انتظار از بازار سرمایه باید بلندمدت باشد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بخش عمده‌ای از نوسانات فوری بازار ناشی از هیجان و انتظارات آنی افراد از آن است و این در حالی است که فعالیت در بازار سرمایه باید با چشم‌انداز بلندمدت انجام شود.

سعید محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ریزش‌های اخیر بازار سرمایه اظهار کرد: دلیل ریزش فعلی بورس، دخالت غیرحرفه‌ای است که در زمان موج صعودی انجام شد. در آن زمان بدون آگاهی دادن به مردم درباره خطرات ریزش بازار سرمایه، همه جانبه مردم به ورود به این بازار دعوت شدند و اکنون نیز همان مردم دنبال فروش سهام و خارج کردن سرمایه خود از بازار بورس هستند.

وی افزود: رفتار مردم منطقی است. بخش عمده‌ای از نوسانات فوری بازار ناشی از هیجان و انتظارات آنی افراد از آن است. عموم افراد به چشم‌انداز بلند مدت اقتصادی بازار فکر نمی‌کنند و همه دنبال حفظ ارزش سرمایه خود در مقابل تورم هستند که بهترین پناهگاه برای این کار بورس بود.

کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون نیز نمی‌توان به افرادی که تا ۵۰ درصد با ضرر مواجه شده‌اند توصیه بلند مدت کرد. این توصیه باید در بدو ورود به بازار سرمایه به افراد داده می‌شد.

محمدی افزود: بورس بازی یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست که هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد. بیشتر افرادی که در پی تشویق‌های رسانه‌ای وارد این بازار شدند، بی‌تجربه بوده و آگاهی لازم را نداشتند.

وی ادامه داد: نمی‌توان بازار بورس را از نظر زمانی تحلیل کرد. اگر کسی برای کمتر از سه سال در بورس برنامه‌ریزی کرده باشد احتمال زیان دیدن او بسیار زیاد است. کسی که به بازار بورس وارد می‌شود، باید انتظار ریزش‌های بازار را داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: چشم‌انداز خوبی برای بازار متصور نیستم و به نظر می‌رسد شاخص بورس تا حوالی یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد ریزش کند.

محمدی افزود: نوسانات بازار، مقبولیت سهام و ارزندگی مطلوبیت آن را تعیین می‌کند. همه سهم‌های بازار بورس دارای مطلوبیت است اما به دلیل نوسانات بازار، این سهم‌ها هنوز مقبولیت ندارند.

وی ادامه داد: به مرور انتظارات آنی با میانگین بازار هماهنگ شده و به مطلوبیت نزدیک خواهد شد. بازار همیشه به میانگین‌های قبلی بازمی‌گردد. رفتار بازار عادی است اما سهام‌داران نمی‌توانند آن را بپذیرند و مقبولیت سهام بین مردم از بین رفته است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اعتماد مردم نسبت به بازار خدشه دار شده است و با حرف و بخشنامه نیز باز نمی‌گردد. اگر مسئولان معتقدند این بازار می‌تواند راهگشای مشکلات اقتصادی کشور باشد باید برای ایجاد مقبولیت بین مردم برنامه‌ریزی‌ کنند.

محمدی افزود: همه کسانی که سرمایه زندگی خود را فروختند و به بازار بورس آوردند اکنون ضررهای زیادی دیده‌اند بنابراین مردم را به فعالیت حرفه‌ای و بلند مدت در بازار سرمایه دعوت می‌کنم.

کد خبر 452321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.