اهداف توسعه پایدار در دوران کرونا

هرچه شیوع ویروس کرونا سرعت بیشتری می‌یابد، اثرات شدید آن بر اهداف توسعه پایدار بیشتر نمایان می شود و تبعات پاندمی کووید -۱۹ نه تنها بر سلامت عمومی اثر گذاشته است بلکه به بدترین شکل ممکن رد پای خود را بر اقتصاد، ثبات اجتماعی و سیاست‌های ملی و جهانی بر جای گذاشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شاید گفتن اینکه شیوع کرونا تمام جنبه‌های زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است کمی تکراری به نظر برسد، اما واقعیت این است که تأثیرات روزافزون کووید -۱۹ بر زندگی، انسان را به کاوش بیشتر در مورد این بیماری سوق می‌دهد. یکی از موضوعاتی که اخیراً در زمینه کروناویروس جدید مورد توجه محققان قرار گرفته، رد پای تبعات شیوع بیماری کووید -۱۹ بر اهداف توسعه پایدار و اقدامات مقابله‌ای دولت‌ها همسو با تحقق این اهداف بوده است. این روزها نیاز به تحقق اهداف توسعه پایدار بیش از پیش احساس می‌شود چرا که اصول اساسی آن‌ها یعنی افزایش مشارکت اجتماعی، تسهیل دسترسی جهانی به خدمات عمومی و برقراری اتحاد در سراسر دنیا از مؤلفه‌های بسیار کارآمد برای مهار شیوع بیماری کووید -۱۹ نیز بشمار می‌رود. علاوه بر این، اهداف توسعه پایدار می‌تواند به غلبه بر بحران اقتصادی ناشی از انتشار ویروس کمک کند و جهان را در مسیری سبز پیش ببرد.

اخبار امروز جهان از یک سو با تاکید بر اهمیت استراتژی‌های حفظ سلامت عمومی بر اقدامات کوتاه‌مدت برای مهار شیوع ویروس کرونا تمرکز می‌کند و از سوی دیگر، اهداف بلندپروازانه‌ای را برای مرحله رهایی از کرونا و همچنین دنیای پساکرونا به تصویر می‌کشد. پیش از انتشار ویروس کرونا، موفقیت‌های زیادی در زمینه تحقق اهداف توسعه پایدار شکل گرفته بود و به جرأت می‌توان گفت که از طریق تدابیر سنجیده و اتحاد جهانی می‌توان یک بار دیگر این اهداف را به بهترین شکل ممکن در مسیر درست هدایت کرد.

بیماری کووید -۱۹ پرده از آسیب‌پذیری سیستم‌های سلامت برداشت و نشان داد که حتی کشورهایی نظیر ایالات متحده آمریکا که تا کنون مدعی برخورداری از بهترین سیستم‌های درمانی جهانی بوده‌اند چگونه در مواجهه با ویروس کرونا درمانده شده‌اند. از سوی دیگر کشورهایی که پیش از این در دستیابی به اهداف توسعه پایدار پیشرفت‌های قابل توجهی داشتند، در نبرد با ویروس کرونا به طور شگفت‌انگیزی موفق عمل کرده‌اند.

منتقدان کرونایی بر این باورند که مهم‌ترین اقدامی که دولت‌ها باید در پیش بگیرند مهار و به صفر رساندن انتشار ویروس کروناست زیرا تا زمانی که این بیماری بین مردم شیوع داشته باشد، نمی‌توان به بهبود مسائل اجتماعی یا اقتصادی کمک زیادی کرد. ویروس کرونا نابرابری‌های موجود در سراسر جهان را تشدید کرده است که این امر تضعیف پیشرفت در اهداف توسعه پایدار را در پی داشته است. به همین دلیل انتظار می‌رود دولت‌ها به خصوص در کشورهای ضعیف و آسیب‌پذیر که در آن‌ها گروه‌های خاصی از مردم به طور ناخوشایندی تحت تأثیر تبعات انتشار ویروس کرونا قرار گرفته‌اند برای رهایی از دوران کرونا، سیستم‌های سلامت خود را تقویت کنند.

با وجود اینکه شیوع بیماری کووید -۱۹ موانعی را سر راه دستیابی به اهداف توسعه پایدار قرار داده است، اما شیوع این ویروس مزایایی نیز برای شهرها و شهرنشینان داشته است. قرنطینه‌های اعمال شده در سراسر جهان منجر به کاهش چشمگیر انتشار گاز دی‌اکسید کربن شده است و حتی در بعضی از مناطق جهان، دمای هوا به طور قابل توجهی کاهش یافته است. البته بعضی از محققان استدلال کرده‌اند که اثرات کوتاه‌مدت شیوع بیماری کووید -۱۹ بر اهداف زیست‌محیطی و تنوع زیستی همچنان نامشخص است و بر تداوم فعالیت‌های اقتصادی بدون الگوهای تخریب محیط زیستی گذشته آن تاکید کرده‌اند.

علاوه بر این محققان بر این باورند که مقامات رسمی در سراسر جهان باید از طریق سرمایه‌گذاری‌های عمومی، نقش مهم‌تری در بهبودی اوضاع پساکرونا ایفا کنند. در این راستا انتظار می‌رود دولت‌ها سرمایه‌گذاری خود را برای به حداقل رساندن تبعات ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹ بر اقتصاد و سلامت، در چند سال آینده به طور قابل توجهی افزایش داده و بودجه‌های بیشتری در اختیار مقامات محلی قرار دهند تا اقتصاد شهرها را با سرعت بیشتری رونق بخشند. مهم‌تر از همه اینکه دولت‌ها با تمرکز بر افزایش زیرساخت‌ها برای کارآفرینی بیشتر خواهند توانست رونق اقتصادی را برای شهرهای خود به ارمغان آورند و مفهوم کربن خنثی را با موفقیت ترویج دهند.

کد خبر 452339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.