هشت نوشیدنی گیاهی که آب روی آتش برای گلودرد هستند

اهمیت دمنوش ضد ویروسی، زمان مناسب خوردن ناهار برای کاهش وزن، هشت نوشیدنی گیاهی مفید برای گلودرد، کنترل اضطراب با این رژیم غذایی و آشنایی با خوراکی‌های ضد کرونا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص طب سنتی، در خصوص استفاده از دمنوش‌ها برای پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های ویروسی در پاییز و زمستان، اظهار کرد: بیماری‌های ویروسی همچون آنفلوانزا و سرماخوردگی شامل دو فاز هستند، فاز اول که حاد است، بیمار کاملاً بد حال بوده و تب و ضعف شدیدی دارد و توصیه اصلی ما در این فاز بیماری استراحت و مصرف فراوان مایعات است.

فاضله حیدریان، افزود: از مصرف خوراکی‌های گرم مانند چای زنجبیل، آویشن و موارد دیگر در فاز حاد بیماری‌های ویروسی به طور جدی پرهیز کنید. دمنوش‌هایی که مصرف آنها در این زمان توصیه می‌شود شامل دمنوش عناب، ختمی، لعاب بهدانه، نشاسته است.

این متخصص طب سنتی، با تاکید بر اهمیت رفع یبوست در فاز حاد بیماری، تصریح کرد: یکی از بهترین درمان‌ها برای رفع یبوست خاکشیر است که نحوه مصرف آن باید به این صورت باشد که دو قاشق غذاخوری خاکشیر را در یک لیوان آب داغ ریخته و صبح‌ها به صورت ناشتا مصرف کنید. دقت کنید پس از مصرف خاکشیر تا نیم‌ساعت صبحانه نخورید. همچنین مصرف انجیر و آبی که انجیر در آن خیس شده نیز به عنوان یک ملین خوب توصیه می‌شود.

حیدریان، خاطرنشان کرد: مصرف مایعاتی مانند آب سیب، آب لیموشیرین در این زمان بسیار توصیه می‌شود اما، بهتر است از مصرف آبمیوه‌های ترش مانند آب پرتقال پرهیز کنید زیرا ممکن است طول دوران بیماری یا ضعف ناشی از بیماری را افزایش دهد.

زمان مناسب خوردن ناهار برای کاهش وزن

در وعده ناهار زمان خوردن آن نیز بسیار مهم است و باید در ساعت ۱۲ و نیم خورده شود. در وعده ناهار غذاهایی مانند مرغ، گوشت‌های بدون چربی و ماهی مصرف کنید و همچنین از برخی چربی‌های سالم مانند آوکادو یا روغن زیتون که سبب جذب ویتامین‌های محلول در آب مانند ویتامین‌های دی، آ، و ای می‌شوند، استفاده کنید.

در این وعده غذایی از غذاهای سرخ شده که موجب تنبلی شما در عصر می‌شود و هضم آنها کند است اجتناب کنید. به غیر از خوردن این مواد غذایی در وعده ناهار زمان خوردن آن نیز بسیار مهم است و باید در ساعت ۱۲و نیم خورده شود.

کنترل اضطراب با این رژیم غذایی

اختلالات اضطرابی یک گروه ناهمگن از اختلالات رایج سلامت روان است که اغلب با ترس بیش از حد، نگرانی و بیش انگیختگی مشخص می‌شود. اشکال مختلفی از اضطراب وجود دارد که شامل اختلال اضطراب عمومی، اختلال هراس، اختلال اضطراب اجتماعی و مواردی از این دست می‌شود.

دکترای تخصصی علوم تغذیه، اظهار کرد: علت اصلی اضطراب به خوبی مشخص نشده، اگرچه یک جز ژنتیکی واضح برای اضطراب شناخته شده است. همچنین یک تجربه ناخوشایند در دوران کودکی می‌تواند یک عامل مهم اضطراب باشد و ممکن است فرد را تا بزرگسالی تحت تأثیر قرار دهد.

مهسا مؤذن، افزود: در این زمینه درمان‌های تغذیه‌ای که علت‌های متابولیکی اساسی اضطراب را مورد هدف قرار می‌دهد، می‌تواند مؤثر باشد. برای مثال نداشتن تعادل قند خون یا گرسنگی می‌تواند اضطراب را افزایش دهد و در صورتی که علائم اضطراب در اواخر صبح یا بعد از ظهر، پس از چندین ساعت گرسنگی بدتر شود باید به این امر مشکوک شد. بنابراین دریافت وعده‌های غذایی کوچک‌تر و متعادل حاوی پروتئین و کربوهیدرات‌های با گلیسمی پایین و حفظ زمان بندی وعده‌های غذایی توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: در اضطراب کمبودهای تغذیه‌ای به ویژه ویتامین D، ویتامین‌های B و منیزیم ممکن است وجود داشته باشد. کمبود منیزیم می‌تواند ایجاد اضطراب کند و از طرفی اضطراب هم می‌تواند از دست دهی منیزیم را افزایش دهد.

