۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۶
غم نان بود، درد جان هم آمد!

آنان مشکلات زیادی داشتند، حساب و کتاب زندگی به سختی جور می‌شد تا اینکه سایه سیاه کرونا اوضاع را بدتر و مشکلات را چند برابر کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از صبحگاهان تا شامگاه، بی وقفه به هر خیابان و کوچه سرک می‌کشند، وقتی فردی را کنار راه می‌بینند آهسته کنارش می‌روند و با چند بوق از او سوال می‌کنند که آیا قصد سوار شدن دارد؟ دردسر یک لقمه نان حلال انگار برای آن‌ها بیشتر است، اما چاره چیست، باید چرخ زندگی بچرخد.

با وجود همه این مشکلات رانندگان تاکسی صبح‌ها زودتر از مسافران در گوشه و کنار میدان‌ها و ایستگاه‌ها سر کارشان حاضرند؛ اما این روزها سایه سیاه کرونا اوضاع را بدتر کرده است، گاه به بن‌بست می‌خورند و گاه در کنج عزلت با همکارانشان درد و دل می‌کنند. حال و روز رانندگان اتوبوس و مینی‌بوس هم بهتر از آن‌ها نیست. شاید نتوان دقیقاً گفت اوضاع کدام شهر بهتر یا بدتر است، اما شهرهای شمالی همواره در لیست سیاه بوده‌اند.

وقتی خرج و دخل با هم نمی‌خواند

یوسف امینی، راننده تاکسی اهل ساری، می‌گوید: ما ‏هم دوست داریم بهداشت را رعایت کنیم، ما هم به سلامتی خود علاقه داریم، اما قیمت ماسک در روزهای اوج کرونا به سه تا پنج هزار تومان ‏رسید، روزانه سه عدد ماسک باید استفاده کنیم، از طرفی هزینه مواد بهداشتی خانواده هم هست، محلول‌های ضدعفونی کننده حداکثر یک هفته در خودرو دوام می‌آورد، خوب با این وضع کار و درآمد، این هزینه‌ها چگونه قابل جبران است؟

او با بیان اینکه برخی رانندگان حتی بیمه ندارند و در صورت بیمار شدن باید هزینه‌های زیادی در بیمارستان ‏پرداخت کنند، تاکید می‌کند: رانندگان تاکسی و ون نمی‌توانند حتی هزینه تست‌های ساده کرونا را پرداخت کنند.

رضا جباری راننده تاکسی اهل آمل هم با گلایه از اوضاع ناگوار این روزها، می‌گوید: این اقلام باید به صورت ارزان در دسترس رانندگان خودروهای عمومی قرار گیرد تا از شیوع بیماری جلوگیری کنند، بسیاری از همکاران ‏من نمی‌توانند برای خرید اقلام بهداشتی هزینه کنند.

در حد توان ماسک و محلول توزیع می‌کنیم

فرهاد حسینی، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساری در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به عملکرد هفت ماه ‏این سازمان در دوران شیوع بیماری کرونا، می‌گوید: از طرف این سازمان از ابتدای شیوع بیماری و ابلاغ دستورالعمل‌های ‏بهداشتی در چندین مرحله انواع مواد ضدعفونی کننده و ماسک بین رانندگان تاکسی و ناوگان حمل ‏و نقل درون شهری توزیع شده است.‏

او با بیان اینکه با هماهنگی ستاد مبارزه با کرونا بروشورهایی حاوی ضوابط جدید تردد مسافران و فعالیت تاکسی‌های شهری توزیع شده و پشت شیشه‌های خودرو و در ۳۸ ایستگاه نصب شده است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساری می‌افزاید: بر اساس ضوابط ابلاغ شده ‏رانندگان مجازند تنها سه سرنشین آن هم با رعایت فاصله‌گذاری و پروتکل‌های بهداشتی سوار کنند.

حسینی با بیان اینکه خودروهای ون نیز با وجود ۱۱ صندلی اجازه سوار کردن شش یا هفت مسافر را دارند و سوار کردن بیشتر از این تعداد مشمول جریمه می‌شود، اظهار می‌کند: فعالیت اتوبوس‌های شهری و مینی‌بوس‌ها نیز در ابتدای شیوع بیماری سه ماه ممنوع شد و پس از آن رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در آن‌ها الزامی شد.

او اضافه می‌کند: در شهر ساری سه هزار و شش دستگاه تاکسی، ۱۰۵ دستگاه ون و ۵۶ دستگاه مینی بوس و اتوبوس در خطوط متعدد به حمل و نقل ‏مسافران مشغول هستند و طبیعتاً در این شرایط مدیریت این حجم از فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی مستلزم برنامه‌ریزی دقیق است.

مرگ یک راننده مشکوک به کرونا

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساری با بیان اینکه رانندگی تاکسی از مشاغل پرخطر در ایام شیوع پاندمی کرونا هستند، عنوان می‌کند: به غیر از یک مورد فوت مشکوک به کرونا ‏آن هم در اوایل شیوع بیماری تا به حال گزارش دیگری در این مورد نداشتیم.‏

حسینی خاطرنشان می‌کند: سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ساری تا ریشه‌کن شدن کامل این بیماری طبق پروتکل‌های بهداشتی و بر اساس دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا عمل کرده و با هرگونه تخلف برخورد می‌کند.‏

جریمه رانندگان متخلف

محمدعلی سبزه‌علی‌پور، رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری آمل نیز تصریح می‌کند: از ابتدای شیوع ‏کرونا تاکنون ۲۲ هزار عدد ماسک و ۱۲ هزار جفت دستکش بین رانندگان تاکسی و مسافران آن‌ها توزیع ‏شده است.

او با بیان اینکه تا ابتدای مهرماه آمار توزیع این اقلام به صورت روزانه به فرمانداری ‏و شهرداری آمل اعلام می‌شد، می‌گوید: سازمان حمل و نقل شهرداری آمل یک مخزن هزار لیتری ‏محلول ضدعفونی کننده در میدان ۱۷ شهریور تعبیه کرده که مسافران، رانندگان تاکسی و شهروندان می‌توانند به صورت رایگان از مواد آن استفاده کنند.‏

رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری آمل با بیان اینکه در حال حاضر تنها استفاده از ماسک برای رانندگان تاکسی الزامی است، خاطرنشان می‌کند: مسافران و رانندگان تاکسی حتماً باید از ماسک استفاده کنند وگرنه جریمه می‌شوند.

حذف یک مسافر و افزایش کرایه

سبزه‌علی‌پور یادآور می‌شود: ستاد کرونای شهرستان آمل در راستای حفظ سلامتی و تامین معیشت فعالان حوزه حمل ‏و نقل عمومی، اقدام به حذف یک مسافر و افزایش کرایه تاکسی‌ها کرده است.

او ادامه می‌دهد: تسهیلات دو و ‏شش میلیون تومانی در اختیار رانندگان تاکسی قرار داده شده تا اندکی از خسارات ناشی از شیوع کرونا جبران شود.‌

کد خبر 452587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.