گام معیشتی مجلس در مقابل دولت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت اظهارنظرهای مختلفی پیرامون مسائل مهم کشور انجام دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می‌پردازیم.

سه شنبه ۶ آبان ماه

جلسه علنی سه شنبه مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و ادامه بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره بررسی بازار فولاد، بررسی طرح تأمین کالاهای اساسی، سوال از وزیر راه و شهرسازی و… در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

تعیین تکلیف ۴۰۰ هزار واحد در طرح اقدام ملی مسکن

در این جلسه نماینده مردم علی آباد ضمن بیان سوال خود از وزیر راه و شهرسازی در خصوص علت عدم اقدام لازم برای تأمین مسکن مورد نیاز کشور، تاکید کرد که وزارت راه و شهرسازی باید در عمر باقیمانده از دولت برنامه‌ای برای ساماندهی وضعیت بازار مسکن ارائه کرده و آن را با جدیت دنبال کند.

در پاسخ به این سوال محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از تعیین تکلیف ۴۰۰ هزار واحد در طرح اقدام ملی مسکن خبر داد و گفت: ما دو سال پیش تعهد دادیم که اولاً مسکن مهر را در این دوره تکمیل و تحویل مردم کنیم، علاوه بر این، طرح اقدام ملی مسکن را با هدف تولید ۴۰۰ هزار واحد برنامه‌ریزی کردیم که با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته در سراسر کشور پروژه‌های مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن در حال انجام و تکمیل است.

رحمت الله نوروزی پس از استماع توضیحات وزیر راه قانع شد و همچنین فرصتی یک ماه به وزیر راه و شهرسازی ارائه کرد تا با حضور در جلسه‌ای آمار و مستندات خود را در بحث ساخت مسکن به ویژه در حوزه تکمیل مسکن مهر و برنامه‌های طراحی شده برای طرح اقدام ملی مسکن ارائه کند.

سلیمی: مافیای پیچیده‌ای در بازار فولاد شکل گرفته است

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در جلسه علنی سه شنبه مجلس و در جریان بررسی وضعیت بازار فولاد اظهار کرد: در حوزه فولاد در حال حاضر گران فروشی عجیبی در حال انجام است، قرار است ما امسال تا پایان سال ۹۹، ۳۰ میلیون تن فولاد تولید کنیم در حالی که مصرف داخلی ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن است، یعنی ما ۱۶ میلیون تن مازاد تولید داریم.

وی با بیان اینکه ایران در حوزه تولید آهن اسفنجی بزرگترین تولید کننده جهان است، خاطرنشان کرد: برخی اتفاقات موجب گران فروشی در بازار فولاد شده است، یکی اینکه همه محصول در بورس عرضه نمی‌شود بلکه بخش کوچکی عرضه می‌شود که آن هم در رینگ صادراتی است نه داخلی و این باعث شده قیمت داخلی را چین و آمریکا برای ما مشخص کنند، ضمن اینکه قیمت داخل هم نسبت به قیمت فوب ۱۰۰ دلار گران‌تر به فروش می‌رسد.

نماینده مردم محلات در مجلس با بیان اینکه در ۶ ماهه اول امسال ۲۲ درصد تولید فولاد در بورس عرضه شده است، خاطرنشان کرد: مابقی آن کجا رفته؟ همین است که باعث گران فروشی می‌شود. سودش به جیب چه کسانی می‌رود؟ مافیای پیچیده‌ای شکل گرفته است، برخی ورق را از بورس می‌خرند و آن را به یک و نیم برابر به خودروساز می‌فروشند چرا خودرو ساز مستقیم آن را نمی‌خرد؟

سلیمی با اشاره به وجود مشکلاتی در قیمت و نحوه توزیع فولاد تصریح کرد: مشکل دیگر عدم شفافیت است، ۱۶ میلیون تن فولاد صادر می‌شود. در سال ۹۸، ۵ میلیارد دلار از طریق صادرات فولاد درآمد داشتیم این ارز چگونه در داخل وارد چرخه شده آیا به داخل کشور برگشته یا نه؟ چطور هزینه شده است؟

