مزاحمت هایی که از سر شهر کم می شود!

ایجاد و تأسیس اماکن و مشاغلی که باعث بروز مزاحمت برای شهروندان شود و مخالف اصول بهداشتی نیز باشد، تخلف شهری محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از مشکلاتی که کلانشهرها با جمعیت روز افزون با آن رو به رو هستند وجود مشاغل و صنوف مزاحم شهری است که باعث اختلال در فضای بصری و فیزیکی شهر می‌شود به همین دلیل یکی از اقدامات شهرداری‌ها به ساماندهی مشاغل مزاحم باز می‌گردد تا بتواند بخشی از این صنوف را به محل‌هایی هدایت کند تا در یک بازی برد برد ضمن داشتنی شهری زیباتر، صرفه‌های اقتصادی بیشتری را نصیب آن مشاغل کند.

راه اندازی شهرک‌های مشاغل مهمترین اقدامی است که طی سالیان گذشته شهر یزد نیز همچون بسیاری از شهرها در دستور کار خود قرار داده است.

محمدرضا دشتی، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد در این باره به ایمنا می‌گوید: بر اساس تصمیم شورای شهر و شهرداری مشاغل مزاحم شهری اعم از صافکاری خودرو، درب و پنجره سازی و جوشکاری، سنگ‌بری و چوب‌بری ها به مرور به شهرک مشاغل منتقل می‌شوند.

وی با بیان اینکه در سطح شهر یزد چهار هزار شغل با ویژگی مزاحمت شهری وجود دارد، اضافه می‌کند: در این راستا جانمایی محل ساخت شهرک سنگ و چوب در جلساتی با نظر اعضای اتحادیه انجام شده به طوری که در قالب طرحی مشخص آماده مزایده است.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد با بیان اینکه در این شهرک چوب ۶۰۰ واحد طراحی شده است، خاطرنشان می‌کند: بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحد صنفی مرتبط با صنایع چوب در شهر یزد وجود دارد که به این شهرک‌های متصل به شهر منتقل می‌شوند.

وی در خصوص همکاری واحدهای صنفی در راه اندازی شهرک‌های سنگ و چوب می‌گوید: اتحادیه‌هایی که زیرمجموعه‌های آنها جزو مشاغل مزاحم شهری بودند همکاری خوبی با ما در اجرای طرح‌ها داشتند و به این نتیجه رسیدند که حضور واحدهای صنفی مزاحم شهری در این شهرک‌ها هم به مصلحت مردم است و هم منفعت بیشتری برای خودشان دارد.

دشتی با بیان اینکه ساخت و سازها شهرک‌ها امسال آغاز می‌شود و سعی می‌کنیم تا سال آینده صنوف مرتبط مستقر شوند، تاکید می‌کند: تا یک ماه آینده با واگذاری زمین به ۲۳۰ واحد صنفی مرتبط با مشاغل سنگ‌بری، اقدامات اجرایی آغاز می‌شود.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد تصریح می‌کند: بعد از تحویل زمین حداکثر به مدت یکسال کل سنگ فروشی‌های سطح شهر یزد به آن شهرک منتقل می‌شوند و کسانی که زمین می‌گیرند باید فعالیت خود را در شهر متوقف کنند.

اعتبار ۵۰ میلیاردی برای ساماندهی مشاغل مزاحم

وی خاطرنشان می‌کند: شهرداری در سال جاری ۵۰ میلیارد تومان بودجه برای آماده سازی شهرک‌ها در نظر گرفته است، اما مشاغل فنی که مردم به آنها نیاز دارند مانند تعمیرگاه خودرو، شیشه اتومبیل، تعویض روغنی و باطری سازی که مدام مردم نیاز دارند از شهر خارج نمی‌شوند.

دشتی با بیان اینکه مشاغلی مانند صافکاری و نقاشی خودرو و تراشکاری به شهرک مشاغل منتقل خواهند شد، می‌گوید: در حال تنظیم آئین نامه‌هایی هستیم که اینگونه مشاغل در صورت ایجاد مزاحمت برای مردم باید روند کاری خود را اصلاح کنند در غیر این صورت پلمپ و به محلی دیگر منتقل می‌شوند.

وی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ درصد مشاغل مزاحم شهری به بیرون از شهر منتقل می‌شوند، اضافه می‌کند: شهرکی با حمایت مسئولان استانی به مساحت ۴۳ هکتار بعد از بلوار امام رضا و پشت شهرک مشاغل فنی برای مشاغل در و پنجره سازی و مشاغل خودرویی آماده خواهد شد که هزار و ۲۰۰ واحد را در بر می‌گیرد.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری یزد با بیان اینکه تمام شهرک‌ها نزدیک به شهر ساخته شده‌اند، می‌گوید: هر چند مشاغلی که به شهرک‌ها برده می‌شود مورد نیاز روزانه مردم نیستند، اما برای سهولت در دسترسی فاصله آنها با شهر بسیار کم است.

پیگیری سه ساله برای ساخت شهرک

محمدحسین کریمیان، رئیس اتحادیه سنگ بر و سنگ تراش یزد به عنوان متولی صنف یکی از این مشاغل که به شهرک‌های انتقال می‌یابد، می‌گوید: خوشبختانه شهرک سنگ یزد در حال احداث است و تمام زیر مجموعه‌های اتحادیه سنگ از این موضوع استقبال کردند.

وی ادامه می‌دهد: از سه سال گذشته به دنبال ایجاد شهرک سنگ بودیم و با فرمانداری و مسکن و شهرسازی و شهرداری مکاتباتی انجام شد تا اینکه زمینی در جاده سنتو بعد از کارخانه فولاد به صنف سنگ‌بری اختصاص داده شد.

رئیس اتحادیه سنگ بر و سنگ تراش یزد با بیان اینکه همه زیر مجموعه‌های اتحادیه سنگ‌بری و سنگ تراشی علاقمند به حضور در این شهرک سنگ هستند، تاکید می‌کند: یکجا بودن صنوف سنگ مزیت‌های زیادی هم برای مشتریان و هم برای فروشندگان سنگ دارد علاوه بر آن از مزاحمت‌های شهری به علت آلودگی صوتی و گرد و خاک ناشی از برش و تخلیه سنگ‌ها کاسته می‌شود.

کریمیان می‌گوید: شهرک سنگ از نظر زیر ساخت آب، برق و … تا یک سال دیگر آماده تحویل خواهد شد و از زمانی که آماده تحویل می‌شود تمام صنوف سنگ داخل شهر صرفاً مجاز به فعالیت در شهرک سنگ هستند.

گزارش از فرزاد فیضی، خبرنگار سرویس کلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 452355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.