دکترای تخصصی علوم تغذیه، تاکید کرد: در صورتی که دریافت فولیک اسید، B۱۲، روی، منیزیم و ویتامین D در رژیم غذایی کمتر از دریافت مرجع رژیمی (DRI) باشد نیز دریافت این مواد مغذی به کمک مولتی ویتامین در نظر گرفته می‌شود.

به گفته مؤذن، حذف غذاهای حاوی کافئین (همچون قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا) نیز به مدت سه تا چهار هفته برای مشاهده احتمال کاهش اضطراب توصیه می‌شود. البته علائمی مانند سردرد برای قطع به یک باره مصرف کافئین به مدت هفت تا ۱۰ روز پیش بینی می‌شود.

دکترای تخصصی علوم تغذیه، گفت: کاهش مصرف کافئین به مقادیر نصف گذشته، هر از چهار تا هفت روز ممکن است از این امر جلوگیری کند. تغییر مصرف قهوه به چای سبز نیز می‌تواند کمک کننده باشد. زیرا چای سبز کافئین کمتری داشته و حاوی «تیانین»، یک اسید آمینه آرام بخش است. اضطراب ممکن است با دوزهای پایین کافئین (مقادیر موجود در قهوه‌ای که کافئین زدایی شده) نیز برانگیخته شود. در این صورت تغییر به چای‌های عاری از کافئین ممکن است لازم باشد.

وی خاطرنشان کرد: یک مطالعه که به تازگی بر روی بانوان سالم انجام شد، نشان داد دریافت بیشتر غذاهای تخمیر شده که حاوی پروبیوتیک‌هاست، همچون ماست، کفیر و سبزی‌هایی که تحت تخمیر لاکتیک اسیدی قرار گرفته‌اند، ممکن است در برابر علائم اضطراب اجتماعی و روان رنجوری (نوروتیسیزم) محافظت کننده باشد.

به گفته وی، همچنین مصرف بالای میوه‌ها، سبزی‌ها و مداومت در ورزش کردن با کاهش اضطراب اجتماعی همبستگی دارد. به علاوه، دریافت‌های غذایی که به تولید انتقال دهنده‌های عصبی کمک می‌کند، ممکن است در کاهش اضطراب نقش داشته باشد. برای مثال کمبود اسیدهای آمینه «تریپتوفان»، «فنیل آلانین» یا «تیروزین» با اضطراب در ارتباط است.

وی با بیان اینکه همچنین به طور سنتی، اسطوخودوس به عنوان یک داروی گیاهی با خواص ضد اضطراب همراه بوده است، اضافه کرد: بوی اسطوخودوس نیز آرام بخش است؛ بنابراین نگهداری یک گلدان پر از گل‌های اسطوخودوس (حتی خشک شده) یا استفاده از اسپری روغن اسطوخودوس می‌تواند کمک کننده باشد. استفاده از کپسول اسطوخودوس هم می‌تواند آرامش بخش بوده و نیاز به داروهای آرام بخش را کاهش دهد.

دکترای تخصصی علوم تغذیه، اظهار کرد: البته باید توجه داشت که اسطوخودوس ممکن است باعث خواب آلودگی شود و مصرف آن احتمال دارد با برخی داروها همچون ضدتشنج‌ها، ضد انعقادها و داروهای کاهنده کلسترول تداخل داشته باشد.

وی تاکید کرد: علاوه بر این، اگر بانویی باردار یا شیرده باشد و یا فردی از داروها یا مکمل‌هایی که باعث خواب آلودگی یا کاهش فشار خون می‌شود استفاده می‌کند، اسطوخودوس را نباید بدون توصیه پزشکی مصرف کرد. در نهایت، روش‌های درمانی مانند مراقبه (مدیتیشن) و یوگا نیز ممکن است برای کاهش اضطراب مفید باشد.

چه خوراکی‌هایی ضد کروناست؟

ویروس کرونا طبع سرد دارد، به همین علت کارشناسان توصیه می‌کنند برای در امان ماندن از این ویروس، افراد مواد غذایی دارای طبع گرم مصرف کنند.