حاجی دلیگانی: زنجیره تولید فولاد دارای تعارض و تضاد جدی است

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی سه شنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص وضعیت بازار فولاد اظهار کرد: سنگ آهن بخشی از معادن و ثروت عمومی و انفال است، متأسفانه زنجیره تولید فولاد در کشور ما دچار تعارض و تضاد جدی است، از یک سو خواستار رهاسازی قیمت محصول تولیدی و از سوی دیگر خواستار رانت و یارانه در نهاده‌های تولید همچون تأمین مواد اولیه و انرژی هستند و این تضاد به ضرر همه شهروندان است.

وی ادامه داد: آنها که اقتصاد بین‌المللی را به رخ سیاست گذاران می‌کشند و خواستار فروش محصولات خود در بازار به نرخ بین‌المللی هستند باید هزینه مواد اولیه و نیروی کار و انرژی خود را نیز به نرخ بازار آزاد و بین‌المللی پرداخت کنند. زمانی که یک واحد تولیدی فولاد در یک سال چندین هزار میلیارد تومان سود داشته است همه آن هنر مدیریتی نیست، بلکه بخشی از آن از جیب فقرا به جیب نامرئی آنها رفته است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک ماه پیش فردی نزد بنده آمده و اذعان کرد در طول چند ماه ۲۰ میلیارد تومان در این بازار سود کرده است. این حاصل مدیریت غلط ماست، ایجاد انحصار در خرید هر محصولی از جمله فولاد در بورس خود بستر فساد را ایجاد می‌کند. بورس باید مردمی شده و ورود اقشار مختلف به آن آزاد شود.

حاجی دلیگانی در پایان تاکید کرد: تعیین قیمت دستوری برای فولاد معنایی ندارد. واحدهای تولیدی قیمت حامل‌های انرژی و مواد اولیه خود را نیز باید به قیمت فوب خلیج فارس دهند. دولت نیز باید حقوق خود را از استخراج معادن بر مبنای قیمت معامله شده در بورس اخذ کند. هر گونه معافیت مالیاتی باید حذف شود. کلیه فعالیت‌های زنجیره تولید، عرضه و انبار داری باید شفاف گردد.

بانکی پور فرد: شیوه امام (ره) در شرایط بحرانی حفظ ساختار اداره کشور بود

امیرحسین بانکی پور فرد در جلسه علنی سه شنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: امروز با فشارهای بین‌المللی که به ایران وارد می‌شود نیازمند قدرت و اراده بیشتری هستیم. هر چه قدرت ما را تقویت کند باید افزایش پیدا کند و برعکس. باید با هر گونه نزاع مقابله کرد چه نزاع بر سر آب، چه نزاع بر سر استیضاح و چه تقابل با دولتمردان.

بانکی پورفرد قوه مقننه را محلی برای تبادل افکار برای تصمیمات عاقلانه جهت رفع مشکلات مردم عنوان کرد و گفت: نزاع مانع تفکر صحیح است. مسئله آب را در تجمع و کشاندن به بدنه مردم دنبال نکنیم بلکه در تصمیمات قانونی در شورای عالی آب در سطح ملی و فرا استانی دنبال کنیم. با تدبیر بهینه مصارف حوزه زاینده رود می‌توانیم مشکل آب فلات میانه ایران را حل کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مورد سوال از رئیس جمهور و یا استیضاح وزرا خطاب به نمایندگان مجلس پیشنهاد کرد که در فراکسیون‌های قوه مقننه کمیته‌هایی تشکیل شود تا این کمیته‌ها منافع و ضررهای سوال و استیضاح را بررسی کنند و بعد از بررسی عملیاتی شدن یا نشدن این دو ابزار نظارتی به صحن علنی کشیده شود. درست است که وضعیت امروز کشور حاصل عملکرد ضعیف مدیران است اما باید به آنها کمک کنیم در عین حال به هیچ مدیری چک سفید امضا نمی‌دهیم و خط قرمز ما فساد و کم کاری است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد ضرورت‌های ازدواج، تقویت خانواده و فرزند آوری گفت: حال خانواده در جهان و ایران خوب نیست. معیشت اقتصادی و وضعیت کرونا ضربه شدیدی به خانواده زده است. درصد موالید ما کم شده و ما در حال ورود به سیاه چاله جمعیتی هستیم. باید علاج واقعه را قبل از وقوع کنیم و اگر این کار را انجام ندهیم تا ۱۵۰ سال نمی‌توانیم از ضررهایش رها شویم.

