آغاز عملیات هرس و فرم‌دهی درختان در مشهد

مدیر کل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد از آغاز عملیات هرس و فرم دهی درختان در مناطق ۱۳ گانه شهر به منظور اصلاح فرم درختان و افزایش زیبایی‌های مناظر شهری خبر داد.

سیدعلی اکبر انتظام در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: عملیات هرس درختان در راستای بازپیرایی و فرم دهی شاخه‌های درختان اجرا می‌شود چرا که در زیبایی منظر شهری و گسترش و رشد بهتر تاج درختان اهمیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه حفظ و نگهداری از درختان شهری از اولویت‌های معاونت خدمات شهری در راستای مناسب سازی چهره شهر است، افزود: برقراری توازن بین تاج و ریشه درختان، زیباسازی منظر شهری و ایجاد دید کافی در تقاطع‌های اصلی و فرعی، از اهداف اجرای هرس درختان است.

مدیر کل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد ادامه داد: حذف شاخه‌های خشک، آفت‌زده و بیمار و ایجاد شرایط مناسب برای ورود نور و هوا بین شاخه‌ها از دیگر اهداف این عملیات است و تدارکات لازم برای هرس درختان فراهم شده و موارد ایمنی نیز لحاظ می‌شود.

وی با بیان اینکه در انجام عملیات هرس به نوع گیاه، سن، موقعیت، سلامت، فرم اولیه و شدت میزان هرس توجه می‌شود، گفت: این اقدام به طور هماهنگ و در تمامی مناطق شهر مشهد به طور علمی و کارشناسی و با استناد به دستورالعمل تدوین شده معاونت خدمات شهری انجام می‌شود.

انتظام با تاکید بر اینکه سعی شده قبل از آغاز یخبندان بخش عمده هرس درختان انجام شود، گفت: گروه‌های عملیات هرس درختان باید نکاتی نظیر ضدعفونی کردن وسایل و ادوات هرس درختان، استفاده از چسب مخصوص باغبانی، جمع‌آوری و انتقال سریع سرشاخه‌ها، رعایت نکات ایمنی و مجهز کردن کارگران برای جلوگیری از هر گونه خطر احتمالی را رعایت کنند.

استفاده از گل‌های فصلی و دائمی باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود

وی افزود: علاوه بر هرس درختان، هرس فرم یا توپیاری که یکی از روش‌های زیباسازی مناظر شهری با استفاده از فرم‌دهی به بوته‌ها و پرچین‌های متراکم در فضای سبز شهری است، آغاز شده و امسال تلاش شده است با همکاری ادارات فضای سبز مناطق ۱۳ گانه، از طرح‌ها و الگوهای متفاوت و جدید استفاده شود تا علاوه بر کنترل رشد بوته‌ها و پرچین‌ها به عنوان عناصر زنده شهری، زیبایی منظر شهری نیز دوچندان شود.

مدیر کل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد ادامه داد: توسعه توپیاری یا هرس فرم در فضاهای سبز شهری، به دلیل جذابیت‌های بصری که در فضای سبز ایجاد می‌کند می‌تواند باعث کاهش استفاده از گل‌های فصلی و دائمی و در نتیجه کاهش هزینه‌های نگهداری فضای سبز شهری شود.

وی گفت: هرس درختان سوزنی برگ به خصوص گونه کاج تهران با هدف حذف سوزن‌های خشکیده و خطرساز در اثر آتش‌سوزی، افزایش تهویه و رشد طولی و قطری شاخه‌ها و جذب نورو زیبایی محیطی و کاهش آفات و بیماری‌ها در آدرس‌های منتخب سطح شهر مانند بزرگراه شهید کلانتری، بزرگراه آزادی و بلوار طبرسی شمالی در حال انجام است.

کد خبر 452212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.