مشارکت گسترده شهروندان بسترساز تحقق مردم‌سالاری در شهر است

مشاور امور فرهنگی شهردار اصفهان گفت: دو نکته مهم در مردم سالاری، حضور جامعه مدنی قوی و مشارکت گسترده مردم در جامعه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید رحیم مدنیان امروز _جمعه نهم آبان‌ماه ۹۹_ در شصتمین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی اصفهان فردا که با حضور جمعی از منتخبین شورای معتمدین مناطق شهرداری برگزار شد، اظهار کرد: علاوه بر نظرات جامعه‌شناسی و علوم سیاسی، تجربه‌های بشری ثابت کرده، جوامعی که بیشتر از مردم سالاری و دموکراسی برخوردار هستند، قوام و توانایی بیشتری در حرف مشکلات نسبت به سایر جوامع داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه دو نکته مهم در مردم سالاری، حضور جامعه مدنی قوی و مشارکت گسترده مردم در جامعه است، افزود: هر چه در شهر و کشور جامعه مدنی قوی‌تری داشته باشیم و بسترهای لازم برای مشارکت بیشتر مردم فراهم شود آرامش و آسایش بیشتری برای شهروندان فراهم می‌شود.

مشاور امور فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه از گذشته شهرداران مناطق با بخشی از مردم جامعه به عنوان معتمدین منطقه، ارتباط و مشورت‌هایی داشتند و از نظریات آنها استفاده می‌کردند، گفت: با توجه به اینکه این فرایند سازماندهی نشده بود، آبان ماه سال گذشته شهردار اصفهان پس از بازدید از مناطق مختلف، وجود تشکیلاتی برای استفاده از حضور معتمدین را مورد تاکید قرار داد تا از ظرفیت آنها استفاده بیشتری شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس طرحی آماده و در شورای معاونان شهرداری و سپس در جلسه مدیران مناطق مطرح و در دستور کار قرار گرفت، اما مصادف با جریانات آبان ماه سال گذشته و پس از آن با شرایط سخت کرونایی رو به رو شد و تحقق آن به تأخیر افتاد تا اینکه اواخر اردیبهشت ماه تصمیم بر آغاز فعالیت شورای معتمدین گرفته شد.

مدنیان ادامه داد: در هر منطقه مقرر شد بین ۳۰ تا ۵۰ نفر از معتمدین شناسایی و با مشورت مدیر منطقه این تشکیلات شکل بگیرد تا شورای معتمدین تشکیل و مشکلات منطقه به شهردار منتقل شود که تحقق این مهم باعث ایجاد محیط مناسب‌تری برای زندگی مردم خواهد شد.

وی افزود: همچنین مقرر شد طبق آئین‌نامه بین معتمدان هر منطقه، سه تا پنج نفر انتخاب و این افراد به عنوان معتمدین شهر اصفهان شناخته شوند و جلساتی را با شهردار اصفهان داشته باشند که خوشبختانه این روند انجام و زمینه برای برگزاری جلسه هم‌اندیشی فراهم شد.

مشاور امور فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه در نخستین جلسه معتمدان از مناطق یک، سه، چهار، هشت، ۱۱، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵ حضور داشتند، معتمدان شش منطقه دیگر در جلسه دیگری حضور خواهند داشت، اظهار امیدواری کرد: این تعامل و مشارکت به نحو مطلوب انجام شود تا شهر اصفهان را هر روز آبادتر و مطلوب‌تر برای زندگی شهروندان ببینیم.

باز شدن گره کور بسیاری از مشکلات با مشارکت و همراهی معتمدان محلی

«محمد کیهانی» مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان در ادامه این نشست و به نمایندگی از مدیران مناطق ۱۵ گانه گفت: منطقه هشت با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت پُر جمعیت ترین منطقه شهرداری به شمار می‌رود که خوشبختانه شهروندان در شرایط خاص فعلی و با توجه به امکانات شهرداری، رضایت نسبی از فعالیت شهرداری دارند.

وی افزود: موفقیت شهرداری منطقه هشت در جلب رضایت شهروندان حاصل همراهی، همفکری و کمک افرادی است که منتخبان آنها در این جلسات حضور دارند.

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان با تاکید بر لزوم استفاده از نظرات و راهنمایی معتمدان، تصریح کرد: به دستور شهردار و رئیس شورای شهر به عنوان نمایندگان مدیریت شهری و شورا در همه مناطق در اتاق مدیر منطقه به روی شهروندان همواره باز بوده و آماده شنیدن نظرات آنها بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون بخش زیادی از مشکلات با اعلام نظر، همراهی و مشارکت معتمدان محلی رفع و گره‌های کور باز شده است.

کد خبر 452533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.