وی از عملیاتی نشدن تصمیم‌هایی در خصوص سوق دادن مردم به فرزند آوری و ازدواج انتقاد کرد و گفت: علت عملیاتی نشدن این مسائل را پروژه نفوذ می‌دانم. نفوذی که مصداقش را در کنفرانس‌های نایروبی می‌بینیم. همچنین در برخی سندهای بین‌المللی تعهدات خطرناکی وجود دارد که وضعیت ما را بدتر می‌کند. همین برنامه‌های بین‌المللی باعث شده که آمار سقط جنین دنیا ۳۰ برابر کرونا باشد.

چهارشنبه ۷ آبان ماه

جلسه علنی چهارشنبه مجلس به ریاست امیر حسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد و بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد منطقه آزاد قشم، طرح تأمین کالاهای اساسی، گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه موافقتنامه بین دولت‌های ساحلی دریای خزر در زمینه حمل‌ونقل و … در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس که در غیاب قالیباف اداره جلسه علنی را بر عهده داشت، در نطق پیش از دستور خود نسبت به وضعیت بازار بورس اعلام نگرانی کرد و گفت: مردم با اعتماد به سخنان دولتمردان سرمایه خود را در بورس آوردند. امروز دچار ضرر و زیان شده‌اند لازم است که مسئولان سروسامانی به این وضعیت بدهند. امیدوارم ورود اخیر قوه قضائیه بعضی اختلالات را برطرف کند.

در این جلسه همچنین نمایندگان با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس مخالفت کردند و بر این اساس این طرح از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شد؛ هدف آن بود که با اصلاحات انجام شده تغییراتی در رویه اداره مجلس و نحوه‌ی رسیدگی به طرح‌ها و لوایح به وجود آید.

موافقت مجلس با تفحص از منطقه آزاد قشم

گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد منطقه آزاد قشم در دستور کار جلسه چهارشنبه مجلس قرار گرفت. احمد مرادی نماینده بندرعباس به عنوان نماینده متقاضیان تحقیق و تفحص گفت: دلیل اصلی این درخواست ابهامات و شائبه‌های فساد انگیزی است که طی چند سال اخیر مطرح است. تصور مردم این است که انگیزه‌ای برای برخورد با اقدامات غیرقانونی مدیر عامل وجود ندارد. اگر من حاضر به انجام چنین کاری شدم توکل به خدا و اطمینان از پشتیبانی همکاران در مجلس را داشتم.

وی افزود: متأسفانه علی رغم داشتن پرونده چند میلیاردی اختلاس و سوءاستفاده مالی سرنوشت این منطقه مهم، مردم و سرمایه‌گذاران به چنین فردی سپرده شده است.

مرادی با بیان اینکه قشم به حیاط خلوت دولت، نزدیکان و مدیران ارشد آن تبدیل شده، یادآور شد: قشم جولانگاه تصرف در بیت‌المال و خوش خدمتی به افراد خاص شده است و در صورت رسیدگی به تخلفات ردپای برخی افراد معلوم الحال برملا می‌شود لذا امیدواریم برای کشف تخلفات نهایت دقت به خرج داده شود.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس با بیان اینکه مردم انتظار دارند بدانند نتیجه کشف چنین فسادهایی چه خواهد شد، اضافه کرد: اگر جلوی دست‌اندازی به بیت‌المال گرفته نشود فرهنگ اشرافی‌گری نیز به کشور سرازیر خواهد شد.

