دیدار عراقچی با رییس جمهوری آذربایجان

سید عباس عراقچی، معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر چهارشنبه با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ایمنا، علی اف در این دیدار به ادامه بیش از یک ماه درگیری های نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد و گفت:ما سرزمین های خود را از اشغالگران آزاد و موازین حقوق بین المللی و عدالت تار یخی را برقرار می‌کنیم.

علی اف همچنین به حمله موشکی دو روز متوالی نیروهای ارمنی به شهر برده جمهوری آذربایجان اشاره کرد و و با تاکید بر این که در حمله امروز ۲۱ نفر ازساکنان غیر نظامی این شهر کشته و بیش از ۷۰ نفر مجروح شدند، ارمنستان را به نقض توافقات آتش بس متهم  کرد.

رییس جمهوری آذربایجان ادامه داد که وضعیت سرزمین های آزاد شده بسیار تاسف برانگیز بوده و همه مناطق مسکونی و یادگارهای تاریخی و اماکن دینی از جمله مساجد در این مناطق بطور کامل تخریب و به اماکن دینی اهانت شده است .

وی  همچنین به آزادسازی برخی از مناطق مرزی این کشور با جمهوری اسلامی ایران از حضور نیروهای ارمنی اشاره کرد و افزود : این روند را به مردم  جمهوری آذربایجان و ایران تبریک گفتم و دستور دادم تا نیروی مرزبانی کشورمان هر چه سریع تر در این بخش مرز مشترک دو کشور زیرساختهای  حفاظت لازم را برقرار کند .

علی اف یادآورشد که اکنون کارها در این زمینه آغاز شده و این بخش مرز مشترک جمهوری آذربایجان و ایران مانند بخش های دیگر مرز دو کشور مرزهای دوستی و براداری خواهد بود.

رییس جمهوری آذربایجان به امضای چند سال پیش توافقنامه میان این  کشور و جمهوری اسلامی ایران درباره ساخت  و بهره برداری از سدهای خداآفرین و قیز قلعه سی روی رود ارس اشاره کرد و ادامه داد که در حال حاضر به هیات دولت دستور دادم تا گروه کاری تاسیس شود و از طرف ایرانی هم خواهش می کنم تا گروه مشابه را مامور کنند که بتوانیم هر چه زودتر مسایل در این زمینه را بررسی کنیم و درباره بهره برداری مشترک از این واحدهای اقتصادی به توافق برسیم.

علی اف همچنین با ابراز سپاسگزاری از رییس جمهوری اسلامی ایران، گفت : رییس جمهوری ایران در این مدت گذشته تماس تلفنی با من داشته و گفت و گوی بسیار خوبی داشتیم و شما را هم به جمهوری آذربایجان اعزام کرده است و ما در این ارتباط قدردان آن هستیم.

رییس جمهوری آذربایجان با یادآوری این که روابط باکو و تهران در سالهای اخیر با سرعت توسعه یافته است و به بالاترین سطح در تاریخ روابط دو طرف رسیده است ،  گفت : همه اسناد امضا و توافقات  حاصل شده  میان دو کشور  اجرا می شود.

وی ابراز اطمینان کرد که روابط جمهوری آذربایجان و ایران مبتنی بر ریشه ‌های  مستحکم تاریخی در آینده نیز توسعه خواهد یافت.

فرستاده ویژه رییس جمهوری اسلامی ایران در رابطه با کشته شدن ساکنان غیر نظامی شهر برده جمهوری آذربایجان در حملات موشکی به دولت و مردم این کشور تسلیت گفت.

عراقچی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره مخالف اشغال سرزمین های جمهوری آذربایجان بوده و از تمامیت ارضی این کشور حمایت کرده است.

وی همچنین پیام سلام رییس جمهوری اسلامی ایران را به رییس جمهوری آذربایجان ابلاغ کرد که  علی اف نیز در این ارتباط با ابراز سپاسگزاری خواستار رساندن سلام وی به دکتر روحانی شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 452344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.