راهکارهای انتقال اسناد مالکیتی زمین‌های حصه بررسی شد

جلسه ویژه کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان، امروز (شنبه) در سالن جلسات این شورا با موضوع مالکیت زمین‌های حصه و با حضور مدیران کل دستگاه‌های مختلف و معتمدان محلی منطقه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان، بررسی راهکارهای انتقال اسناد مالکیت زمین‌های حصه به اهالی محله را موضوع این جلسه دانست و اظهار کرد: به دنبال حل موانع بیش از ۵۰ ساله برای مالکیت زمین‌های این منطقه هستیم.

وی با تاکید بر لزوم رفع محدودیت اسناد مالکیتی برای ورود دستگاه‌ها، افزود: در مدیریت شهری برای تهیه زمین و یا تدارک زمین معوض آمادگی وجود دارد.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شورای شهر در سه سال اخیر پیگیر موضوع حصه بوده است، تصریح کرد: بیش از ۹ منطقه حاشیه‌ای در اصفهان درگیر آسیب‌های اجتماعی هستند که برای حل این مشکل قوانین باید انعطاف لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: ساکنان حصه نتوانسته‌اند حس تعلق به محله خود پیدا کنند و این در حالی است که این منطقه یکی از تاریخی‌ترین مناطق اصفهان است و حس تعلق یکی از پارامترهای قوی در افزایش سرمایه اجتماعی است.

محمدی خاطرنشان کرد: در نهایت اگر در ۱۰ روز آینده به نتیجه برسیم و دستگاه‌ها از جمله اوقاف، راه و شهرسازی و مدیریت شهری برای حل این مشکل همراهی لازم را داشته باشند، به زودی شاهد اتفاق مهم و خوبی در این زمینه خواهیم بود.

وی افزود: اکنون باید منتظر تدوین راهکاری برای واگذاری و انتقال املاک از اوقاف به شهرداری و از شهرداری به مردم باشیم به گونه‌ای که علاوه بر حل مشکل قانونی و شرعی وقف، مشکل قانونی برای انتقال اسناد به مردم نیز بر طرف شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در این خصوص کارگروه کارشناسی با حضور نمایندگانی از اوقاف، راه و شهرسازی، شهرداری مناطق ۱۰ و ۱۴، شورای شهر و منابع طبیعی برای بررسی مسائل وقفی منطقه تشکیل می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین یک کارگروه ویژه برای انجام اقدامات کوتاه مدت نظیر جابجایی‌های منطبق بر طرح تفصیلی، تغییرکاربری‌ها، ایجاد ارزش افزوده از طریق تغییر کاربری‌ها و ایجاد سازه‌ها از حصه شمالی و جنوبی به عنوان رابط مردمی تشکیل شده و نتایج تصمیمات این کارگروه به صورت اقدام ویژه اجرا خواهد شد.

فریده روشن نیز در این جلسه اظهار کرد: مشکلات حصه و زینبیه را باید از نزدیک دید، بارها بر وجود زنان کارتن خواب و معتاد در این منطقه و اهمیت رفع این مسئله تاکید شده است.

وی افزود: اتفاقاتی در آن منطقه رخ داده که حتی اجرای قانون هم حل مشکلات را حل شدنی نکرده و همه دستگاه‌های مرتبط باید هر کاری می‌توانند برای این منطقه کرده و احساس وظیفه کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این منطقه نخبگان بسیاری دارد که نمی‌توانند در محیط‌های علمی خود را ساکن آن منطقه اعلام کنند و برای رفت و آمد به این منطقه با مشکلات امنیتی مواجه هستند.

روشن افزود: کارتن خواب‌های این منطقه با یک شیلنگ آب حمام می‌کنند و حتی به حمام عمومی هم در این منطقه دسترسی ندارند. مشکلات فرهنگی و اجتماعی ناشی از فقر در این مناطق بیشمار است بنابراین برای حل معضلات آن لازم است تمام دستگاه‌های مربوطه ورود کنند.

همچنین علیرضا قاری قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در حاشیه این جلسه به خبرنگار ایمنا گفت: درخصوص ساماندهی محدوده حصه، اداره اوقاف و شهرداری اقدامات اولیه را انجام می‌دهند و پس از آن راه و شهرسازی در فرآیند واگذاری اراضی همراهی لازم را خواهد داشت.

وی افزود: اداره کل راه و شهرسازی به عنوان دبیر کمیسیون ماده پنج نیز آمادگی دارد تا پیشنهاداتی که می‌تواند سبب ایجاد ارزش افزوده در حصه شده و این منطقه از منافع تغییر کاربری‌ها در جهت احیای فضاهای زیرساختی بهره‌مند شود را بررسی کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه این اداره کل به کمک شهرداری در کمیسیون ماده پنج در این خصوص برنامه‌ریزی‌های لازم را می‌کند، تصریح کرد: معتقدیم که برای رفع مشکلات حصه باید تحول شهرسازی در آن منطقه رخ دهد.

وی با اشاره به موارد مشابه در اصفهان که در گذشته ساماندهی شده، ادامه داد: در رباط سوم طرح‌های محرک توسعه باعث بهبود شرایط شهرسازی و اجتماعی در آن منطقه شد و یا محدوده تمدن که منطقه‌ای دورافتاده بود با اجرای پروژه‌های شهری تغییر بسیاری کرد بنابراین در حصه نیز باید رویکردی اینچنین اتخاذ شود.

کد خبر 452284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.