وی در پایان هدف خود از طرح این تقاضا را حیثیت بخشی به نظام جمهوری اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: تحقیق و تفحص نقطه قوت مجلس است و هزینه‌ای در بر ندارد و در قانون اساسی نیز پیش‌بینی شده است. ما معتقدیم هدف مناطق آزاد، توسعه، رونق اقتصادی و رقابت بوده ولی به دلیل عدم رسیدگی به محلی برای آبروریزی مبدل شده است.

در پایان تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد و منطقه آزاد قشم به رأی مجلس گذاشته شد که نمایندگان با آن موافقت کردند.

انتقاد نماینده مراغه از عدم تکمیل پروژه آزادراه مراغه به هشترود

علی علیزاده در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: جاده مراغه به هشترود راه ارتباطی به شهرستان‌های جنوب آذربایجان غربی و شرقی با مرکز و پایتخت کشور است و جمعیتی حدود سه میلیون نفر برای ارتباط با پایتخت از این جاده استفاده می‌کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: این جاده یکی از قدیمی‌ترین جاده‌های کشور و در عین حال خطرناک‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین جاده‌ها می‌باشد و صدها تصادف در آن رخ داده است. خانواده‌ای در مراغه پیدا نمی‌شود که یکی از اقوام خود را در این جاده از دست نداده باشد.

نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی تصویب کرد: از ۱۰ سال پیش مطالعه پروژه آزادراه مراغه به هشترود آغاز شد و بخشی از پروژه اجرایی شده است، اما متأسفانه تنها ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. وزارت راه و شهرسازی می‌گوید که اعتبار لازم را ندارد و با پیگیری‌های صورت گرفته در یک ماه اخیر از سازمان برنامه و بودجه اعتبار لازم را تهیه کردیم.

علیزاده در پایان تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی همچنان تعلل می‌کند و تمرکز خود را بر روی پروژه‌های غیرضروری گذاشته است.

حمایت رئیس کمیسیون اصل نود مجلس از جرم انگاشتن ترک فعل مسؤولان

نصرالله پژمانفر در جلسه علنی چهارشنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: لازم است تشییع و تسنن در کنار هم قرار گرفته و در مقابل کفار عکس‌العمل مشترک داشته باشند. لازم است رفتارهای خبیثانه ریاست جمهوری فرانسه را محکوم کنیم.

وی با اشاره به سالروز شهادت محمد حسین فهمیده در روز ۸ آبان گفت: این روز نوجوانان و بسیج دانش آموزی است لازم می‌دانم تذکری به تمامی مسؤولان علل الخصوص حوزه آموزش و پرورش و والدین محترم در خصوص مباحث تربیتی داشته باشم که به نظرم مورد غفلت واقع شده است. متأسفانه این غفلت در زمان شیوع کرونا شدیدتر شده و عرصه را تنگ‌تر کرده است.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس یازدهم خطاب به مسؤولان و والدین نوجوانان گفت: وضعیتی را که بین دانش‌آموزانمان شاهدیم بسیار نگران کننده است. این وضعیت نتیجه اقدامات، کاشته‌ها و ترک فعل‌های خودمان است. ما غیر از خودمان کسی را نباید ملامت کنیم. در ساختارهای موجود کشور، به صورت ناقص در حوزه کودک و نوجوان دستگاه یا دستگاه‌های وجود دارد که به نیازهای این دو گروه سنی می‌پردازد. متأسفانه برای دوره نوجوانی که مهمترین گروه سنی است دستگاهی پیش بینی نشده است.

