کیفیت مسکن و مشکلات خانه‌نشینان کم‌درآمد

تجربه دنیای کرونایی برای مردم در سراسر دنیا متفاوت بوده است و بر واکنش آن‌ها نسبت به محدودیت‌های اعمال شده برای مهار شیوع این بیماری تأثیر چشمگیری گذاشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان دانشگاه هادرزفیلد انگلستان در پژوهش‌های کرونایی خود، نقش شرایط زندگی مردم در واکنش به پاندمی کووید -۱۹ و پیروی از مقررات اعمال شده را مورد بررسی قرار دادند. این افراد شرایط زندگی ساکنان شمال انگلیس در شهر هادرزفیلد را که در خانه‌هایی با کیفیت پایین سکونت دارند، طی قرنطینه‌های اعمال شده در ماه می و ژوئیه تجزیه و تحلیل کردند و به نتایج حیرت‌آوری دست یافتند. به طور کلی در پژوهش فوق تعداد ۵۰ خانواده مورد مطالعه قرار گرفت که ۴۰ مورد از آن‌ها اجاره‌نشین و سایرین در املاک شخصی خود ساکن بودند. نتیجه تحقیقات پژوهشگران دانشگاه هادرزفیلد نشان داد که وضعیت خانه‌ها نقش مهمی در افزایش نگرانی اعضای یک خانواده در مواجهه با ویروس کرونا ایفا می‌کند و بر میزان پیروی آنان از مقررات تأثیر بسزایی می‌گذارد.

شرایط نابسامان زندگی مردم

اغلب افراد مورد مطالعه در تحقیقات دانشگاه هادرزفیلد را اجاره‌نشینان تشکیل می‌دادند که از بدتر شدن شرایط زندگی خود در دوران قرنطینه شاکی بودند. بسیاری از این مردم ادعا کرده‌اند که با آغاز محدودیت‌های کرونایی، صاحبخانه‌ها در انجام تعمیرات مورد نیاز منازل کوتاهی کرده یا با تأخیر انجام داده‌اند. برخی دیگر نیز شاکی بودند که شخصاً تعمیرات مورد نیاز خانه‌ها را انجام داده‌اند اما موجران از پرداخت هزینه صرف شده خودداری کرده‌اند. بسیاری از مصاحبه‌شوندگان با محققان هادرزفیلد از رنج‌های خود در خصوص چکه کردن سقف‌ها و جاری شدن آب در روزهای بارندگی و در نتیجه نم‌دار و بدبو شدن خانه‌ها سخن گفتند و بسیاری نیز از خرابی وسایل تهویه شکایت کردند.

برخی از اجاره‌نشینان مناطق شهری هادرزفیلد مدعی شدند که بارها با صاحبخانه‌های خود برای رفع نواقص خانه‌هایشان تماس گرفته‌  اما با رد تماس مواجه شده بودند. این افراد سپس شخصاً مجبور به پرداخت تمام هزینه‌های لازم برای تعمیر مشکلات خانگی شده‌اند و تا کنون هیچ واکنشی از سوی موجر خود مبنی بر پرداخت وجه مورد نظر مشاهده نکرده‌اند. یافته‌های محققان دانشگاه هادرزفیلد نشان داد که اغلب مستاجرها از ابراز شکایت به صاحبخانه‌هایشان خودداری کرده‌اند چرا که از خشم موجران و افزایش اجاره‌بهای خانه‌ها در هراس بوده‌اند. حتی برخی از مصاحبه‌شوندگان به محققان گفته‌اند که از هزینه خورد و خوراک خود کم کرده‌اند تا بتوانند مشکلات مربوط به نقص‌های ساختمانی را برطرف کنند.

برآورده کردن نیازها

محققان دانشگاه هادرزفیلد در مصاحبه خود با ساکنان شمال شهر متوجه شدند که بسیاری از افراد ساکن در خانه‌های بی‌کیفیت با مشکلاتی نظیر رطوبت و سردی خانه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند. این وضعیت در میان جوامع کم درآمد از شدت بیشتری برخوردار بود چرا که پاندمی کرونا ناتوانی مالی آن‌ها را افزایش داده بود و در نتیجه این افراد نه تنها در رفع نواقص خانه، بلکه در برآورده کردن نیازهای اساسی خود نظیر غذا و پوشاک نیز با مشکل مواجه شده بودند. از سوی دیگر هزینه‌های مصرف انرژی و ناتوانی در پرداخت آن، نگرانی این جوامع را دو چندان کرده است چرا که در صورت پرداخت نکردن هزینه‌های فوق، هر لحظه امکان قطع شدن منبع انرژی وجود دارد.

بسیاری از مردم هادرزفیلد در گفتگوی خود با محققان ادعا کرده بودند که برای مصرف حداقل انرژی در خانه‌هایشان لباس گرم و دمپایی می‌پوشند چرا که توان پرداخت هزینه‌های بالای موارد مصرفی را ندارند. بسیاری از این مردم از گذراندن هفته‌ها زندگی در شرایط نامساعد شاکی بوده و گفته‌اند قرنطینه بدترین لطمه‌های روحی و جسمی را به آنان در این خانه‌ها زده است. بنابراین بسیاری از آنان از مقررات کرونایی پیروی نکرده و ساعات بسیاری را در کوچه و خیابان‌ها پرسه زده‌اند. بدترین وضعیت را مردمی تجربه کرده‌اند که پس از انتشار ویروس کرونا مجبور به دورکاری شده و اغلب در آشپزخانه‌های نمناک و بدبو مشغول بکار بوده‌اند.

کد خبر 452205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.