برخوردها در بسکتبال ایران سلیقه‌ای است/ جایگاه سومی غرب آسیا معجزه بود

بازیکن تیم بسکتبال گروه بهمن گفت: دردناک‌ترین قسمت بسکتبال برای من این جا بود که حتی زمان اعزام بچه های تیم ملی به اردو می رفتند باورم نمی شد من جز آن نفرات نیستم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متولد آذر ماه سال ۶۸ است و نزدیک ۱۵ سال در رشته بسکتبال فعالیت دارد و ۱۰ سال به عنوان یک بازیکنان حرفه‌ای به عضویت تیم‌های مختلف سوپر لیگ در آمده است. خط خوردن از لیست تیم ملی بسکتبال بانوان، موضوعی بود که نتوانست این دختر بسکتبالیست را از پای در آورد. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با ساغر آجیلی، بازیکن اسبق تیم بسکتبال بانوان نامی نو اصفهان را می‌خوانید:

رشته تحصیلی شما چیست و آیا ورزش لطمه‌ای به تحصیلتان وارد آورده است؟

دوران دبیرستان را در رشته علوم انسانی تحصیل کردم و از آنجایی که علاقه زیادی به درس خواندن در کنار تمرین بسکتبال داشتم همیشه به نحوی برنامه‌ریزی کردم که این دو موضوع باهم تداخل نداشته باشند.

با توجه به اینکه درگیر مسابقات بودم و همه فکر می‌کردند که من نمی‌توانم به دانشگاه دولتی راه پیدا کنم، در کمال ناباوری در آزمون سراسری قبول شدم و در دانشگاه الزهرا رشته تربیت بدنی گرایش رفتار حرکتی خواندم.

چه چیزی باعث شد تا وارد رشته بسکتبال شوید؟

تا پیش از آغاز دبیرستان تمام رشته‌های ورزشی را دوست داشتم، اما ورودم به بسکتبال به خاطر علاقه شخصی مادرم بود خیلی دوست داشت من یک بسکتبالیست شوم و به همین جهت من را در باشگاه‌های مختلف ثبت نام می‌کرد.

در طول مدرسه زیاد تمایل به ورزش نداشتم، اما ثبت نام در باشگاه بواسطه مادرم دلیلی شد تا توسط خانم ندا عسگر نیا استعدادیابی شدم و وارد رشته بسکتبال شدم.

چه شد که به تیم بسکتبال بانوان نامی نو آمدید.

من، مژگان خدادادی و معصومه اسماعیل زاده هر سه با هم در تیم بسکتبال بانوان نفت آبادان حضور داشتیم و خوشبختانه دوره درخشانی را در نفت آبادان تجربه کردیم. بعد از کاهش بودجه تیم بسکتبال بانوان نفت آبادان هر سه نفر به صورت مشترک تصمیم گرفتیم تا در تیم دیگری هم بازی شویم.

معصومه اسماعیل زاده ساکن اصفهان بود و از طرفی نامی نو اصفهان نیز می‌خواست در بسکتبال بانوان تیم داری کند. در نهایت تصمیم گرفتیم به تیم بسکتبال بانوان نامی نو اصفهان بپیوندیم و خوشبختانه همراه با نامی نو نایب قهرمان سوپر لیگ بسکتبال بانوان شدیم.

چه چیزی باعث شد تا از پوشیدن لباس تیم ملی جا بمانید؟

۱۰ سال در سوپر لیگ حضور داشتم و خدا را شکر هر سال جز برترین‌های بوده‌ام. هر فصل در مراسم اختتامیه بازی‌های سوپر لیگ بسکتبال بانوان پرامتیازترین را معرفی می‌کنند و خوشبختانه بین برترین امتیاز آوران بودم.

تیم ملی بسکتبال بانوان بعد از ۴۰ سال تشکیل شد و مسئولین درصدد اعزام تیم ملی بودند؛ از آنجایی که حدود ۹ سال است که مداوم در اردوی تیم ملی ۵ و ۳ نفره هستم، فکر می‌کردم دیگر آرزویم برآورده شده و می‌توانم لباس تیم ملی بسکتبال بانوان ایران را بر تن کنم. متأسفانه اتفاق دیگری افتاد و داستان آنطور که من می‌خواستم پیش نرفت؛ متأسفانه از لیست تیم ملی کنار گذاشته شدم.

بسکتبال در ایران سلیقه‌ای است؟

ممکن است ۹ مربی بازی تو را قبول داشته باشند ولی یک مربی بازی تو را قبول نداشته باشد یا دیگری را به تو ترجیح دهد؛ اتفاقی که برای من افتاد همین بود.

استخدامتان در آموزش و پرورش چگونه بود؟

مدرک تحصیلی من لیسانس تربیت بدنی است و به همین واسطه در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش شرکت کردم و همان سال قبول شدم، اما متأسفانه به خاطر حضور در تیم شهرستان نتوانستم ادامه دهم. وقتی برای دومین مرتبه در آزمون استخدامی شرکت کردم و قبول شدم و با توجه به گزینش‌های آموزش و پرورش توانستم استخدام آموزش و پرورش شوم.

چه چیزی باعث شد تا به تیم بسکتبال بانوان گروه بهمن بپیوندید؟

ساکن تهران هستم و بعد از ۴ سال می‌خواستم در یک تیم تهرانی حضور داشته باشم، از آنجا که کارنامه‌ی تیم بسکتبال بانوان گروه بهمن بسیار درخشان بود و حضور پرافتخار در بازی‌های غرب آسیا را داشت تصمیم گرفتم تا به عضویت این تیم دربیایم. فصل گذشته با توجه به پتانسیل هم تیمی‌هایم در گروه بهمن توانستیم مقام اول را کسب کنیم و امیدوارم امسال نیز بتوانیم پر قدرت ظاهر شویم.

علت اصلی تفاوت تیم‌های بسکتبال بانوان چیست؟

تیم بسکتبال بانوان نفت آبادان از یک اسپانسر دولتی بهره می‌برد و بودجه اش با باشگاه‌های دیگر متفاوت است؛ بنظرم قوی‌ترین باشگاه ایران که به نحوی شایسته و تمام و کمال به بازیکنان رسیدگی می‌کند باشگاه نفت آبادان باشد.

تیم بسکتبال بانوان نفت آبادان امکانات زیادی دارد. البته نباید فراموش کنیم که باشگاه‌های دیگر مثل نامی نو و گروه بهمن خیلی حرفه‌ای با بازیکنان برخورد دارند و تمام سعی تلاششان را انجام می‌دهند. چه زمانی که در نامی نو حضور داشتم و چه حالا که در تیم گروه بهمن فعالیت دارم، هیچ کمبودی احساس نکرده‌ام.

چه چیزی باعث شده تیم بسکتبال ۳ نفره ایران موفق‌تر از ۵ نفره باشد؟

اعزام‌های متعدد تیم ملی در بسکتبال سه نفره باعث شده تا در این رشته موفق‌تر ظاهر شویم. انجام بازی‌های بیشتر باعث شده تا ملی پوشان با تجربه‌های بیشتری در مسابقات آسیایی و جهانی حاضر شوند.

در رشته بسکتبال پنج نفره بانوان با توجه به اینکه بعد از ۴۰ سال اعزام شدیم و بنظرم معجزه‌ای اتفاق افتاد و توانستیم مقام سوم را کسب کنیم. اگر برای بسکتبال ۵ نفره بازی‌های تدارکاتی بیشتری در خارج از ایران برگزار کنیم موفق تر خواهیم بود.

گفت و گو از: بهنام عبدلی _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 452552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.