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه ویروس کرونا طبعی سرد دارد، اظهار کرد: برای مقابله با این بیماری، مصرف مواد غذایی که طبع گرم دارند مانند سیر، دارچین، زنجبیل، رازیانه، زیره و ترکیب سیاه دانه و عسل پیشنهاد می‌شود.

ودود خوش‌طینت در مورد اینکه چه مواد غذایی در پیشگیری از ابتلاء به کرونا مؤثر هستند، گفت: ویروس کرونا طبع سرد دارد و افراد برای مبارزه با این بیماری باید غذاهایی که طبع گرم دارند مصرف کنند؛ در نتیجه مصرف مواد غذایی حاوی سیر، دارچین، زنجبیل، رازیانه و زیره در این دوره پیشنهاد می‌شود.

وی تصریح کرد: مصرف سه تا پنج گرم زنجبیل در روز، هویج، ترکیب سیاه دانه و عسل، مالیدن روغن شامل ترکیب نعنا و بادام شیرین، بادکش گرم کتف و ریه، مصرف جوشانده شامل زنیان، نعنا، شوید همراه عسل و مخلوط یک واحد نمک، ۵ واحد عسل و ۳ واحد لیمو ترش بسیار مفید خواهد بود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه مصرف آب سیب هر هشت ساعت یک بار توصیه می‌شود، از مردم درخواست کرد: حتماً از ماسک و دستکش استفاده کنند و از ترددهای بیجا اجتناب کرده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

هشت نوشیدنی گیاهی مفید برای گلودرد

گلودرد یکی از نشانه‌هایی درد آوری است که بسیاری از افراد در سراسر جهان با آن درگیر هستند و همین سبب می‌شود تا برخی به دنبال رهایی فوری از این احساس دردآور باشند؛ حال چه از طریق خوردن داروهای ضد التهابی باشد و یا توسل به نوشیدنی‌های گیاهی که به نرم شدن گلو و رهایی از التهاب در مدت زمان کوتاه کمک می‌کند.

وقتی شما گلودرد و سرفه دارید، نخستین چیزی که میل غریزی تان شما را ترغیب می‌کند که بخورید، به احتمال زیاد یک نوشیدنی گرم مانند یک فنجان بزرگ چای است. غریزه شما درست می‌گوید. «استفن پارودی» (Stephen Parodi) متخصص بیماری‌های عفونی، گفت: برخی چیزها تسکین موضعی درد هستند و برخی به تولید مخاط کمک می‌کنند. با این حال دکتر پارودی می‌گوید تحقیقات این مسأله را که یک نوع چای، مفیدتر از بقیه انواع دیگر برای علائم سرماخوردگی معمول ویا آنفلوانزا هستند را تأیید نکرده است.

وی ادامه داد: هیچ تحقیقات خاصی وجود ندارد که بیان کند یک نوع چای خاص و یا ترکیب خاصی برای درمان خانگی بهترین است و هر فرد به رویکردهای مختلفی پاسخ می‌دهد.

«لیزا مک دونالد» مالک کافه «TeaHaus» در شهر «آن آربور» در ایالت میشیگان آمریکا که زندگی حرفه‌ای‌اش را صرف یادگیری خواص چای کرده است، نظری متفاوت نسبت به دکتر پارودی دارد. وی اظهار کرد: این برای من مهم است که مردم بفهمند چای‌های سفید، سبز، اولانگ، زرد و سیاه همه یک گیاه هستند و بنابراین همه آن‌ها سالم‌اند. من شدیداً مردم را به نوشیدن چایی که از آن لذت می‌برند، تشویق می‌کنم، چرا که هیدراته ماندن (رساندن آب به بدن) و استفاده از فواید چای مهم است.

این بدان معناست که اگر شما تلاش فراوان می‌کنید که یک فنجان چای سبز بنوشید- در زمانی که می‌توانید به آسانی چند فنجان چای سیاه بخورید- شما ممکن است تمامی فرصت‌های نوشیدنی تان را در فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا از دست بدهید. پس چایی‌های زیر را امتحان کرده، به آن‌ها یک قاشق عسل اضافه کنید و ببینید کدام را بیشتر دوست دارید. قول می‌دهیم در مدت زمانی کوتاه گلودرد شما را آرام کند.

