سارق کاشی‌های سقاخانه چهارراه نقاشی دستگیر شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از دستگیری سارقان کاشی‌های سقاخانه چهارراه نقاشی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند روز پیش بود که خبری مبنی بر دزدیده شدن کاشی‌های سقاخانه معروف اصفهان در چهارراه نقاشی در فضای مجازی پخش شد. سارقان کاشی‌های بخش بالایی که عبارتی بر آن نقش بسته بود را دزدیده بودند. از همان تلاش‌ها برای شناسایی و دستگیری متخلفان آغاز شد و حالا خبر می‌رسد که سارقان این کاشی‌ها دستگیر شدند.

فریدون الهیاری در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: طبق گزارش یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان، در همان شب سرقت، سارقان با همکاری نیروی انتظامی دستگیر می‌شوند. کاشی‌ها نیز در همان زمان تحویل یگان حفاظت شده و این مسئله در دستگاه قضائی در حال پیگیری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: سقاخانه‌ها یک فضای شهری با ارزش معماری، تاریخی و فرهنگی هستند که وجود و نمایش آن‌ها در شهر هویت و ارزش پیدا می‌کند. کشیدن حفاظ یا حصار به دور این آثار منظر را خراب می‌کند و باید به صورت ریشه‌ای با رفتارهایی نظیر دزدیدن کاشی‌ها برخورد کرد.

وی تاکید کرد: امکان استقرار نیرو و یا محصور کردن همه آثار دارای ارزش تاریخی وجود ندارد، با این حال برخی بناهای شاخص و مهم ثبت ملی شده، پروتکل‌های حفاظتی خاص خود را دارند و برخی دیگر این امکان وجود ندارد. برخی نمادها در شهر به لحاظ معماری و شهرسازی دارای ارزش هستند و باید برای حفاظت از آن‌ها فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

الهیاری افزود: البته به یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز گفته شده تا پایش‌ها و نظارت‌های شبانه خود را افزایش دهد. همچنین نیروی انتظامی نیز در این زمینه همکاری خواهد کرد؛ اما حفاظت فیزیکی مستقر و مستقل از تمام آثار غیرممکن است.

کد خبر 452477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.