اما و اگرهای انتخاباتی لاریجانی

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

علم‌الهدی: نمی‌شود بخاطر کرونا همه جا تعطیل شود

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد علم‌الهدی، در دیدار با سرپرست اداره‌کل بیمه سلامت خراسان رضوی گفت: متأسفانه شرایط اقتصادی همه استان‌های کشور بخاطر شیوع ویروس همه‌گیر کرونا دچار مشکل شده است.

وی ادامه داد: تصمیمات در خصوص اعمال محدودیت‌های مرتبط با کرونا می‌بایست بر اساس شرایط هر استان باشد. نمی‌شود به مردمی که دچار مشکل اقتصادی هستند امر و نهی کنیم و از طرفی هزینه‌های غربالگری را هم خودشان متقبل شوند.

امام جمعه مشهد گفت: اگر محدودیت‌ها اعمال می‌شوند لااقل هزینه‌های غربالگری زیر پوشش بیمه قرار گیرد؛ مسئولان بیمه سلامت پیگیر باشید تا طبق فرمایش مقام معظم رهبری هم سلامت مردم به مخاطره نیافتد و هم وضع اقتصادی آنها بیش از این دچار مشکل نشود.

وی افزود: افزود: می‌توان در مورد غربالگری قوی‌تر عمل کرد زیرا این روزها ابتلاء به ویروس کرونا بیشتر شده که مستلزم همکاری تمام دستگاه‌ها برای مهار آن است.

حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی ادامه داد: وضعیت استیصال بخاطر شیوع ویروس همه‌گیر کرونا برای جامعه پیش آمده است. اگر بخواهیم نسبت به گذشته بررسی کنیم با اینکه ویروس گسترش بیشتری پیدا کرده اما نسبت به روش درمان آن آگاه‌تر شده‌ایم.

وی گفت: بیمه سلامت نقش بسیار مهمی در جامعه دارد و خواهد داشت زیرا اگر همه مردم دارای بیمه سلامت باشند دیگر نگران هزینه‌ها نیستند و فقط به بیمارستان مراجعه می‌کنند تا از بیماری خودشان مطلع و درمان شوند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: در چارچوب فعالیت قرارگاه مواسات که بنا بر دستور مقام معظم رهبری صورت گرفته، پیشنهاد دادیم غربالگری در حاشیه شهر انجام شود تا مردم مناطق محروم و دچار فقر امکانات بهداشتی زیر پوشش رفته و جلوی گسترش ویروس کرونا گرفته شود.

وی ادامه داد: از مسئولان بیمه سلامت هم می‌خواهم توجه ویژه‌ای به کادر درمان داشته باشند و برای راحتی کار این عزیزان غربالگری گسترده‌ای انجام دهید.

لاریجانی برای آینده سیاسی خود چه در سر دارد؟

علی لاریجانی، اگرچه این روزها بازنشستگی سیاسی خود از پارلمان را می‌گذراند و خودش هم رغبت حضور در انتخابات اسفند ۹۸ را نیز نداشت، اما با اخباری که از سوی رئیس دفتر ریاست جمهوری منتشر شده، معلوم شد هنوز هم یکی از گزینه‌های اسم و رسم‌دار برای خیلی مأموریت‌های مهم است. او که به لابی‌های خاص مشهور است، خیلی وقت پیش متوجه شد که باید میخ خود را کجا بکوبد تا بلند شدن از صندلی ریاست مجلس مساوی با انفعالش در عرصه سیاسی نباشد. از همان زمان که رئیس جمهور چین به ایران آمده بود و بنای ارتباط با چین گذاشته شد، مأموریت حاکمیتی ارتباط با چین به او سپرده شد. در همین راستا علی لاریجانی به پکن سفر کرد و به همراه رؤسای کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون انرژی و چند نفر از وزرا از جمله وزیر اقتصاد، برنامه استراتژیک بلندمدتِ ایران و چین را دنبال کرد. این در شرایطی بود که چین تنها کشوری بود که رسماً از ایران نفت خریداری می‌کرد. نفت ایران در اثنای تحریم‌ها فروش چندانی نداشت؛ کاهش درآمد ارزی، منجر به کسری بودجه زیاد و البته کاهش ذخایر دلاری کشور شده بود و مواد اولیه برای خیلی از کارخانجات که منابع دلاری نداشتند، نمی‌رسید. قرارداد با چین در چنین شرایط منعقد شد و لاریجانی نقش مهمی در «قرارداد ۲۵ ساله با چین» ایفا کرد. حالا معلوم شده این همکاری فقط به دوره ریاست قوه مقننه مربوط نمی‌شود و قرار است ادامه‌دار باشد. هیأت دولت روز دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ پیش‌نویس نهایی برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین را بررسی و تأیید کرد و در این نشست به وزارت خارجه مأموریت داده شد که طی مذاکرات نهایی با چین، بر اساس منافع متقابل بلندمدت، این برنامه را به امضای طرفین برساند.

