موج گرانی‌ها به گوشت قرمز رسید

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به رشد ۲۰ درصدی تولید پنبه در یک‌ سال گذشته، تولید ۳۸۰ هزار تن بذر گندم در سال ۹۹، رشد ۵۲ درصدی تولید لوازم‌خانگی در نیمه نخست امسال، افزایش قیمت مواد شوینده و همچنین افزایش قیمت گوشت قرمز اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش قیمت گوشت قرمز در روند معاملات بازار در حالی اغلب مردم را شگفت زده کرده که بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، تولید گوشت قرمز در کشور نسبت به سال گذشته بیش از ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان گوشت قرمز اصفهان در تشریح آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز، اظهار کرد: قیمت‌ها هر روز در حال افزایش است و نوسانات روزانه در بازار تأثیر محسوسی در کاهش قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز ندارد؛ از بیست و هشتم صفر قیمت گوشت قرمز در بازار افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است.

به گفته پورباطنی به رغم توزیع حجم قابل توجهی از گوشت قرمز دام سبک در بازار، قیمت‌ها هنوز شکسته نشده است و همچنان نرخ گوشت بالا می‌رود. فروشندگان واحدهای صنفی معتبر اتحادیه با اضافه کردن هشت درصد از کل قیمت به نرخ فروش گوشت قرمز در مغازه‌شان فعالیت می‌کنند. قیمت‌ها در بازار فعلاً در حالت شناور به سر می‌برد.

علت چند نرخی بودن گوجه در بازار اصفهان

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه تولید محصول گوجه فرنگی در سطح استان و کشور امسال مطلوب بوده است و این محصول تا ماه گذشته با کمترین نرخ در بازار عرضه می‌شد، اظهار کرد: سرمازدگی محصول در برخی مناطق سبب اختلال در روند تولید و عرضه به بازار شده است و همزمان با نیاز بازار داخلی صادرات این محصول نیز ادامه دارد.‌

حاجی مرادی حاجی مرادی همچنین قیمت مرغ در بازار را تابع قیمت نهاده‌ها دانست و خاطرنشان کرد: هم اکنون به دلیل کمبود نهاده‌های دامی در سطح کشور قیمت مرغ صعودی است.

وی همچنین احتمال افزایش قیمت محصول سیب زمینی را رد کرد و افزود: امسال ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی در سطح استان به ویژه منطقه فریدن برداشت می‌شود که از کشاورز به نرخ هر کیلو ۱,۵۰۰ تومان خریداری شده و در میدان میوه تره بار بین ۱۷۰۰ تا سه هزار تومان عرضه می‌شود.

گاز خانگی هرگز قطع نمی‌شود

وزیر نفت درباره وضع گازرسانی به شهرها و روستا در آستانه فصل سرما، اظهار کرد: اگرچه ممکن است مشکلاتی در تأمین گاز وجود داشته باشد، اما در هیچ شرایطی اجازه قطعی گاز خانگی را در زمستان پیش رو نخواهیم داد، در عین حال مردم را دعوت به صرفه‌جویی می‌کنیم، زیرا مصرف بی رویه نادیده گرفتن حقوق دیگران است.

پیش تر نیز معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرده بود با توسعه گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع کشور، تولید روزانه گاز طبیعی در زمستان امسال به ۸۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

تربتی پیش‌بینی کرده تولید روزانه گاز در کشور در زمستان امسال به ۸۰۰ میلیون مترمکعب برسد (این رقم در تابستان به روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسید)؛ اولویت وزارت نفت نیز گازرسانی به بخش‌های خانگی و تجاری است که امسال در فصول سرد مصرف این بخش به روزانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب هم می‌رسد.

۷۰ هزار تن روغن در زنجیره تأمین توزیع می‌شود

از اواخر شهریورماه مشکلات بازار روغن خبرساز شد؛ تا جایی که در روزهای اخیر برخی فروشگاه‌ها تعداد روغنی که به هر فرد می‌فروشند را محدود کردند.

این وضعیت باعث افزایش قیمت روغن هم شده؛ به‌طوری‌که شاخص تورم در مهرماه نشان می‌دهد قیمت در گروه روغن و چربی‌ها نسبت به شهریورماه ۱۶.۲ و در مقایسه با مهر سال قبل ۳۴.۸ درصد افزایش داشته است.

در همین رابطه حسن حنان، معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران، درباره وضعیت روغن در کشور و موضوعات مطرح شده در فضای مجازی اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت تأمین و موجودی کالای روغن برای مصارف خانوار و صنف و صنعت در شرایط مطلوب‌تر قرار دارد و بهتر از هر زمان دیگری در حال تأمین است.

