برگزاری رزمایش ژاپن و آمریکا برای مقابله با قدرت نظامی چین

ژاپن و ایالات متحده برای قدرت نمایی دربرابر آنچه افزایش فعالیت نظامی چین در منطقه خوانده اند، از این هفته رزمایش مشترک هوایی ، دریایی و زمینی را در اطراف ژاپن آغاز کردند.

به گزارش ایمنا، رزمایش «شمشیر برنده»Keen Sword اولین برنامه رزمی بزرگ دو کشور پس از به قدرت رسیدن «سوگا یوشیهیده» به مقام نخست وزیری ژاپن در ماه گذشته میلادی و تلاشی از سوی دو کشور برای مقابله با قدرت روزافزون نظامی چین است که دارای منازعاتی با هر دو کشور در دریای جنوبی و دریای شرقی چین است. 

این رزمایش هر دو سال یک بار برگزار می شود و این هفته ده ها کشتی و ناو جنگی ، صدها فروند هواپیما و نزدیک به ۴۶ هزار سرباز ، ملوان و تفنگدار از ژاپن و ایالات متحده در برنامه رزمی که تا ۵ نوامبر ادامه می یابد ، شرکت کرده اند و برای نخستین بار بخشی از این زمایش شامل جنگ سایبری و الکترونیکی است.

ژنرال «کوجی یامازاکی»  فرمانده ارشد ارتش ژاپن با حضور در ناو هلیکوپتر «کاگا» در آبهای جنوب ژاپن گفت: وضعیت امنیتی در اطراف ژاپن به طور فزاینده ای تشدید شده است. این به ما فرصتی می دهد تا قدرت اتحاد ژاپن و آمریکا را نشان دهیم.

بر اساس این گزارش، بزرگترین کشتی جنگی ژاپن با ناو هواپیمابر آمریکایی یواس اس رونالد ریگان و ناوشکن های اسکورت در رزمایش شرکت کرده است. کاگا به طول ۲۴۸ متر ضمن انجام ماموریت های گشت زنی در دریای چین جنوبی و اقیانوس هند، قرار است از اوایل سال آینده برای حمل جنگنده های رادارگریز اف ۳۵ مورد استفاده قرار گیرد.

سوگا ضمن تقویت تلاش های ژاپن برای تقویت روابط با متحدان آسیای جنوب شرقی نظیر ویتنام و اندونزی درحال تقویت روابط نظامی این کشور با هند ، استرالیا ، ژاپن و آمریکا است و آن را سنگری دربرابر رشد منطقه ای روزافزون چین عنوان کرده است و در مقابل پکن این اقدامات را به مثابه تاسیس یک ناتوی کوچک دانسته و محکوم کرده است.

ژاپن به ویژه در مورد افزایش فعالیت دریایی چین در اطراف جزایر مورد مناقشه در دریای چین شرقی که توکیو آن را سنکاکو و پکن دیایویو می نامند، ابراز نگرانی کرده است.

سرلشکر «کوین اشنایدر» ، فرمانده نیروهای آمریکایی در ژاپن ، با همراهی ژنرال یامازاکی در کشتی کاگا ، فعالیت های نظامی چین را مورد نگرانی مشترک واشنگتن و توکیو دانست و سیاست های چین از جمله تصویب قانون امنیتی هنگ کنگ را مورد انتقاد قرار داد و گفت که ارتش چین در دریای جنوبی  و تنگه تایوان نقشی غیرسازنده ایفا می کند. 

منبع: ایرنا

کد خبر 452316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.