پژمانفر افزود: ما نسبت به نیازهای نوجوانان بی تفاوت هستیم پیشنهادم راه اندازی مجموعه مستقل برای این مقطع سنی در حوزه ورزش، هنر، فضای مجازی، موسیقی و دیگر نیازهای این مقطع سنی است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در ادامه نطق خود در تذکری در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: از اول مهر ماه سال ۹۹ طبق قانون بازنشستگان باید ۹۰ درصد حقوق شاغلین را دریافت کنند که سازمان بازنشستگی برای این موضوع سقفی پیش بینی کرده که باعث شده حقوق بازنشستگان تأمین نشود.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس یازدهم خطاب به آیت الله رئیسی و دستگاه قضا گفت: متأسفانه تا به حال ترک فعل از ناحیه دستگاه قضائی جرم تلقی نمی‌شد. اما اخیراً آیت الله رئیسی فرمودند که ترک فعل مسؤولان جرم تلقی می‌شود. به عنوان رئیس کمیسیون اصل نود اعلام می‌کنم که مجلس آمادگی دارد که در قوانینی که در جهت حمایت از این نگاه لازم است در اسرع وقت و با اولویت ورود پیدا کنیم تا تحرک جدی در مسؤولان در انجام وظایفشان ایجاد شود.

وی با استناد به قانون اساسی از یک وظیفه فرا قوای قوه مقننه سخن به میان آورد و گفت: مجلس طرز کار هر قوه را بر اساس شکایات وارد تنظیم می‌کند. ما آماده هستیم که در طرز کارهای غلط هر سه قوه ورود کنیم. اگر گروه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و نهادهای مردمی شکایاتی در مورد طرز کار قوا دارند آن را مستقیماً به کمیسیون اصل نود بفرستند تا ما تمام توان خود در انجام وظیفه خرج کنیم. در این مدت به پرونده‌های تهیه و توزیع نهاده‌های دامی، فولاد، قاچاق، وزارت نفت، بورس و مباحث دیگر ورود کرد.

حواشی تصویب طرح تأمین کالاهای اساسی در مجلس

در جریان تصویب طرح اصلاح قانون بودجه ۱۳۹۹ کل کشور و الزام دولت به پرداخت یارانه تأمین کالاهای اساسی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که اداره جلسه علنی مجلس را برعهده داشت گفت که در صورت عدم وجود پیشنهادات نمایندگان، متن طرح قرائت و تصویب خواهد شد، اما در صورتی که نمایندگان بخواهند پیشنهادی ارائه کنند این طرح به جلسات آتی مجلس موکول می‌شود.

قاضی زاده هاشمی همچنین گفت که کمیسیون شب گذشته تا ۱۰ شب این طرح را نهایی کرده و نمایندگان تا ۱۰ صبح فرصت ارائه پیشنهاد خود را داشتند.

وی همچنین به نمایندگان توصیه کرد که به دلیل اینکه کمیسیون در مدت طولانی بر روی این طرح کار کرده، پیشنهادات خود را مطرح نکنند تا طرح هر چه سریع‌تر تصویب شود.

همچنین برخی نمایندگان درخواست مطرح کردن رفع ابهام را داشتند که وی اعلام کرد حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه این ابهامات را پذیرفته و لحاظ می‌کند.

بر همین اساس این طرح بدون مطرح شدن پیشنهادات و ابهامات و تنها با مطرح شدن پیشنهاد عباس مقتدایی در مورد تغییر عنوان (که آن هم مورد موافقت مجلس قرار نگرفت) به رأی مجلس گذاشته شد.

در زمان رأی‌گیری نیز نماینده دولت درخواست ارائه نظرات خود و بیان توضیحاتی را داشت که رئیس جلسه این اجازه را به وی نداد. بعد از اینکه جزئیات طرح با رأی ۲۱۵ نماینده به تصویب رسید، قاضی‌زاده‌هاشمی خطاب به نماینده دولت گفت اگر قرار بود شما صحبت کنید، طرح ٢۴٠ رأی مثبت می‌آورد. وی گفت که دولت با این طرح مخالفت داشت.

به گفته امیرآبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس نمایندگانی که پیشنهادات الحاقی به این طرح را داشتند می‌توانند پیشنهادات خود را در جلسه آینده مطرح کنند.

کد خبر 452537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.