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت نیز از تأمین ۷۴۱ میلیون دلار ارز برای روغن خام و ۶۶۴ میلیون دلار ارز برای دانه‌های روغنی در ۷ ماهه امسال خبر داد و گفت: عمده نیاز روغن کشور از مسیر واردات تأمین می‌شود و ضریب وابستگی به واردات در این کالا نسبت به کالاهای دیگر بیشتر است.

پرداخت فوق‌العاده کادر درمان به محض اعلام آمادگی وزارت بهداشت

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هر زمانی که وزارت بهداشت امکان اجرای این موضوع را داشته باشد و احکام کارکنان خود را اصلاح کند، ما منابع مالی پرداخت فوق‌العاده ویژه را تأمین خواهیم کرد؛ همچنین در بودجه ۱۴۰۰ نیز این موضوع خواهد آمد.

نوبخت همچنین اعلام کرد: در ادامه پرداخت ۶ هزار میلیارد تومان برای تأمین بودجه معوقات کارانه کادر درمان تا پایان سال ٩٨، عصر امروز پنج هزار و ۵ ٠٠ میلیارد تومان دیگر از محل منابع صندوق توسعه ملی برای این منظور تخصیص داده شد؛ خوشبختانه به این ترتیب تمامی معوقات کارانه‌ها تسویه شد.

واریز ۶۰۰ میلیون یورو به حساب خزانه برای مقابله با کرونا

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تاکنون معادل ریالی ۶۰۰ میلیون یورو بابت هزینه‌های مقابله با بیماری کرونا به حساب خزانه واریز شده است تا در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

همتی تصریح کرد: بانک مرکزی به خوبی واقف است که با توجه به وجود شوک منفی عرضه، ناترازی بانک‌ها و نیازهای مالی دولت امروز افزایش نرخ سود بانکی سیاستی نیست که توفیق قطعی داشته باشد و بر همین اساس به دنبال روش‌های دیگری برای کاهش فشار تورمی در بازارها است.

وی گفته است: حجم تأمین ارز توسط بانک مرکزی و بازار ثانویه در هفت ماهه سال، رقمی حدود ۱۸.۵ میلیارد دلار بوده است.

بانک مرکزی اعلام کرد: در هفت ماه گذشته مبلغ ۶ میلیارد و ۱۲۴ میلیون دلار توسط این بانک برای تأمین کالاهای اساسی و دارو اختصاص یافته، اما تعیین «اولویت بندی» نوع و میزان ارز کالاها برعهده وزارتخانه‌های صنعت، جهاد کشاورزی و بهداشت است.

بر پایه بخشنامه بانک مرکزی، مقرر شد سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون‌بانکی) از طریق درگاه‌های اینترنتی و خودپردازها در هر شبانه روز از مبدا هر کارت به ۶۰ میلیون ریال باقی بماند و میزان کارمزد انتقال وجه بیش از ۳۰ میلیون ریال به صورت پلکانی محاسبه خواهد شد.

آخرین وضعیت سهام پالایشی یکم اعلام شد

پالایشی یکم باقی مانده سهام دولت در چهار پالایشگاه تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس است و بعد از سهام دارایکم، دومین ETF (صندوق سرمایه گذاری دولت) دولت محسوب می‌شود. مطابق مقررات، یک ماه بعد از پایان پذیره‌نویسی امکان معامله برای صندوق‌های ETF فراهم می‌شود. البته مهلت پذیره نویسی دارایکم اول خردادماه به پایان رسید و این صندوق در هشتم تیرماه قابل معامله شد. بر این اساس و با توجه به اینکه پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم تا ۳۰ شهریور ماه ادامه داشت؛ بنابراین انتظار می‌رفت از اوایل آبان ماه امکان معامله برای این صندوق فراهم شود.

همایون دارابی، کارشناس اقتصادی گفت: نسبت نقدینگی بازارها هر روز کوچک‌تر می‌شود که برای قیمت‌ها در آینده چالش جدی ایجاد می‌کند. هر چند به دلیل افزایش نرخ ارز شانس ابتلاء به ابرتورم کمتر شده اما در مجموع شاهد کوچک شدن بازارها در برابر نقدینگی خواهیم بود که باعث پررنگ‌تر شدن تحولات قیمتی در بازارها می‌شود.

وی با بیان اینکه بازار بورس همچنان روند اصلاحی خود را طی می‌کند و این روند اصلاحی طبیعی است، اظهار کرد: شاخص بورس از ابتدای سال در سطح ۵۵۰ هزار واحد قرار داشت در حالی که در زمان اوج، به بیش از دو میلیون و ۸۰ هزار واحد رسید بنابراین تاکنون کمی بیش از ۳۲ درصد افت کرده است بنابراین، این اصلاح غیرعادی نبوده و در حال حاضر همچنان در فاز اصلاح قرار دارد.

کد خبر 452498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.