راهکار مدیریت شهری برای چالش های ترافیکی سمنان

سمنان از شهرهای بزرگ کشور است؛ اما خیابان‌های شلوغ، معابر تنگ و باریک، قانون‌گریزی و تخلفات رانندگی دست به دست هم داده تا این شهر با چالش ترافیک دست به گریبان باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ترافیک سال‌هاست به غده سرطانی بزرگی می‌ماند که گلوی شهرها را می‌فشارد و آسایش شهرنشینان را سلب کرده است، این مشکل را آنان که ساعت‌ها در صف‌های طولانی خودروها مانده‌اند و طعم تلخ دیر رسیدن به محل کار و قرار را چشیده‌اند، خوب درک می‌کنند. در جهان شهرهایی هستند که چاره‌ای برای رفع گره کور ترافیک اندیشیده‌اند و تا حدودی بندهای این کلاف را از دست و پای شهروندانشان گشوده‌اند. درمان درد ترافیک اما به نسخه‌ای شفابخش از ترکیب تدبیر، دانش و کارآمدی نیاز دارد، باید یافته‌های علمی در تن‌پوشی از همت و درایت و در قالب طرح‌های عمرانی اجرا شود.

برای آگاهی از آخرین وضعیت ترافیکی این شهر، طرح‌های عمرانی ترافیکی در دست اجرا و تدابیر مسئولان آن برای رفع معضل ترافیک با مسعود میرشریفی، رئیس سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری سمنان گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

مهمترین عامل در کنترل ترافیک شهری سمنان چیست؟

مهم‌تر از هر مؤلفه‌ای در حوزه کنترل و روان بودن ترافیک، داشتن فرهنگ ترافیک است، زیرا یکی از دلایل اصلی حوادث درون شهری، نداشتن آگاهی از مسائل ترافیکی شهروندی و فرهنگ ترافیکی است. اکثر حوادث درون شهری به علت رعایت نکردن نکات ایمنی مانند استفاده نکردن از کمربند یا کلاه ایمنی یا صحبت با تلفن همراه و بی‌توجهی به جلو است. ترویج فرهنگ ترافیک و رعایت نکات ایمنی و کاستن از نقاط حادثه‌خیز شهری نقش تعیین کننده‌ای در این زمینه دارد.‌

طرح‌های شهرداری سمنان برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز شهری کدام است؟

اصلاح لچکی میدان معلم جنب ساختمان استانداری، دوربرگردان واقع در بلوار شهید هاشمیان و اصلاح معبر خیابان شهید درخشان پور انجام شده است. همچنین میدان حضرت علی اکبر (ع) و ایجاد دوربرگردان در بلوارهای آیت‌الله عالمی، فدک و کارگر از فعالیت‌های اخیر این سازمان است. احداث میدان دولت واقع در بلوار شهرداری بعد از پل محب شاهدین و میدان قومس نیز از دیگر فعالیت‌های این سازمان است. تأسیس مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهری و نصب بیش از ۳۵ دوربین پایش تصویری و شش دوربین ثبت تخلف سرعت غیر از دیگر اقدامات انجام شده برای ثبت و کاهش تصادفات و تخلفات رانندگی بوده است. همچنین با اجرای بیش از ۲۵ کیلومتر فیبرنوری در مناطقی مانند میدان‌های سعدی و معلم، زیر و روی پل شهید شاطری، میدان استاندارد، میدان امام خمینی (ره) و بلوار قائم دوربین‌های پایش تصویر نصب شده است. در سال گذشته خط کشی معابر شهری به طول ۲۸۰ کیلومتر انجام و علائم ترافیکی افقی مانند تابلوی حداکثر سرعت، تعیین محل عبور دانش‌آموزان و خطوط عابر پیاده نصب شد. این اقدامات باعث شده که حوادث فوتی از هفت مورد در سال گذشته به دو مورد از ابتدای امسال تاکنون کاهش یابد.

سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری سمنان در خصوص مناسب سازی شهر برای استفاده معلولان و نابینایان چه اقداماتی کرده است؟

مناسب‌سازی پیاده‌روهای شهر جهت تسهیل تردد ناتوانان جسمی و حرکتی در برنامه کاری سازمان قرار دارد و در سال‌های اخیر نیز مورد توجه ویژه شهرداری مناطق بوده است. به طور مثال، بلوار معلم حد فاصل میدان نماز و میدان کوثر در هردو طرف، بلوار قدس و خیابان باهنر انجام و کف‌سازی پیاده‌روهای قدیمی جمع‌آوری و با طراحی مناسب مجدداً نصب شده است. بوستان‌های شهری نیز برای استفاده معلولان و نابینایان مناسب‌سازی شده است.