صلاحیت مجلسی که ذوالنوری در آن صلاحیت دارد، اما علی مطهری نه، چگونه تأیید شد؟

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در رابطه با رواج توهین و تهمت توسط برخی نمایندگان مجلس نسبت به رئیس جمهور و واکنش رهبری برای دومین بار به این اقدام نمایندگان، گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که با گذشت زمان از مجلس یازدهم، شاهد هستیم این است که این نمایندگان از شعارهای خود عدول کرده و گویا فراموش کرده اند که با برخی شعارهای انقلابی گری، مردم را فریب دادند.

میبدی افزود: نمایندگان مجلس یازدهم با وعده و عیدهای فراوان به مجلس راه یافتند اما در عمل هیچ اقدام مؤثری را از آنها شاهد نیستیم.

این مدرس حوزه با بیان اینکه وعده حل مشکلات اقتصادی و روش‌های انقلابی گری مجلس یازدهمی‌ها به جایی نرسید، اظهار کرد: از روزی که مجلس یازدهم با شعارهای انقلابی به روی کار آمده جز گرانی تورم و کاهش اعتبار بورس میان مردم دستاوردی هم داشته است؟ البته که نمی‌توان فقط مجلس را مقصر دانست اما نمایندگان دوره یازدهم پارلمان بنای آغاز به کار را حمله به دولت قرار دادند و از همین رو هم می‌توان گفت، عملکرد مجلس کشور دستاوردی برای عموم مردم نداشته است.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم درباره استفاده ابزاری از قرآن عنوان کرد: زمانی که اختلافات و کشمکش‌ها بر سر قدرت در هر کشوری افزایش پیدا کند در مسائل سیاسی آن کشور هم تأثیر گذار است. به همین دلیل شاید بتوان گفت امروز دغدغه مجلس یازدهم مطالبات عمومی مردم نیست.

میبدی با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم از اساس و ابتدا عملکردی غیر قابل دفاع داشته اضافه کرد: مجلسی که با شعار اعدام رئیس جمهور یا استیضاح او بخواهد رأی جمع کند، تکلیف مشخصی در قبال مردم دارد.

ستون خیمه خانواده زن و مادر است

حسینعلی امیری در دیدار با فراکسیون زنان مجلس گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌ها و امتیازات جامعه ایرانی اهمیت دادن به جایگاه خانواده است. خانواده اصلی است که در نظام دینی و جمهوری اسلامی و تاکید رهبران ما بر اهمیت آن بوده است.

امیری ادامه داد: مجلس شورای اسلامی دارای قدرت قانونگذاری و نظارت است. قانون اساسی اختیارات خیلی زیادی به مجلس شورای اسلامی داده است و اینکه امام فرمودند که مجلس در رأس امور است واقعاً مجلس در رأس امور است.

معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: هیأت وزیران اساساً به نوعی با رأی مجلس مشروعیت پیدا می‌کند و در طول تشکیل دولت مجلس در حوزه وظایف نظارت دارد و تقنین بخش قابل توجهی از اختیارات و وظایفی است که مجلس شورای اسلامی دارد که انجام این وظایف و اختیارات می‌تواند مثمر ثمر و گره‌گشا باشد.

امیری افزود: یکی از قدرت‌های مجلس که به آن کمتر توجه می‌شود قدرت فضاسازی مجلس است. تریبون مجلس بسیار مهم است و بخشی از ایجاد فرهنگ در جامعه از طریق همین تریبون مجلس اتفاق می‌افتد. مجلس و تریبون نمایندگان مجلس تنها تریبونی است که هیچ محدودیتی برای هر نوع اظهارنظر نسبت به مسائل کشور وجود ندارد. نمایندگان در اظهارنظر در راستای وظایف قانونگذاری کاملاً آزاد هستند. لذا تریبون مجلس می‌تواند بخشی از مسائل مربوط به حقوق زنان که ریشه فرهنگی دارد را اصلاح کند.

وی ضمن اشاره به دغدغه‌هایی که مطرح شد ادامه داد: بخشی از مشکلاتی که وجود دارد به خاطر مشغله خیلی زیادی است که بخش‌هایی از دولت به خصوص در شرایط تحریم و از سال گذشته هم کرونا به آن اضافه شده با آن مواجهه است. این مشکلات موجب شده که اولویت‌ها در کشور و در دولت در برخی موارد تغییر کند و پرداختن به بعضی از ضرورت‌ها در مقطع کوتاهی کمرنگ شود بنابراین بخشی از کارهای انجام نشده ناشی از این مشغله‌ها که شرایط محیطی و بیرونی تحمیل نموده است، می‌باشد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور یادآور شد: گمان نمی‌کنم کسی در دولت خواسته باشد در حوزه زنان و خانواده رویکردی غرب مابانه داشته باشد و در این حوزه رویکرد توأم با محوریت آموزه‌های اسلامی و فرهنگ ایرانی ما بارها در برنامه‌های دستگاه‌های متولی این امر متجلی شده است.

کد خبر 452489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.