۱ - چای ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان از گیاهی به نام «Glycyrrhiza glabra» سرچشمه می‌گیرد که ماده‌ای اساسی در طب سنتی چین محسوب می‌شود. در حالی که ممکن است شیرین بیان به عنوان یکی از بهترین مواد تسکین دهنده مشکلات گوارشی مانند سوزش سر معده شناخته شود، بر پایه یک مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۵ از سوی آکادمی علوم پزشکی چین منتشر شد، به خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی شیرین بیان اشاره شده که می‌تواند در مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌هایی که باعث گلودردهای عفونی می‌شوند، کلیدی باشد.

۲- چای ریشه گل ختمی

«Althaea officinalis» یک گیاهی است که بیشتر با نام «ریشه گل ختمی» شناخته می‌شود و ماده‌ای چسبناک و ژل مانند به نام «لیزاب» یا «موسیلاژ» ترشح می‌کند که می‌تواند اثر تسکینی برای گلو داشته باشد. بنابر پژوهش کوچکی که سال ۲۰۱۴ به انجام رسید، این ماده همچنین دارای خواص تسکین درد است؛ خصوصاً زمانی که صحبت از التهاب- یکی از علائم گلودرد- انجام می‌شود. لیزا مک دونالد پیشنهاد می‌کند ریشه شیرین بیان و ریشه گل ختمی را در یک چای گیاهی با هم ترکیب کنید. چای به دست آمده کاملاً شیرین و نرم است که گلو را نرم می‌کند

۳ - چای بابونه و عسل

این متخصص چای تاکید دارد که اگر یک چای کلاسیک‌تر می‌خواهید، چای بابونه و عسل گزینه‌ای مناسب برای گلودرد است. این چایی بسیار آرام‌بخش است.
عسل به شما کمک می‌کند تا گلو را با لایه‌ای که به تسکین درد کمک می‌کند، بپوشانید. نشان داده شده است بابونه که سرشار از آنتی اکسیدان است، نرم کننده گلو، تسکین دهنده درد و گرفتگی صداست.

۴ - چای زنجبیل

زنجبیل و خسرودار (گانگال) که دارای ریشه‌ای مشابه هستند، به دلیل اثرات ضد التهابی شأن مشهور هستند. این متخصص چای‌ها می‌گوید: در حالی که این چای برای درمان التهاب و عفونت عالی است؛ اما افزودن کمی دارچین به این چای می‌تواند اثر آن را بسیار بیشتر کند؛ همچنانکه عطر و طعم خوبی به آن می‌بخشد.

۵ - چای زردچوبه

زردچوبه که از همان خانواده زنجبیل است، مدتهاست که در کشورهای آسیای جنوبی به عنوان یک ضد عفونی کننده استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن زردچوبه به عنوان چای ممکن است دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی باشد؛ همچنانکه برای آرام شدن ناراحتی معده شناخته می‌شود.

۶ - چای نعنا فلفلی

اگر به طور خاص به دنبال تسکین دهنده خنک هستید، نعنا فلفلی می‌تواند کار را تمام کند. نعنا فلفلی سرشار از جوهر نعنا (منتول) است که مسئول خنک سازی شما با نعناست. نعنا فلفلی و جوهر نعنا هردو خاصیت ضد باکتری دارند؛ بنابراین اگر گلودرد شما در نتیجه عفونت باکتریایی باشد، مفید خواهد بود.

۷- چای نارون لغزنده

این دمنوش گیاهی از بخش داخلی پوست درخت نارون لغزنده که یک درخت بومی آمریکای شمالی است، تهیه می‌شود. همانند ریشه گل ختمی، «نارون لغزنده» سرشار از موسیلاژ بوده و ژلی تولید می‌کند که می‌تواند گلو را پوشش و تسکین دهد. در تولید برخی قرص‌های مکیدنی برای تسکین گلودرد از این ماده استفاده می‌شود.

۸- چای سبز

احتمالاً چیزهای بسیاری درباره فواید فوق‌العاده چای سبز کلاسیک شنیده‌اید، اما اجازه دهید آن را تکرار کنیم. این نوشیدنی محبوب سرشار از اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و مواد معدنی است، اما ستاره واقعی، محتوای آنتی‌اکسیدانی آن است. بر همین اساس است که چای سبز با پیشگیری از بیماری و سلامت بهتر قلب پیوند خورده است. خواص ضد التهابی، ضد باکتری و ضد ویروس این نوشیدنی برای بدن انسان معجزه می‌کنند؛ خصوصاً زمانی که احساس بیماری دارید. چای سبز طعم پایینی دارد؛ از این رو می‌توانید برای بهبود عطر و طعم چای سبز اندکی عسل یا دارچین به آن اضافه کنید.

کد خبر 452425

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.