حسین فهمیده؛ نماد رشادت‌های رزمندگان اسلام

ایثار در جنگ هشت ساله ایران و عراق سن و سال نمی‌شناخت، کل کشور در راستای دفاع از آرمان‌ها و انقلاب خود بسیج شدند و به جبهه‌های جنگ رفتند؛ اما در این بین روایت ایستادگی نوجوانان، جنسی متفاوت دارد حسین فهمیده کسی بود که این رشادت را به اوج رساند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نوجوانی بود بازیگوش با جثه‌ای کوچک و قلبی بزرگ. در سال ۱۳۴۶ در قم به دنیا آمد و روزگار کودکی را در بحبوحه انقلاب گذراند. محمدحسین فهمیده، دوران راهنمایی را در قم طی کرد و سپس از سال ۱۳۵۸ به همراه خانواده به کرج مهاجرت کرد. از همان سال‌ها روحیه انقلابی و مبارز داشت، او مانند هزاران نوجوان دیگر به امام امت علاقه‌مند شد.

پس از پخش اعلامیه‌های امام (ره) مبنی بر حضور در تظاهرات و مبارزه با ستم شاهی، به خیابان آمد. در آن روزها ۱۱، ۱۲ سال بیشتر نداشت. انقلاب به ثمر نشست و فهمیده مانند دیگر نوجوانان غرق در شادی بود. شاید او هم مانند بسیاری دیگر از نوجوانان در فکر ادامه تحصیل و ساخت کشور در سال‌های پس از انقلاب بود.

اما ناگهان دیوی از سمت غرب به مرزهای کشور تاخت و قول تصرف یک ماهه تهران را به دنیا داد. ارتش بعث عراق نمی‌دانست که همان نوجوانان، جوانان و حتی پیرمردهایی که به خیابان آمدند برای دفاع از مرز هم خواهند آمد. تنها پنج روز از پیش از آغاز گسترده جنگ تحمیلی بود که محمدحسین به خرمشهر اعزام شد تا روبروی ارتش آماده و تجهیز شده عراق بایستد. از این جهت او را می‌توان جز اولین نیروهای داوطلب حاضر در منطقه دانست.

فرشته فهمیده، خواهر محمدحسین درباره چگونگی حضور او در جبهه‌های جنگ روایت می‌کند: «سال ۱۳۵۹ زمانی که شیپور جنگ نواخته شد. روز اول مهرماه ما به مدرسه رفتیم اما محمدحسین به بهانه بازی کردن از منزل خارج شد ولی دوباره برگشت و بار دیگر با ما خداحافظی کرد و به مادرم گفت: "مادر امروز با من قشنگ خداحافظی کن." مادرم که فکر می‌کرد او می‌رود بازی و زود برمی‌گردد با لبخندی حسین را در آغوش گرفت و با هم خداحافظی کردند. حسین نیز راضی از منزل خارج شد. سه روز از رفتنش گذشته بود که یکی از دوستانش وسایلش را برایمان آورد و گفت: محمدحسین به جبهه رفته است. پیش از این موضوع نیز اتفاق افتاده بود که او چند روز از خانه دور باشد.»

او از روز نخست اعلام تجاوز دشمن بعثی به خاک ایران در صف اول قرار داشت و در اولین درگیری‌ها در روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ حاضر بود. او به همراه چند تن از هم‌رزمانش یک بار مجروح شد و به بیمارستان ماهشهر منتقل شد، اما علی‌رغم مخالفتهای فرمانده خود خیلی زود به جبهه بازگشت. فهمیده در بیست و هفتم مهرماه نیز طی مقاومت در برابر حمله‌های دشمن دوباره زخمی شد، اما بار دیگر به جبهه‌های جنگ بازگشت.

در نهایت هشتم آبان‌ماه ۱۳۵۹ بود که حسین فهمیده ۱۳ ساله کاری کرد، کارستان. در حالی که نیروی‌های ایرانی در کوت شیخ (آن سوی شط خرمشهر) مشغول دفاع بودند که با پنج تانک بعثی روبرو شدند. محمد حسین در حالی که تعدادی نارنجک به کمرش بسته بود به زیر تانک می‌پرد و ضامن نارنجک‌ها را می‌کشد. عراقی‌ها گمان می‌کنند که آن منطقه مین گذاری شده و عقب‌نشینی می‌کنند.

در پی این فداکاری امام خمینی (ره) گفته است: "رهبر ما آن طفل سیزده‌ ساله‌ای است که با قلب کوچک خود که ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ‌تر است، با نارنجک، خود را زیر تانک دشمن انداخت و آن را منهدم کرد و شربت شهادت نوشید."

برای بزرگداشت مقام شهید حسین فهمیده، هشتم آبان‌ماه به عنوان روز بسیج دانش‌آموزی نام‌گذاری شده است.

کد خبر 452399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.