مهمترین راهکارهای پیشگیرانه والدین برای کاهش خطرات فضای مجازی چیست؟

رئیس اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: مخاطبان و کاربران کودک و نوجوان به دلیل سطح پایین‌تر ادراک شناختی، بیشتر در معرض مخاطرات و تهدیدات فضای مجازی بوده و با اولویت ویژه مشمول آموزش خود مراقبتی در فضای مجازی هستند.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، مریم ژاله در خصوص مخاطرات فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: در شرایط فعلی ناشی از اپیدمی و شیوع بیماری کرونا و عدم امکان برگزاری آموزش‌های حضوری در مدارس، شاهد سیل عظیم حضور حداکثری دانش آموزان در فضای مجازی هستیم که این امر خود باعث رشد و افزایش مخاطرات و تهدیدهای فضای مجازی به خصوص رده سنی کودک و نوجوان می‌باشد.

وی افزود: از مهمترین اقدامات پیشگیرانه وزارت آموزش و پرورش، راه‌اندازی پایگاه تخصصی امور مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در شبکه شاد (https://shad.ir. parvareshi۳) است که روزانه محتوای آموزشی متعدد و متنوع در حیطه ارتقای سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ویژه سه گروه هدف، والدین، دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی بارگزاری می‌شود.

رئیس اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تصریح کرد: مخاطبان و کاربران کودک و نوجوان به دلیل سطح پایین‌تر ادراک شناختی بیشتر در معرض مخاطرات و تهدیدات فضای مجازی بوده و با اولویت ویژه مشمول آموزش خود مراقبتی در فضای مجازی می‌باشند. ما نیازمند حضور جدی و همراهی والدین در بحث خود مراقبتی می‌باشیم و انتظار داریم والدین عزیز در کنار نظارت و همکاری در مباحث آموزش علمی فرزندان اهتمام جدی در بحث سلامت بخصوص سلامت روان دانش آموزان داشته باشند.

وی در خصوص مهمترین راهکارهای پیشگیرانه والدین در راستای کاهش مخاطرات فضای مجازی گفت: مهمترین راهکارهای پیشگیرانه والدین در راستای کاهش مخاطرات فضای مجازی عبارتند از:

الف) مراقبت و نظارت جدی والدین:

- نظارت بر نحوه فعالیت فرزند در شبکه اجتماعی، آشنایی با شبکه‌های اجتماعی و روش صحیح استفاده از آن، آشنایی با فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی برای والدین و فرزندان لازم است.

ب) سبک فرزند پروری مناسب:

- مهمترین و مناسب‌ترین سبک فرزند پروری (سبک مقتدرانه) همراه با رابطه همدلانه و صمیمی با فرزند به طوری است که حس امنیت و اعتماد فرزند اغنا شود و در صورت بروز و رویارویی فرزند با چالش‌های مخرب و خطرناک بتواند با اطمینان کامل با والدین خود طرح موضوع نماید.

ج) مدیریت هیجانات:

- عدم انتقال استرس و اضطراب به فرزندان و صحبت با فرزند در راستای کاهش نگرانی

د) آموزش:

- مهارت آموزی، آموزش مراقبت از داده‌های خصوصی و عدم افشای اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی، آموزش خود مراقبتی در فضای مجازی

کد خبر 452191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.