مبادی ورودی هر شهر بیانگر هویت آن و باعث جذب گردشگر و رونق اقتصادی آن است. سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری سمنان در این خصوص چه اقداماتی کرده است؟

ساماندهی مبادی ورودی شهر از جهات مختلف مورد توجه قرار گرفته و هم‌اکنون این موضوع در حال بررسی کارشناسی است. امیدواریم هرچه سریع‌تر طرح‌هایی در مبادی ورودی شهر اجرا شود که از نظر زیباسازی، فراهم کردن زمینه تردد ایمن و جذب مسافر به داخل شهر کارآمد باشد و مبادی ورودی شهر آن گونه که شایسته شهر اخلاق و مردم فرهیخته آن است، نمود پیدا کند. همچنین شهرداری سمنان مد نظر دارد استراحتگاه‌های مناسب برای مسافران و زائرانی که از سمنان عبور می‌کنند در کمربندی شهر ایجاد کند که وجود آنها موجبات کاهش تلفات جاده‌ای می‌شود. از این رو بوستان‌های مسافر و بوستان زائر طراحی شده است که از سوی سازمان عمران و بازآفرینی شهری در دست احداث است. طراحی مسیرهای مناسب درون بوستانی و دسترسی بوستان به معابر اصلی به ویژه کمربندی نیز آماده و برای تأیید جهت شروع عملیات اجرایی راهسازی به مراجع ذیصلاح ارسال شده است.

آیا سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری سمنان برای کاهش ترافیک شهری از طرح‌های تحقیقاتی استفاده می‌کند؟

این سازمان کارهای مشاوره‌ای مرتبط با ترافیک شهری را در برنامه کاری خود قرار داده است که به عنوان نمونه می‌توان به بررسی وضعیت ترافیک بافت مرکزی شهر و تغییر جهت حرکتی در خیابان‌های شهید رجایی و طالقانی شمالی اشاره کرد که منجر به کاهش حجم ترافیک و رضایتمندی شهروندان و در نهایت کاهش حوادث رانندگی شده است. نصب تابلوهای هدایت مسیر نیز از تکالیف این سازمان است که در این زمینه و در سال گذشته تابلوهای هدایت مسیر از ورودی شهرک کوهستان تا زیر پل شهید شاطری، تابلوهای نصب شد. در حوزه حمل و نقل پاک و ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در معابر اصلی شهر نیز طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی انجام شده است. درخواست‌های شهروندان و پیشنهادات به دبیرخانه شورای ترافیک واقع در شهرداری ارسال می‌شود و دبیرخانه آنها را با توجه به بررسی‌های کارشناسی و تحقیقات میدانی در جلسه شورای ترافیک مطرح و مصوب می‌کند.

یکی از مشکلات شهری سمنان کمبود پارکینگ است، برای رفع آن چه اقداماتی شده است؟

در دو سال گذشته با چند پیمانکار مذاکراتی شد، اما به دلیل بی‌ثباتی بازار و شیوع بیماری کرونا از همکاری با این سازمان و شهرداری انصراف دادند. امیدواریم تأمین خواسته پیمانکاران در افزایش تعرفه در سال آینده محقق شود. البته امسال برای ساماندهی پارکینگ‌های عمومی سطح شهر برنامه جامع تهیه شده است.

در مورد پروژه بزرگ پل تقاطع غیر همسطح امام حسن (ع) توضیح دهید

احداث تقاطع‌های شهری بویژه تقاطع‌های غیر همسطح از تکالیف مدیریت شهری است. مشاور پروژه بزرگ پل تقاطع غیر همسطح امام حسن (ع) سال گذشته طرح فاز یک را ارائه داد که در شورای شهر و شورای هماهنگی ترافیک شهرستان مطرح و تأیید شد، سپس طراحی فاز دو انجام و نقشه‌های اجرایی نهایی تهیه شد؛ اما با توجه به مشکلاتی از جمله وجود خط لوله نفت در وسط رفیوژ بلوار شهید اخلاقی، بلوار ولایت و میدان امام حسن (ع) و محدودیت‌های مرتبط به آن و بررسی مهندسی جهت کاهش هزینه‌های تملکی، روند تهیه طرح و انجام عملیات اجرایی آن با تأخیر روبرو شد. هم اکنون طرح نهایی شده است و پیمانکار عملیات احداث پل را آغاز کرده و ستون‌های پل در حال اجرا است.

یکی دیگر از پروژه‌های شهری احداث "پل شهرک روزیه" است که از خواسته‌های چندین ساله شهروندان است؛ در خصوص مراحل اجرایی این طرح ترافیکی توضیح دهید

با توجه به تاکید شورای اسلامی شهر و شرایط آن منطقه شهری پیشنهادی به شورای هماهنگی ترافیک در خصوص احداث تقاطع غیر همسطح ارائه شد که بر این اساس و تأیید شورای ترافیک در سال گذشته، مشاور طراح جذب و فاز یک طراحی شد و پس از اخذ مجوزهای لازم، طراحی فاز دوم آغاز شد که در حال حاضر ۶۰ درصد پیشرفت دارد و اگر شرایط مناسب باشد و پیمانکار جذب شود تا پایان سال عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.

کد خبر 452358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.