برگزاری هفتمین جشنواره شعر دفاع مقدس استان اصفهان

مدیر سازمان ادبیات و تاریخ اداره کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس اصفهان از برگزاری هفتمین جشنواره شعر دفاع مقدس استان اصفهان هم‌زمان با سالروز حماسه ۲۵ آبان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد بلندیان، مدیر سازمان ادبیات و تاریخ اداره کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس اصفهان، امروز چهارشنبه ۷ آبان ماه در نشست خبری هفتمین جشنواره شعر دفاع مقدس استان اصفهان اظهار کرد: تحولات تاریخی و فرهنگی با هم عجین هستند و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از این موضوع مستثنی نیست. ادبیات پایداری در کشور در سال‌های گذشته ایجاد شده است که یکی از شاخه‌های اصلی آن شعر است.

وی گفت: امسال هفتمین جشنواره «همیشه‌های هنوز» را در اصفهان برگزار می‌کنیم که برگزیدگان آن به جشنواره ملی معرفی می‌شوند.

وی در خصوص موضوعات جشنواره استانی همیشه هنوز، توضیح داد مهم‌ترین موضوع امسال، پیوند دفاع مقدس و عاشورا، نقش دفاع مقدس در تداوم آرمان‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شعر مقاومت بین‌الملل، دفاع مقدس و سلامت عمومی جامعه، دفاع مقدس و شهدای شاخص، زیبایی‌های کربلا، مدافعان حرم و مدافعان حرم و اصفهان در دفاع مقدس است. موضوعات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ۲۵ آبان روز حماسه مردم اصفهان، موضوعات ویژه و مهم جشنواره در رده سنی ۱۵ تا ۲۵ سال است.

مدیر سازمان ادبیات و تاریخ اداره کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس استان، گفت: آثار ارسالی نباید قبلاً در نشریه، سایت یا کتابی منتشر شده باشد همچنین توجه به ویژگی‌های بومی استان امتیاز ویژه‌ای برای آثار دارد. مهلت ارسال آثار را تا پایان آذر ماه از طریق سایت (یک پلاک) برقرار است. آثار در دی ماه به کنگره ارسال شده و در صورت مساعد بودن شرایط اختتامیه استانی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: انجمن‌های شعر فعال اصفهان در این جشنواره حضور دارند و در کنار جشنواره جلسات شعرخوانی با همکاری این انجمن‌ها برگزار می‌شود. نهمین دوره کشوری و دومین دوره استانی جایزه ادبی «یوسف» نیز در حال برگزاری است که مخصوص داستان کوتاه در حوضه دفاع مقدس است. محورهای اصلی این جایزه (دفاع مقدس و مقاومت اسلامی)، (مقاومت شهرها در دفاع مقدس)، (وحدت اسلامی)، (مدافعان سلامت) و (نقش زنان در دفاع مقدس) است. هنرمندان می‌توانند آثار خود را تا ۱۵ دی ماه از طریق سایت (یک پلاک) ارسال کنند.

بلدیان افزود: اهداف ما در جشنواره‌ها، شناسایی و معرفی نویسندگان و ایجاد بانک اطلاعاتی از نویسندگان، تولید فاخر آثار ادبی، تبلور آثار ادبی در حوزه دفاع مقدس و هم افزایی جبهه ادبیات پایداری است. در سال‌های گذشته از چاپ آثار برگزیده حمایت‌های خوبی صورت گرفت.

وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، اظهار کرد: ممیزی و کارشناسی آثاری در حوزه دفاع مقدس بر عهده این سازمان است. کلیه آثاری که در حوزه دفاع مقدس به چاپ می‌رسند باید از این ممیزی عبور کند تا دغدغه رهبری مبنی بر جلوگیری از تحریف دفاع مقدس به درستی پیگیری و اجرا شود.

بلدیان افزود: رویکرد بنیاد در چاپ کتب اسنادی است که سال گذشته حدود ۴۰ اثر چاپ شد؛ این آثار نیازمند حمایت مدیریت شهری و استانی است. بنیاد حفظ آثار خود را رقیب دیگر سازمان‌ها نمی‌داند و تعامل ما با همه رده‌های لشکری و کشوری بسیار خوب است؛ در حوزه خاطره گویی و خاطره نویسی با حوزه هنری تعامل داریم و در چاپ آثار هم با ناشران دولتی و ناشران خصوصی تعامل می‌کنیم.

کد خبر 452308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.