود را به مردم معرفی کنند، زیرا اینکه نامزدها افرادی را قبول داشته و آنها را برای دولت احتمالی خود انتخاب کنند رسمی است که در سایر کشورها هم وجود داشته و چندان پیچیده نیست.

او ادامه داد: البته اگر آن نامزد بخواهد وزرای خود را به مردم معرفی کند قطعی نخواهد بود، چرا که آنها باید رأی اعتماد خود را از مجلس بگیرند؛ اما معرفی تیم نزدیک به دولت احتمالی خود برای مردم بسیار مفید خواهد بود.

چمران در پاسخ به این سوال که آیا در این صورت وامدار فرد یا گروهی نخواهند بود؟ گفت: این امر بستگی به آن شخصیت دارد؛ بله برخی‌ها هستند که خود را وامدار افرادی می‌دانند که برایش تلاش کرده‌اند و از همین رو وقتی که بر سر کار می‌آید مجبور به کار با همین افراد هستند.

فعال اصولگرا تاکید کرد: اما قاعدتاً نه نماینده مجلس و نه رئیس دولت نباید خود را وامدار عده‌ای بداند، اگرچه همفکری و هماهنگی با افراد امری مثبت است؛ اما وامدار بودن به خصوص درباره مسائل مالی زیبنده هیچ فردی نیست؛ ناگفته نماند که این امر بسته به شخصیت خود فرد داشته و با وضع قوانین و مقررات نمی‌توان آن را تحت کنترل در آورد.

رئیس اسبق شورای شهر تهران گفت: در اینجا بصیرت مردم بسیار امر مهمی است؛ مقام معظم رهبری به خصوص در این دو سال آخر بر روی بصیرت مردم تاکید بسیاری داشتند و آن را ملاک قرار دادند، مردم به سادگی از روی شعارها و نحوه رفتار مردم می‌توانند به نوع شخصیت نامزد دست یافته و این امر را تشخیص دهند.

نمایندگان تهران خواستار تعطیلی پایتخت شدند

عبدالحسین روح الامینی رئیس کمیته سلامت مجمع نمایندگان استان تهران به نمایندگی از ۴۰ نماینده استان تهران ضمن گلایه‌مندی نسبت به عدم استفاده از ظرفیت‌های نمایندگان و مجلس در این جنگ تمام عیار، بر پشتیبانی تمام قد از ارکان ستاد کرونا شهر تهران تاکید کرد و گفت: جدا از تفاوت در نگاه‌های سیاسی با شورای شهر و دولت، مجمع نمایندگان استان تهران تمام قد در کنار و پشتیبان ارکان ستاد عملیاتی کرونا قرار دارد.

تمامی اعضا در این نشست بر اتخاذ تصمیمات قاطعانه فوری همچون تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی آن تاکید کرده و اعلام کردند که تنها راه قطع زنجیره و بازسازی توان مدافعان سلامت و امکانات بهداشتی درمانی شهر تهران را این موضوع دانستند.

همچنین در این جلسه مقرر شد؛ رایزنی‌های لازم جهت تحقق فوری این موضوع برای جلوگیری از افزایش فاجعه از دست دادن هموطنان عزیز انجام شود و به جهت اهمیت موضوع پیشگیری و توجه به بهداشت مقرر شد، پیگیری‌های لازم برای در اختیار قرار دادن اقلامی مانند ماسک رایگان و کمک رسانی محله به محله با استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی، نیروی انتظامی و بسیج اجرایی شود.

در پایان نشست هم تاکید شد، این جلسات به صورت هفتگی ادامه یافته و محرومیت‌های بهداشتی درمانی نواحی محروم، حاشیه شهر و بازنگری در ساختار و بودجه آن در دستور کار قرار بگیرد.

پمپئو حملات انصارالله و ارتش یمن به عربستان را به ایران مرتبط کرد

مایک پمپئو مدعی شد: ما حملات روز گذشته حوثی‌های تحت حمایت ایران علیه عربستان سعودی را محکوم می‌کنیم. این حملات به طرز ناروایی علیه ریاض انجام گرفته‌اند و جان غیرنظامیان بی‌گناه از جمله آمریکایی‌ها را تهدید می‌کند.

او گفت، ''این تشدید غیرمسئولانه حملات با اعلامیه حوثی‌ها مبنی بر تمایل‌شان برای تقویت روابط با ایران همزمان شده است'' و اعزام سفیر ایران به یمن را محکوم کرده و مدعی شده این اقدامات نشان‌دهنده آن هستند که انصارالله برای یافتن راه‌حل سیاسی به منظور برقراری صلح در یمن جدی نیستند.

پمپئو گفت: ایالات متحده از ایران می‌خواهد که دیگر برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل تسلیحات به حوثی‌ها قاچاق نکند و کمک به اقدامات ستیزه‌جویانه حوثی‌ها علیه یمن و همسایگانش از جمله عربستان سعودی را متوقف کند.

او همچنین با مخاطب قرار دادن حوثی‌ها در توییتی با محکوم کردن حملات، آورده است: حوثی‌ها باید از همکاری با ایران و تهدید کردن امنیت منطقه‌ای دست بکشند و در جهت کمک کردن به مردم یمن کار کنند.

نمی‌توان گفت ترامپ و اوباما برای ایران تفاوتی ندارند

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل بین‌الملل درباره انتخابات آمریکا و اینکه رئیس جمهور شدن کدامیک از کاندیداها به نفع ایران است، گفت: این سوالی است که در آستانه هر انتخابات آمریکا، مطرح می‌شود که روی کار آمدن کدام کاندیدا برای ایران بهتر است. معمولاً پاسخ به این پرسش به این صورت بود که تفاوتی بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها نیست اما در سال‌های اخیر، در مناسبات بین ایران و آمریکا ۲ اتفاق مهم رخ داد؛ اول امضای برجام در دوران اوباما و دیگری پاره کردن همان برجام توسط دونالد ترامپ.

وی افزود: از زمانی که برجام منعقد شد، این تحلیل قالب دچار نوسان شد، به نظر من، از آن زمان به بعد، دیگر نمی‌توان گفت که ترامپ با اوباما تفاوتی ندارد. ۴۳ سال دشمنی بین ایران و آمریکا، تاریخی طولانی است. ضمن آنکه هیچ رابطه‌ای در دنیا بین دو کشور وجود ندارد که چنین تکانه‌های بیرونی برای تشدید اختلاف‌ها داشته باشد. بازیگران اصلی منطقه غرب آسیا، صهیونیست‌ها و متحدان عرب، به شدت به دنبال دشمنی ایران و آمریکا هستند.

فلاحت پیشه تاکید کرد: علاوه بر این بازیگرانی هستند که به لحاظ سیاسی دشمن ایران نیستند، اما نمی‌خواهند ایران به شرایط اقتصاد پس از امضای برجام بازگردد. حداقل ۲۰ کشور دنیا، به صورت مستقیم فرصت تجارت و روابط اقتصادی با ایران را به علت چالشی که با دیگر کشورها دارد، ربوده اند.

کد خبر 452590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.